Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #1 Skrevet 29. januar 2008 Jeg er selvfølgelig over engstelig, men er det trygt å spise all slags iskrem? Tenker da på dette om melka i den er pasteurisert osv. Har egentlig vært ganske avslappet, men etter denne listeria saken, med den osten, har jeg fått helt skrekken altså. Ikke godt for meg å høre om den saken egentlig, selv om det jo er bra at sånt kommer frem som advarsel. Jeg er ikke så veldig glad i is, men fikk det da jeg var på besøk i dag. Slik smoothie, eller slik saft og krem is iallefall. Heter ikke det smoothie? Det var italiensk is, men klarte å se på emballasjen at det var Hennig Olsen, så det skal vel være trygt? Hørte de som jeg var på besøk hos sa at den hadde stått en stund i kjøleskapet da, men.. Kan jo ikke sitte å spørre ut folk om hva de serverer heller da, med mindre det ikke er rakfisk og slik som jeg vet helt sikkert kan være farlig for gravide. Hmh, Hilsen overegnstelig.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #2 Skrevet 29. januar 2008 Så på innlegget mitt nå. Opppskriften var italiensk, men det var Hennig Oslen is så vidt jeg klarte å se da. Håper det.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #3 Skrevet 29. januar 2008 Is er helt trygt. Heldigvis, for jeg spiser uhorvelig mye mengder sjokoladeis for tiden...nam...
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #4 Skrevet 29. januar 2008 helt seriøst, slapp nå av!!!!!!!!!!!! Det kan da umulig være noe kos med graviditeten hvis man skal velge å stresse over hver minste ting. kos deg med isen din du!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #5 Skrevet 29. januar 2008 Skjønner godt du ble engstelig jeg! Hadde det vrt meg så hadde jeg spurt om å få se på pakningen at det var pasteurisert melk i det, tror alle forstår den skrekken om man nevner listeriasaken fra Riksen. Selv har jeg angst for pizza nå, fordi den gjerne inneholder en hel haug forskjellige oster, og alt som står på pakningen er "ost", "edamerst", "mozarella" osv, ikke om den er pasteurisert eller ikke. Parmesan er jo ofte ikke det.. Men pizza stekes vel ihvertfall tilstrekkelig. Ville sjekket det om det var meg. Italiensk ost som kjøpes i Norge er ofte ikke pasteurisert, så kanskje det er tilfellet m it. is og??
Fruen i huset Skrevet 29. januar 2008 #6 Skrevet 29. januar 2008 Ang parmesan er det helt trygt!!! Alle bakterier dør uansett når det stekes... Så ikke bekymre deg for pizza! Alle harde oster er trygge ... Se matportalen.no
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #7 Skrevet 30. januar 2008 Ja, det er nok trygt når det stekes. Men parmesan er nok ikke trygt uansett, selv om den er hard. Ikke hvis den er laget av upasteurisert melk og man spiser den uten å steke den på pizza f.eks, da spiser man jo i praksis ukokt melk, ofte fra italenske meierier.. Og det er ikke bra
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #8 Skrevet 30. januar 2008 Hmh, nå ble jeg mer usikker igjen. Var jeg som startet innlegget. Tenkte at Hennig Olsen is pasteuriserer melka de bruker og at de bare lager isen etter italiensk oppskrift. Spiste nå en liten dæsj, jeg. Så nå er det for sent... Søkte på Hennig Olsen is nå, og mener å ha funnet den isen jeg spiste. Finner ikke noe sted om de pasteuriserer melka, men kan ikke tenke meg at de ikke gjør det.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 30. januar 2008 #9 Skrevet 30. januar 2008 Hei jenter! Det er en lov i norge som sier at det ikke er lov til å selge upasteuritert mat i norge!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sånn... Håper noen av dere klarer å slappe mer av nå... Det kan selvfølgelig være listeria i ting som er pasteurisert, men det er altså ikke lov å selge upasteurisert mat i norge!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #10 Skrevet 30. januar 2008 Det er nok lov å selge f.eks. importert upasteurisert ost i Norge, har sett det i butikken. Da sto det på innholdsfortegnelsen at den var laget av upasteurisert melk... Mange spennende oster i butikkene, mange er importert og da skal vi ikke ta det for gitt at de er pasteuriserte. Står det ingen ting på pakken om det er pasteurisert eller ikke ville jeg styrt unna. Dette gjelder importerte matvarer. Er det norskprodusert, f.eks. fra Tine, tror jeg loven sier at det skal stå i innholdsfortegnelsen dersom det er laget av upasteurisert melk. Iskrem fra Hennig Olsen har jeg aldri tenkt på å sjekke en gang... Skal se på den som ligger i frysern
eple3 Skrevet 30. januar 2008 #11 Skrevet 30. januar 2008 Det er vel ingen lov som sier dette??! Hva med mykoster, fetaoster f.eks. - mange av disse er IKKE pasteurisert. Det selges jo masse utenlandsk mat som importeres (og norsk mat også som ikke er pasteurisert også), og dersom jeg har vært usikker, har jeg faktisk mailet produsenten for å forsikre meg. Noen produkter står det på og andre ikke - er jeg usikker og har muligheten til å sjekke, så gjør jeg det. Jeg har mailet produsenter ang indisk raijta, gresk tzatziki, tine produkter og har fått kokrete svar tilbake. Det er liten risiko for å at produktet inneholder ting en kan bli smittet av, men dersom man først blir smittet, kan konsekvensene bli fatale - dette er jo tvillingene som døde ved Riksen et tragisk eksempel på. Så ha respekt for folk som ønsker å vite hva de putter i seg, og som er forsiktige med hva de spiser - jeg har full respekt for de som ønsker å leve helt "som normalt", og som spiser ogg drikker akkurat det de ønsker, selv om jeg ikke deler dette synet.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #13 Skrevet 30. januar 2008 Knøtteliten: Tror nok du mener en lov som sier at det ikke er lov å PRODUSERE upasteurisert mat i Norge. Massevis av ost f.eks i ferskvaredisker i vanlige butikker er importert, og der står det svart på hvitt at det er laget av "upasteurisert italiensk melk"!! (f.eks de oppskårne små stykkene med parmesan man kan kjøpe på ICA. Så ulovlig å selge er det nok ikke.. Man skal være litt sikrere på saker før man slår fast ting, Knøttelit1...
