Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #1 Skrevet 29. januar 2008 er det galt av meg? jeg vet jo at selen dør for mine deilige sko
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #3 Skrevet 30. januar 2008 Nei! Di er dritkule! Er vel ikke værre å drepe en sel enn ei ku!? Så lenge de ikke er utryddingstruet og blir drept på humant vis!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #5 Skrevet 30. januar 2008 Naturlig å drepe dyr for å bruke dem som mat og klær.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #7 Skrevet 30. januar 2008 Utdyping ønskes. La oss få en skikkelig krangel nå!
PappanTilMinna Skrevet 30. januar 2008 #8 Skrevet 30. januar 2008 Så fort du kommer deg ut av anonymiteten din så... stå for det du mener...
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #9 Skrevet 30. januar 2008 Hvis det er galt å drepe for mat, så har noen bommet grundig da de skapte planeten vår og alle skapningene som bebor den. Med unntak av forplantning, fins det knapt noe mer naturlig enn å leve av hverandre. All respekt for vegetarianere, om noen velger å ikke spise kjøtt er det helt greit for meg. Men jeg er ikke enig i at det er feil å slakte, så lenge dyret har et verdig liv og en smertefri død. Det spiller mindre rolle om det er ei ku eller en sel.
PappanTilMinna Skrevet 30. januar 2008 #10 Skrevet 30. januar 2008 Så kua har levd et fullverdig liv?
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #11 Skrevet 30. januar 2008 Det kommer helt sikkert an på hvilken ku du spør. Jeg kjenner personlig opptil flere kuer som lever et ganske ok liv, ja. Poenget mitt var egentlig ikke hvorvidt alle kuer har det bra i fjøs, for det er det vel på det rene at ikke alle har - for ikke å snakke om fjærkre - men man kan ikke dermed påstå at det er feil å spise kjøtt generelt.
PappanTilMinna Skrevet 30. januar 2008 #12 Skrevet 30. januar 2008 Med mindre du selv går ut i skogen og jakter på dette ville dyret du så desperat vil spise for å overleve, vil jeg nok si at det er feil å spise kjøtt... Mitt største problemet kjøtt er jo nettopp at det er en industri som står bak... Drap satt i system om du vil...
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #13 Skrevet 30. januar 2008 Det er vitenskapelig bevist at det er sunnere å inkludere kjøtt i kosten enn å utelukke det. Så det er naturlig. Diskusjon om hvordan dyrene bør behandles er enn helt annen sak.
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #14 Skrevet 30. januar 2008 Så hvis alle drepte ville dyr i stedet for å kjøpe kjøtt i butikken, ville du syns det var ok? Jeg skjønner at du har et politisk (rett ord? kanskje ikke) problem med at dyr blir kapital, og behandles deretter. Ja, det fins tilfeller av mishandlig i denne industrien, og i en ideel verden skulle jeg også gjerne sett at det hele fungerte annerledes. Jeg tror likevel at de aller fleste dyr som ender på norske middagstallerkner kunne hatt det verre. Og i det samfunnet vi lever i i dag, er slakt nødt til å bli satt i system på en eller anne måte. Om alle sprang i skauen og skjøt etter ville dyr, ville det jo blitt en form for drap i system det også.
PappanTilMinna Skrevet 30. januar 2008 #15 Skrevet 30. januar 2008 Kunne tenke meg å se på de vitenskapelige bevisene, om du har dem...
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #17 Skrevet 30. januar 2008 www.matoghelse.no/vegetarkost-gir-ikke-bedre-helse.4442926-4859
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #18 Skrevet 30. januar 2008 Interessant artikkel, muligens litt ensidig - det høres ut som forfatteren har litt problemer med å tro at mange faktisk greier å finne en gylden middelvei. Det er sikkert noen som får syreskader på tenna av for mye frukt, men etter min mening syns jeg ikke de skal trappe ned på oppfordringene om å spise det. Det er vel flere som trenger å bli minnet på dette, enn dem som ikke klarer å begrense seg? Og selv om en 15 mnd gammel gutt døde av feilernæring, må vel dette kunne sies å være et tilfelle av ekstrem idioti fra foreldrenes side, og ikke et stort problem blant veganere generelt. Men han fikk jo fram et poeng da, om man velger å tro på disse undersøkelsene, at mennesket er skapt til å spise kjøtt tross alt. Det er jeg enig i.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #19 Skrevet 30. januar 2008 Og: Hvordan forklarer du at mennesket har både tenner og fordøyelsessystem som tilsier at kjøtt er en naturlig del av kostholdet? Spent på svaret... Eller mulig du er omvendt til kjøttspiser etter å ha lest siden jeg henviste til...
PappanTilMinna Skrevet 30. januar 2008 #20 Skrevet 30. januar 2008 Trodde det var åpenbart at mitt standpunkt ikke er ut fra et helsemessig standpunkt, men industriperspektivet....
PappanTilMinna Skrevet 30. januar 2008 #21 Skrevet 30. januar 2008 Må si at denne undersøkelsen må være en smule farget av kjøttindustrien... Her sammenlignes dødsraten av vegetarianere mot "helsebevisste ikke-vegetarianere". Hvem sier at alle vegetarianere er sunne? Jeg kan love deg at man kan være ganske så usunn som vegetarianer
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #22 Skrevet 30. januar 2008 Hva mener du om jegere da? De dreper jo dyrene selv, og de fleste spiser dem vel selv også. Dyrene har levd et fullverdig liv, hvis definisjonen på dette er at de lever fritt i naturen. De dør forhåpentlig i mindre smerter enn om de hadde sultet ihjel, druknet, eller blitt offer for et rovdyr. Man kan vel likevel ikke påstå at dagens jegere må jakte for å overleve. Mener du at dette også er uetisk, siden vi faktisk er i stand, rent fysisk, å overleve på vegetarkost?
PappanTilMinna Skrevet 30. januar 2008 #23 Skrevet 30. januar 2008 Dette har jeg da allerede svart på... Jeg er ikke for jakt, da jeg mener at det er på tide for menneskeheten å heve seg over industrialisering av dyr, men dersom man på død å liv trenger kjøtt for å overleve, har jeg litt mer til overs for de som faktisk skaffer seg maten... Og jeg må bare si, at det er ikke noe problem å overleve på vegetarkost... både fysisk, og ikke minst slippe å leve med at x antall dyr har dødd for at jeg skal få en spesifikk smak i munnen...
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #24 Skrevet 30. januar 2008 Ja, men jeg ville du skulle utdype Jeg har ingen problemer med å skjønne at noen velger å være vegetarianer av etiske grunner, men jeg har verken selvbeherskelse eller motforestillinger nok til å være en av dem. Dessverre kanskje, for jeg ser mange av poengene. Ikke de helsemessige, men de moralske, som går direkte på behandling av dyr som skal spises.
PappanTilMinna Skrevet 30. januar 2008 #25 Skrevet 30. januar 2008 Selvbeherskelse trengs ikke. Det finnes så mye mat som er enklere å lage enn de fleste kjøttretter, som i tillegg ikke legger seg som en klump i magen. Hvis det er kjøttsmaken som mangler, finnes det mange "alternativer til kjøtt" å få kjøpt på helsekosten (enkelte så like i smak og konsistens at jeg ikke takler å spise dem). For motforestillinger kan jeg anbefale http://www.dyrsrettigheter.no/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå