MaYi Skrevet 29. januar 2008 #1 Skrevet 29. januar 2008 Sikkert dumt spørsmål, men er det skadelig for fosteret om man tar solarium?
Monique72 Skrevet 29. januar 2008 #2 Skrevet 29. januar 2008 Vet ikke, men det er i allefall ikke bra for deg. Bruk selvbruningskrem eller spraytan i stedet, så slipper du å se ut som en sviske når du blir 40. Jeg kjenner opptil flere svisker jeg.... )
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #3 Skrevet 29. januar 2008 Hei. helt trygt å ta solarium. Er ikke skadelig, du blir faktisk fortere brun, men kan risikere pigmentflekker.. Jeg pleier å dekke litt til magen etter ca 15 min sånn bare for sikkerhetsskyld. Men lest flere artikler om det og det står at det ikke er noe farlig...
*Mamma-i-Mars* Skrevet 29. januar 2008 #4 Skrevet 29. januar 2008 du skal ikke ta solarium pga du blir opphetet, og da blir barnet i magen din for varm, du skal heller ikke ta veldig varme bad, å da sier det seg selv at en ikke skal ta solarium!
En, snart to :) Skrevet 29. januar 2008 #5 Skrevet 29. januar 2008 Ikke skadelig for fosteret, men du selv kan ende opp med skader. Huden er ofte enten eller under ett svangerskap. Noen blir mye brunere mens andre blir kjempefort brent eller får pigmentflekker. Spesielt utsatt er ansiktet. Jeg opplevde det siste. Lå 10 minutter i solarium da ejg tilfeldigvis kikket på armen min som var KNALL RØD! Heiv meg ut av solariumssenga og så at hele kroppen min hadde fått blemmer. Var kjempevondt, men gikk heldigvis over utpå kvelden. Ei venninne av meg fikk pigmentflekker i halve ansiktet etter å vært ute i sola, hun skjemmes fremdeles over dette. Har enda ikke gått bort til tross for at hun fikk de for over 1 år siden... Så vær forsiktig! Men forstår at du ønsker å ta sol, jeg gleder meg til å gjøre det igjen!
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #6 Skrevet 30. januar 2008 Ang sviskekomentaren ovenfor: Det finnes ingen stråler i solariumet som ikke finnes i solen ute. Så er du redd for å bli en sviske, så kan du like så greit unngå sol ute også. Flytt til Nordpolen og grav deg ned i en snøhule og unngå all kontakt med sol, både ekte og "falsk". Hehe, altså.. Som med både sol ute og i solarium, alt med måte! Soling har faktisk positive helsevirkninger, men overdriver du så kan det resultere i omdanning til sviske (hehehe) og hudkreft. Så ikke overdriv =) Ang overoppheting: Vet ikke hvor du tar sol, men jeg tar hos Brun og Blid. Der har de gode vifter som gjør at du hele tiden er avkjølt. Kjenner stadig på magen jeg, og den er hele tiden kald og god. Ingen fare med overoppheting. Er kanskje litt lurt å redusere soletiden nå som du er gravid? Jeg solte meg ca 30 min før (det er ca max tid for alle hudtyper hos B&, men nå har jeg redusert til 15. Tar oftere, 3 ganger i uken. Blir kun 45 min til sammen, så det er jo ikke mye en plass =) Hvis du vil vite mer så kan du jo besøke B&B sin hjemmeside! www.brunogblid.no
anette_78 Skrevet 30. januar 2008 #7 Skrevet 30. januar 2008 Bruker dere solkrem på hele kroppen når dere tar solarium? Minker det sjansen for pigmentflekker..?
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 30. januar 2008 #8 Skrevet 30. januar 2008 Det står faktisk på en side her inne at man kan ta sol,MEN at man bør ta på seg solkrem og også gå ut av solen/solsengen en gang innimellom så man ikke blir overopphetet... Bare man smører seg og passer på,er det nok bare "sunt" for sinnet det... ;0)
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #9 Skrevet 30. januar 2008 Jeg vet ikke sikkert om jeg er gravid, men har uansett aldri brukt solkrem. Er ikke meningen du skal bruke det i solarium. Du har jo så pass kontroll i et solarium. MEN, solkrem pga pigmentflekker aner ikke jeg noe om, Anette.
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #10 Skrevet 30. januar 2008 Tar du solarium på Brun og Blid der de har kjempe gode avkjølende vifter, så er det ikke nødvendig å gå ut av solsengen. Dere som tar solarium på andre plasser burde være litt OBS, da de antagelig ikke har lysrør godkjent av Statens Strålevern. Hvis dere går inn på www.brunogblid.no, har de et eget avsnitt ang soling under graviditet. Ligger under "Kundespørsmål".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå