Gjest Skrevet 29. januar 2008 #1 Skrevet 29. januar 2008 Hva mener dere, burde utdanningssystemet som er i dag forandres? Og lønnen høynes? Ser ut til at de fleste er enige i at allmennlærer utdannelsen er for enkel. "Alle" kan klare studiet uten trøbbel, de går gjerne inn i studiet med middelmådige eller dårlige karakterer og ut av studiet med samme resultat og de blir lærere for våres barn. Så hva er da løsningen? Jeg tar selv praktisk pedagogisk utdanning nå, dvs at jeg har noen grunnfag og mellomfag fra universitet og nå tar pedagogikk for å kunne undervise i de fagene jeg har.Jeg blir altså det som kalles faglærer og kan undervise fra og med 5 klasse til og med videregående (allmennlærerekan undervise fra 1-10 klasse og enkelte førskolelærere fra 1-3/4 klasse). Jeg, og mine medstudenter, har med andre ord studert det faget vi underviser i minst 1 år + at vi får opplæring i hvordan vi skal lære fra oss vårt fag (fagdidaktikk). Men er dette egentlig nødvendig å innføre for alle lærere? Jeg har jobbet endel som vikar i grunnskolen og rent kunnskapsmessig så kan nærmest enhver person gå inn i nesten hvilket som helst fag og klare å undervise, i hvertfal til og med mellomtrinnet, rent didaktisk trengs jo så klart en opplæring. Spørsmålet er om vi øsnker at det skal være slik i grunnskolen at vi fjerner allmennlærerne og bare har faglærere? Jeg tenker at i det minste på barneskolen, og gjerne på mellomtrinnet, er det bedre for elevne å ha få lærere å forholde seg til som heller kan undervise i de fleste fag (men ikke er spesialisert) enn mange fagutdannede lærere, det kan skape forvirring og frustrasjon hos de minste. Tror jeg. Hva mener dere? Et annet poeng er jo lærerlønnen, når jeg er ferdig nå blir jeg adjunkt med tillegg, dvs 5 årshøyere utdanning og lønnen min vil begynne på ca 320 000 kr i året. Det er jo faktisk en luselønn i forhold til antall år med utdanning (og ja, andre burde også fått høyere lønn), eneste grunnen til at jeg ikke har valgt et annet yrke er rett og slett fordi jeg brenner for yrket, det er dette jeg virkelig vil jobbe med. Men mange som nok kunne tenke seg å bli lærere av de som er skikkelig flinke styrer nok langt unna pga den lave lønnen. Vil folk ha flere dyktige lærere på skolen MÅ læreryrket gjøres mer attraktivt tror jeg, dvs høyere lønn og mer "status", slik som i endel andre land rundt oss. Vil gjerne ha en debatt rundt dette, hva tenker dere om dette, om de (vi) som skal undervise deres barn, hva blir best, hvilke tiltak mener dere burde iverksettes?
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #2 Skrevet 29. januar 2008 For sent på kvelden for en debatt, eller er dere bare lei debatten?
meg & to små vampyrer Skrevet 29. januar 2008 #4 Skrevet 29. januar 2008 Jeg har 4 års utdanning fra universitet og får ikke jobb med det og vurderer ppu fordu jeg da kan få jobb. Er ikke så veldig bar årsak egentlig det da. 320 000 hadde vært bra lønn for meg i forhold til en del andre jobber jeg ka få... Men om jeg noengang gjør dette så kommer jeg sikkert til å bli engasjert i fagene mine (som jeg da liker godt siden jeg har studert de), så kan hende man hadde blitt en ok lærer uansett. Tror faglærer er en fordel på de øvre trinn hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå