Gå til innhold

Hvor mye sukker er too much?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å bli litt bekymra for sukkerinntaket mitt jeg...

Egentlig det generelle mat-inntaket mitt... Vil gjerne høre om dette er MYE mat, eller om det bare er _mye_.

I dag stod jeg opp kl 7, og siden da har jeg spist

2 skiver til frokost, 2 skiver til mellommåltid, Toro lapskaus + pære til "lunsj" på jobb kl 14, 3 skiver mellom kl 16-18, 1 porsjon rømmegrøt til middag omkring 19.30, 4 plater vafler til kveldsmat.Må innrømme at jeg er litt stappa i magen nå... :-(

Spiser vanligvis en litt sunnere middag enn rømmegrøt da (mye wok og fullkornspasta, f.eks, og ofte mer grønnsaker enn den stuslige pæra til lunsj...)

Har ikke spist noe "godteri" i dag, men vanligvis spiser jeg is/sjokoladepudding/litt smågodt/en sjokolade hver dag.

Er i 16. uke, har gått fra 63-64 til 66-67 kg, og er 164 cm høy.

Kan dessuten nevne at jeg beveger meg betraktelig mye mindre nå enn før, pga bekkenløsning.

Ville dere kontaktet jordmor e.l. for å få få skikk på kostholdet??? Er litt redd for svangerskapsdiabetes...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

synes ikke ikke dagen din så så ille ut jeg da...

er det mer enn du spiste før vil du klart gå litt mer opp i vekt,

men det har du sikkert bare godt av:P Du er trossalt gravid<3

maten du spiser er jo ikke heller direkte usunn.. Så synes ikke du skal bekymre deg jeg;)

Skrevet

Ser ikke ut til at dette er så gæli, men det du må passe på er MYE vann, lite sukkerholdig drikke og mye frukt og grønt.

Yoghurt er bra for bakteriefloraen, finnes med lite sukker..

Svangerskapsdiabetes en en ting, men ungen kan bli stor og har ikke godt av mye sukker.

Vi må huske på at vi ikke skal spise utelukkende for 2, vi skal spise sunt for 2. Det er ikke mye mat som skal til for at det ekstra behovet vi har for mat i løpet av en dag er dekket, men vi kan nok ha litt lett for å putte på litt ekstra..."vi er jo gravide".

Dette er ikke tiden for slanking, men se litt kritisk på det vi spiser hva sunnhet angår.

Vi må jo heller ikke glemme at det som kommer på, skal bort igjen etterpå og erfaring tilsier at det er ikke lat vi klarer å amme vekk av det som kommer på for mye ekstra.

Oppskårede grønnsaker og frukter er HELT topp og det smaker jo SÅ mye bedre enn sjokolade når man får laget seg en smakfull dip på naturell yoghurt.

Men... er hungeren der etter sjokolade, så er det mye bedre å gi etter og ta seg en liten smak, enn å dr seg selv så langt at når man først "sprekker" så gjør vi det skikkelig..

Forrige svangerskap var det sjokolade med STOR S som var gjeldende, men min svigermor kom med ett triks som funka HELt perfekt.

Når sjokoladehungeren slo til , så knasket jeg litt på suragurk og deretter tok jeg sjokoladen...

Den smakte helt pyton, og lysten ble borte... til neste gang... og jeg gjorde det samme...

Det endte med at jeg spiste meg mett på vanlig agurk, gulrøtter og kålrabi istedet, for den sure agurken ble en pest og den MÅTTE jeg gjennom før jeg tillot meg en sjokolade...

Verdt et forsøk...

Lykke til!

Skrevet

Jeg er ikke ute etter å slanke meg i svangerskapet, men jeg er veldig obs på å holde meg unna sukker. Er du bekymret for sukkerinntaket ditt bør du egentlig ligge unna godteri og desserter så mye som mulig, og alle sauser til maten bør du lage fra bunnen av selv.

Jeg spiser 2 skiver til frokost kl 9, 2 skiver eller musli til lunsj kl 13, middag ca 400g (poteter, villris eller fullkornspasta med kjøtt/fisk og grønnsaker og hjemmelaget saus el lignende i uka, kos i helgene) kl 18, frukt til kvelds. 1 kaffekopp og 1 tekopp om dagen med 1 ts sukker i hver. Godteri og kos hører helga til!

Er 17 uker og har ikke lagt på meg enda. Er ikke så opptatt av vekta, men er opptatt av at sukkerinntaket skal være så lite som mulig. Drikker meget sjelden brus og saft, kun vann, og spiser/drikker sjelden noe med E211 i.

Vet ikke om dette er en god oppskrift, men det føles ok for meg slik.... Kan legge til at jeg mistet søtlysten og snopelysten med en gang da jeg ble gravid, og den har ikke kommet tilbake (enda), så det å holde seg unna sukker har vært kjempelett for meg.

Lykke til med å finne matrutiner som gjør at du føler deg ok med deg selv, det er det viktigste:)

Skrevet

For en utrolig god idè! Du mener altså sylteagurk?

Jeg drikker heldigvis masse vann gjennom hele dagen.

Er ikke direkte vekta jeg uroer meg for, er heller det at jeg hadde et veldig sunt kosthold før, mens at nå vil jeg bare spise taco og ostesmørbrød...

Men jeg SKAL bli flinkere, selv om hestesko-smågodt sannynligvis alltid kommer til å være en favorit.... =) *smatte*

Men veldig godt å høre at jeg ikke driver og overspiser meg TOTALT ihvertfall, selv om jeg kjenner det på magen at jeg har spist for mye i dag... I morgen skal jeg spise noe grønt til hvert måltid! *lover meg selv*

Skrevet

Du er jammen flink ticalinda, hvordan klarer du å holde motivasjonen til å være så sunn oppe? Jeg er helt håpløs jeg, spiser og spiser, og det syntes!! I tillegg har jeg hatt svangerskapsdiabetes før så jeg vet jo at jeg burde passe meg, men tenker alltid, fra imorgen... *Misunnelig*

Skrevet

Høres veldig fornuftig ut den matplanen din, ticalinda, men jeg må nok modifisere den litt. Jeg har nemlig en helt utrolig apetitt, og selv om jeg spiser 2 Ingers rugbrød med egg og grønnsaker og kjøttpålegg og jeg vet ikke hva, må jeg ha mat igjen bare et par timer senere.

Men selvsagt, det er bedre med mye sunn mat, enn mye usunn mat.

Nå innser jeg foresten at jeg ikke helt vet hva svangerskapsdiabetes er. Det eneste jeg egentlig vet, er at en fjern bekjent av meg mistet barnet sitt 5 dager før termin fordi det viste seg at hun hadde type 2-diabetes. Altså skummelt! Men jeg vet ikke om svangerskapsdiabetes kan sammenlignes med vanlig diabetes?

Og hva er foresten E211?

Skrevet

Det er diabetes mens man er gravid, kan være insulinavhengig eller ikke. Som regel går det tilbake etter fødsel, men er gjerne et tegn på at man står i fare for å utvilkle diabetes 2 senere i livet.

Har man sv.diabetes blir man følgt nøye opp i forhold til, mors blodsukker, vekt på barnet mm

Så ja, det kan sammenlignes med vanlig diabetes.

Ang din bekjente var nok ikke diabetesen oppdages slik at hun fikk medisiner ol.

Skrevet

Nei, hun visste ikke at hun var syk, derfor det gikk galt.

Huff... Men nå skal jeg i alle fall roe ned nervene litt her, og så ringe jordmor i morgen for en liten prat.

Har foresten lest om E211, som finnes i bla sukkerfri brus (som jeg har blitt veldig glad i i det siste!) og det hemmer bla veksten hos barn.

Nå er det på tide med en helomvending i kostholdet her altså!

Åh, så mye godt som kan komme ut av en halvtimes nerver på BiM.... =)

HI

Skrevet

He..he..., som sagt, så mistet jeg den verste søthungeren når jeg ble gravid, så det hele har gått veldig automatisk, men det har hendt at jeg har hatt veldig lyst på noe, og da har jeg ignorert det i en halvtime, eller spist en gulrot eller noe, og så har det vært over!

Det verste var nok å overbevise samboeren min om at et kostholdsskifte var på sin rett... Det ble en del programmer med "slankekrigen", "du blir hva du spiser" osv før han skjønte at dette handler om mer enn bare oss to.... Første gang han skulle lage pastasaus, og jeg nektet ham å ha i sukker og salt, så så han på meg som om jeg var sprø.... Nå liker han den sausen veldig godt! Det er utrolig hvor fort man venner seg av med sukkeravhengigheten hvis man bare holder ut noen dager!

E211 er et konserveringsmiddel, oftest markert som E211, men noen ganger står det natriumbenzoat el lignende. Det er anbefalt at gravide holder kontroll på hvor mye av dette de får i seg, da for mye kan skade fosteret (i likhet med mye annet, så man skal ikke være hysterisk altså..). Jeg holder meg unna det i varer som jeg ikke har behov for, som feks vann med smaktilsetning. Kjøper da heller vanlig vann...

Jeg er redd jeg høres hysterisk ut, så jeg velger å avslutte dette innlegget nå:):):)

Skrevet

Syntes ikke du høres hysterisk ut, som sagt bare missunnelig jeg!

Skrevet

Synes igrunnen at det Ticalinda skisserer av matinntak høres litt lite ut når man er gravid, jeg. Kun 3 måltider om dagen, + frukt til kvelds, og det går også forholdsvis mange timer mellom hvert måltid. Etter det de aller fleste sier, er man anbefalt minst 5 måltider om dagen, men gjerne små og hyppige.

Så annet enn å kutte vekk fire plater vafler til kvelds, og sjokoladepudding hver dag, så ville jeg ikke bekymret meg så mye for det med maten og kostholdet! Litt skal man jo unne seg, også. Men ville nok forsøkt å legge kaker og desserter og denslags til helgene. :)

Skrevet

Hei og takk for det!

Ja, hadde nok ikke skadet om de vaflene ble byttet ut med knekkebrød... Skal bli flinkere på dette altså!

Men jeg skal altså ikke tenke så mye på _mengden_ da, bare at det er sunt. Må jo spise til jeg blir mett, selv om jeg er tilnærmet lik bunnløs for tida!

HI

Skrevet

Prøv å bytte ut vafler (og lignende) med oppskjært stangselleri og gulrot, og lag dip av holiday dipmix og yoghurt naturell! Nam nam!! Faktisk mye bedre enn med rømme, og man kan spise omtrent så mye man vil=)

Jeg er også en av de som kjenner veldig søthunger etter middag, og har funnet ut at frukt gjør jobben. Eller noen rosiner, nøtter og en kopp te.

Er også veldig stor fan av oppskåret eple/melon/etc med vaniljeyoghurt som dessert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...