Fornøyd med tøybleier Skrevet 30. januar 2008 #14 Skrevet 30. januar 2008 Jeg trodde det skulle stå på alle matvarer som er pasteurisert at de er det. Ta for eksempel geitost (noe jeg har fått helt dilla på), et helnorskt produkt. Mange av disse (f.eks. guldbrandsdals osten) står det ikke at er pasteurisert, men på den lette fløitemysosten står det at den er pasteurisert. Jeg går for den siste.... Det er jo til å bli gæren av og jeg skulle egentlig ønske jeg ikke visste så mye som jeg gjør for da hadde jeg ikke bekymret meg så mye. Er ikke like bekymret nå som tidligere i svangerskapet, men leser omtrent alt som er av innhold på alt jeg puttter i meg. Lager det meste av råvarer og fra skratch. Det er jo sunt også det er jo et pluss i tillegg.... men er enig at man er overhysterisk. Skulle ønske matportalen og disse visste mer sikkert. nå er det litt sånn at man skal holde seg unna alt fordi man ikke vet hva som faktisk er skadelig... hilsen en som inderlig savner parmesan, parmaskinke, løyrom, tunfisk, blodig reinsdyr biff, annen spekemat.... sorry måtte bare drømme meg bort litt
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #15 Skrevet 30. januar 2008 Er jeg som startet hele dette innlegget. Glad for at jeg har fått så mange svar. Jeg er helt enig med deg Mums. Skulle ønske jeg ikke hadde visst så mye om alt som kan være farlig av det vi spiser. Hadde garantert hatt det mye bedre da. Misunner dere som klarer å slappe av på dette området. Samtidig er det jo bra at vi får info også da. Leser også alt som er av innhold før jeg spiser her hjemme. Men det er jo når jeg er på besøk hos folk at jeg ikke kan ha den samme kontrollen. Er jeg hos mine foreldre spør jeg hvis jeg er i tvil om hva de har hatt i. Det er hvis jeg for eksempel ser de har hatt i en ost i salaten som jeg er usikker på. Men er jeg hos andre folk blir det verre. Men selvfølgelig, sier jo at jeg ikke kan spise det som vi absolutt ikke skal spise, slik som rakfisk ol. Det er jeg ikke redd for å si fra om. Men ja, det er disse tvilstilfellene som plager meg og gjør meg frustrert. Tror faktisk det er masse jeg har latt være å spise i dette svangerskapet som jeg egentlig kunne ha spist, men som jeg ikke har turt å spise. Dette gjelder for eksempel salami. Har lest debatter her tidligere om dette, og folk mener det er trygt tror jeg. Har holdt meg unna. Men gleder meg til å spise det igjen etter jeg har født: Mmmmm, masse salami med tomat og majones på brødskiva!! Ja, jeg er overhysterisk. Men det får gå.
Fornøyd med tøybleier Skrevet 30. januar 2008 #16 Skrevet 30. januar 2008 hahaha godt å høre at flere har det som meg. Jeg har også innimellom spist noe jeg har fått borte som jeg var usikker på. Men det hjelper lit å tenke på at det er en ekstremt liten sjangse til at man får disse bakteriene i seg. Ta for eksempel toksoplasmose. Jeg har ært veldig mye ute å reist, ikke-turistifiserte områder fra jeg var liten. Var helt sikker på at jeg var immun, men nei.... All denne rå maten jeg har fått i meg i alle disse kulturene i 30 år har ikke gjort at jeg har fått i meg toksoplasmose. så sannsynligheten for at jeg skal få den i løpet av disse 40 ukene er jo veldig liten..... men tenk om (jeg hater de tre ordene) Man må gjøre det man selv synes er best. Jeg har fått i meg bittelitt parmaskinke, parmesan og løyrom i løppet av svangerskapet.... men før UL'en og ingenting syntes på UL. Skal ta ny tokso-test i morgen fordi jeg var på Cuba i julen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå