Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som plundrer.

Og hun har, etter lang tid, tatt mot til seg og spurt om hun kan låne penger av oss. En del penger...

Jeg har jo veldig lyst til å låne henne de, og er klar over at det KAN (ikke vil, men kan) bety jeg kanskje ikke ser dem igjen, iallefall ikke på lenge.

Men så tenker jeg jo som så at det er innmari kjipt dersom de skal gå rundt og "skylde" oss noe de ikke kan betale tilbake og at det kan påvirke vennskapet.

Jeg er også redd for at den summen kun vil skyve problemene deres frem i tid, noen mnd. Ikke løse problemet.

Hva ville du gjort? Hva vil du anbefale meg å gjøre?

Jeg vil jo gjerne hjelpe vennene mine, men da helst helt på fote, ikke skyve det frem i tid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg aner ikke. men om dere bestemmer dere for og låne dem penger burde dere kansje tenke at de pengene er borte og heller ta det som en positiv overaskelse om de kommer tilbake igjen. så slipper dere og irritere dere

Skrevet

Gi dem pengene? Eller kanskje be de hjelpe dere med noe,som de kan få betalt for.. nei ikke vet jeg.

Skrevet

du trenger ikke barnevakter, hjelp til husmaling og sånt noe da så de kan tjene pengene?

Skrevet

Det er snakk om 12 000...

Så det er liksom ikke bare "gibort" penger egentlig.

Men tanken er helt klart tenkt.

Det med at de kan "jobbe" for dem var egentlig en god idé. Han er håndverker og jeg pusser opp;)

Skrevet

Ikke barnevakt, men husmaling og slikt trengs jo alltid:)

Men de må ha pengene innen en viss dato også, så da blir det forskuddsbetaling, men det gjør jo ikke noe egentlig...

Skrevet

Har de ingen andre alternativ? Er veldig redd for å blande økonomi og venner, og spesielt om det bare er snakk om å skyve problem frem i tid. Har de søkt hjelp i bank, kommune osv? Er de klar og motivert til å gjøre økonomiske og andre livsstilsendringer for å få økonomien på fote? Hadde tenkt nøye og lenge på det.

Jeg har lånt penger til venner. Ikke så store summer, men de vet når de kan betale tilbake. Har ikke blitt skuffet, men hadde ikke risikert en vennskap om denne personen alltid vil rote med penger. Hadde heller betalt for en økonomisk rådgiver.

Skrevet

Hvor mye penger er dette snakk om da? Hvis du vil svare på det? Om det er penger dere har råd til og tape, så ville jeg gjort det.

Skrevet

Ikke lån bort mer enn du har råd til å miste.

Penger ødelegger ofte vennskap og familieforhold, dessverre. Men du har jo hodet på rett plass :-) Så så lenge man innser at pengene kanskje er tapt, og man bare har et genuint ønske om å hjelpe, så er det jo greit nok.

Men kommer jo an på summen, da. Vanskelig å si når man ikke vet detaljene, men det er jo tydelig at du er usikker på om dette faktisk løser noe. Er det egentlig noe de bør tvinges til å ta tak i selv, slik at det hjelper dem på lang sikt, kanskje?

Skrevet

ikke lån bort penger til venner eller familie. iallefall ikke når det er snakk om slike summer. uansett hvor mye en trur det ikke kommer til å "ødelegge" vennskapet, så vil det 99% av tilfellene det.

Skrevet

Nå driver jeg med gjeldsrådgivning selv og de har igrunn ikke spurt meg så mye om den biten, annet enn litt veiledning. Noe av grunnen tror jeg er at det faktisk ikke er penger der til å dekke nok av det som er løpende...

De har vært i kontakt med banker og den eneste som har sagt seg villig til å hjelpe er Bank 2, som både er uhorvelig dyre (men flinke til det de gjør) og de krever kausjonist eller pant i annen bolig (enn den de har)...

Det første min far sa var også at penger ødelegger vennskap.

Og selv om jeg ville tåle å miste pengene, så vet jeg ikke om de klarer å være nære venner når de skylder oss en slik sum heller. Det er jo dessverre to sider der også!

Skrevet

Tror ikke jeg ville ha lånt bort såpass mye penger til venner, men om de vil jobbe for dem så er det jo greit da...............-iallfall siden dere pusser opp!

Men har du MYE penger, så kan du jo alltids GI de bort :)

Skrevet

Jeg har muligheten til det, men må utsette noenting her hjemme (tror jeg) litt usikker på hvor mange og store regninger som kommer i mars.

Kanskje jeg må vente til april med skyvedørsgarderoben.. Ingen krise.

Men jeg er skeptisk asså... Hadde ikke gitt så mye til fattern engang.

*vaaaaaaanskelig*

Skrevet

Jeg hadde ikke lånt bort så mange penger. Spesiellt ikke om det bare skyver problemet fremover i tid. Ville heller hjulpet dem med middager, bensin på bilen osv viss de får det trangt. Kanskje du kan sette de i kontakt med noen som kan hjelpe de langsiktig, som bank eller kommunen kan kanskje hjelpe med utsettelser eller gjeldsordninger.

Redd for at det kan bli kjekling om pengene aldri blir tilbakebetalt, og de kanskje prioriterer feil så de ikek får betalt tilbake

Skrevet

Hva med å stille som kausjonist for summen i steden? Pengene kan jo fortsatt tapes, men forholdene blir litt mer ordnet.

Det finnes tilfeller der jeg ville vært villig til å låne ut penger til venner, men da skulle grunnen være så god at jeg var villig til å offre vennskapet for det.

Skrevet

Skal jeg stille som kausjonist er det snakk om et større beløp tror jeg nok.

Og det har jeg ikke lyst til å gjøre.

Jeg har også bolig, men panter ikke den for noen andre.

Kausjonister får være foreldrene deres eller noe tror jeg. *risikosport*

Skrevet

Har de ingen andre som kan hjelpe dem, familie eller noe?

Det er jo dumt hvis du "gir" de pengene og så er problemet tilbake etter kun kort tid.....-eller?

Er jo ikke snakk om en veldig stor sum, så om de er i jobb, så må de vel kunne greie å betale det tilbake??? Evt jobbe for dem da.

Skrevet

Hun er uten inntekt og venter på nok et avslag på ufør, og han tjente sjokkerende lite i fjor. (har sjekket skattelisten, men vet den ikke stemmer helt)

Men de to tilsammen tjener det jeg tjener alene når jeg er i jobb:(

Så jeg har ikke så store forhåpnnger der.

Men så finnes det feriepenger, dersom de ikke går med i dragsuget, noe jeg egentlig tror. Også har man jo evt da hennes forsikringspenger, men det ser ut til at de må i retten for å få dem og da kan det ta opptil 5 år vel. Det er LENGE det...

*klage sutre*

Men nå har jeg fått noen gode ideér og noen andre synspunkter på det, så har jeg mer å basere en eventuell avgjørelse på også...

Skrevet

Vet ikke helt...Ikke alltid smart å blande vennskap og penger?

Skrevet

Om du bestemmer det for å låne de ut må du vel gi de konkrete forventninger om når de skal betales tilbake, når de betaler en del og hvor lenge. Om ikke du gjør det, er jeg desverre redd pengene forsvinner.

Ellers er jeg enig med deg at det er bedre å hjelpe de til å klare seg selv (om man kan), f.eks. gi gode råd om gjeldshåndtering (siden du er god på dette) eller få de til å jobbe for pengene slik at de tjener de..

Skrevet

Enten lar du være, elle gir pengene som gave....jeg har DÅRLIG erfaring...og det påvirker vennskapet når pengene uteblir..

Men er IKKE dårlig venn om man sier nei til å låne bort en masse penger. Sitter folk i uføret så kan de ofte for det selv...og er det krise så får de gå og be om hjelp fra sosialen.

Du gjør henne faktisk, en tjeneste hvis du lar være å låne bort. For hun som skylder penger skammer seg såpass at hun snur hvis hun ser meg..enda jeg ikke har mast om å få dem tilbake.

Skrevet

Ville aldri ha lånt bort en stor pengesum til venner, men har vel heller ingen venner som ville spurt. (Tror jeg) En ting er å hjelpe i en f.eks. "mista visakortet" knipe. En annen ting er å gå å vente på at penger skal betales tilbake og muligens se at forbruket til låner gir henne mulighet til å betale, men har ingen planer om å betale. Helt personlig hadde jeg heller tatt et forbrukslån, enn å spørre venner om slikt. Så si nei du...

Skrevet

for noen mndr siden lånte samboern min en god sum penger av tanta si. vi hadde plutselig en økonomisk krise. han har betalt tilbake noe av det, men ikke alt enda. om hun sier hun vil ha pengene sine tilbake så fort som mulig, noe vi ofte spør om også, så tar vi et lån i banken og betaler henne med. men vi har aldri hatt problemer med å besøke de osv. fordi vi skylder de penger. og hun får pengene sine, såklart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...