Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 29. januar 2008 #1 Skrevet 29. januar 2008 Leste over hvor gamle vi her inne er. Fant ut at det var 13 eller noe slikt av alle som har svart som er 30 eller eldre.... Tenkte på det som ei av disse i unge mødre på tvNorge hadde sagt. Hun syntes synd på barna som hadde så gamle foreldre.... Er det slik at det gjengs over er slik "unge" mødre tenker? Selv sa jeg alltid at jeg skulle ha den første ungen før jeg fylte 24... nå ble det ikke slik desverre, men endelig skal jeg få oppleve å bli mamma for første gang i mitt liv :-)
Tredjemann på vei :D Skrevet 29. januar 2008 #2 Skrevet 29. januar 2008 Jeg kan jo bare svare for meg selv, men da jeg fikk min første var jeg 20 år og tenkte aldri noe stygt om eldre mødre... De jeg ser litt ned på er jenter helt nedi 15-16 årsalderen som virkelig går inn for å bli gravide, enten gutten er med på det eller ikke... Den aldersgruppen er ikke akkurat på et stabilt stadie i livet. Jeg tror det er en klar fordel jeg, å ha fast jobb, stabil økonomi, stor nok bolig og et stabilt forhold innen man får barn. Og det har man sjelden før man fyller 20 i hvert fall! Vi hadde ikke noen av delene egentlig, men vi har jo klart oss bra og holdt ut med hverandre, kommet lenger med utdannelsen og har en mye mer stabil økonomi (og forhold) nå. Den første var ikke planlagt, selv om jeg følte meg klar for å bli mamma, så hadde vi ikke tenkt å få barn før et par år senere. Hadde vært supert å kunne planlegge slikt, men vi kunne jo aldri vært foruten den herlige guttungen vår! Og nå venter vi nr.2 i juni, sånn halvveis planlagt:-)
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #3 Skrevet 29. januar 2008 Tror man skal være forsiktig med å gre alle i samme alder, eller hvilken som helst annen "bås" man velger å putte noen i, over en kam. Det finnes varierende meninger i alle grupperinger. Jeg er 23 år, blir 24, vet ikke om jeg kvalifiserer til "ung mor"-betegnelsen, og det er meg egentlig klinkende likegyldig. Jeg og mannen min fikk barn når vi fikk dem fordi det passet seg sånn, og vi begge hadde lyst på. Hva andre gjør/bestemmer seg for (noen ganger kan man jo ikke bare betsemme seg heller..), får være opp til hver enkelt. Gode mødre finnes overalt. Så tror ikke egentlig at alder er verken noe hinder eller noen fordel. Alt kommer an på innstilling )
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 29. januar 2008 #4 Skrevet 29. januar 2008 Jeg synest ikke alderen til mor har så veldig mye å si, så lenge mor er moden nok til å forstå det ansvaret som blir pålagt henne (og barnefar selvsagt) når den lille kommer til verden. Synest ikke synd på barn med foreldre som er såkallet "gamle", og heller ikke på de som har unge mødre. Det viktigste er vel at man er gode mødre for barna sine, ikke hvilket årstall man er født i...??
monilu- Har født Skrevet 29. januar 2008 #5 Skrevet 29. januar 2008 Tenkte også litt over det med alderen på mødrene her inne. En gjennomsnittlig førstegngsfødende her i Norge er faktisk nærmere 30 år! Så det er tydligvis de yngre mødrene som trekker inn hit på BIM. Kanskje fordi de er mer vokst opp med data enn oss over 30?
Anitahar2barn Skrevet 29. januar 2008 #6 Skrevet 29. januar 2008 Det enseste som jeg tenker på, med å få barn når man er eldre er jo at man får mindre tid her på jorden med både barn og barnebarn. det er vel det enste jeg tenker på. Selv var jeg 23 da jeg fikk min første, nå er jeg 26 når jeg får den andre. Dette er helt perfekt for meg. Men jeg ser ikke ned på noen, jeg synes heller litt synd på dem kanskje. Mormor var 45 da hun fikk mamma, men mamma fikk meg når hun var 19. Hvis hun hadde vært 35 når hun fikk barn hadde jeg nesten ikke opplevd mormoren min i det hele tatt.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 29. januar 2008 #7 Skrevet 29. januar 2008 Helt enig med deg Småtrollet og har vel egentlig aldri tenkt noe på dette selv tidligere, men begynte bare å lure etter at jeg så det reklameinnslaget :-)
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 29. januar 2008 #8 Skrevet 29. januar 2008 Jeg må si at jeg er veldig enig med wollafruen med JuniJENTE:o). Da jeg var 17 hadde jeg og samboeren min egen leilighet og bil, selvfølgelig lån også men begge hadde god økonomi og har hatt det siden. Var 19 da jeg ble mamme for første gang og kan si at det var den rette tiden for meg. Vi er alle forskjellige på alle måter. respekterer også de som vil vente til de er mye eldre en meg. Alder spiller ingen rolle det er bare ett tall!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #9 Skrevet 29. januar 2008 Jeg er førstegangsfødende, og blir 21 innen barnet blir født. Jeg vil påstå at jeg er en "ung mor", jeg er i allefall den første i mitt "kull" som får barn her jeg bor. Personlig synes jeg at 28 år er en for høy gjennomsnittsalder for norske kvinner å føde sitt første barn, men det har ikke noe med det å være "gammel" å gjøre, for det er et veldig relativt begrep. Jeg misliker denne nye normen om at man må være ferdig utdannet osv for å få barn, og jeg synes først og fremst at gj.snittet på 28 år forteller oss at Norge ikke tilrettelegger nok for gravide. Men i seg selv er 28 en fin alder å få barn på, som alle andre aldre =))
faythleen Skrevet 29. januar 2008 #10 Skrevet 29. januar 2008 Hehe... Jeg ser nedover her at jeg er den eldste førstegangsmamma'n akkurat her. Er 28 nå og runder 29 før lillemor ankommer. Valgte å vente til utdannelsen var gjennomført og jobbene sikra. Uansett klarte jeg målet mitt som var "starte før 30". Jeg var i tvil om det kom til å gå en stund, for det skjedde så mye artig på jobb som jeg ikke KUNNE gå glipp av...
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #11 Skrevet 29. januar 2008 Jeg syntes alle og enhver må bestemme selv når de ønsker å få barn. Jeg blir 24 rett rundt termin og har prøvd i nesten 3 år før spiren endelig satt. Jeg tror ikke det er vanlig at unge mødre syntes synd på barn som har foreldre som er i 30årene. Min søster valgte å få barn relativt sent, fikk første da hun var 33 og siste da hun var 39. Sånn er vi bare forskjellige, tror ikke barn vil lide noen nød med mindre foreldrene er veldig gamle når en blir født og begynner å bli dårlige og skrante før barna er voksne.
2 fine små Skrevet 29. januar 2008 #12 Skrevet 29. januar 2008 Det er bare en grunn til at det ikke er saa mange over 35 (og kanskje litt under ogsaa) som er her inne, og det er fordi det finnes et forum for Gravide over 35 aar. =o) Jeg er 35 aar, men foeler meg mer hjemme her paa et vis, da jeg er ung til sinns og ikke er klar for "moden mamma"-diskusjonene... =o) Tenker paa meg selv som en verken ung eller gammel mamma, men helt passe (for meg altsaa) Fikk min foerste da jeg var 32, da var jeg foerst i min venninnegjeng. Mange stusset over at jeg - som var i gang med saaaaa spennende jobb osv, skulle ha barn!!! Hehe, helt teit, og saa var jeg 31 da jeg ble gravid. Men faar jeg tre, saa blir jeg kanskje 38 naar den kommer og da tenker jeg at jeg vil kjenne meg litt som "voksen mor". Saa da har jeg altsaa evt, naar jeg blir foerti, vaert halvung mamma, mamma og litt moden mamma, haha..... Flott at det kommer barn til verden i det hele tatt synes jeg da.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #13 Skrevet 30. januar 2008 Jeg kommer til å være 34 når mitt barn nummer to blir født. For min del har det også handlet litt om at man måtte finne den rette å få barn med. Selv om man er 24 år og har lyst på barn, så er det jo ikke sikkert at din samboer/kjæreste er like klar for det. Eller kanskje er man ikke i et fast forhold engang. Kjæresten til min bror er også gravid og hun er 19 år... Jeg har tenkt at det er synd i henne som ble gravid så tidlig, men når jeg tenker meg om én gang til så ser jeg jo hvor veldig hun ønsker seg dette barnet og at hun planlegger mye rundt det. At man synes synd i noen fordi de er i den og den alderen når de blir gravide kommer jo av at vi automatisk tolker alle andre ut i fra vår egen situasjon. For meg var det jo helt fjernt å bli gravid da jeg var 19, det ville føltes som en katastrofe. Men det var jo MEG. Hun har jo ikke slike tanker. Men for alt jeg vet har hun kanskje tenkt at det er synd i mine unger som får en sånn ”gammel” mamma, men da tolker hun det i så fall ut i fra sin egen situasjon.
*En rosa og en blå* Skrevet 30. januar 2008 #14 Skrevet 30. januar 2008 Jeg mener at det viktigste er at man er klar for å få barn - både når det gjelder mentalt og det praktiske som økonomi, jobb, forhold etc. Alder har lite å si. Jeg er selv 28 og blir 29 til barnet blir født, sambo er 39 og blir 40. Moren min var 30 når hun fikk meg, og jeg har aldri følt at jeg har en gammel mor! Faren til sambo var 43 eller noe når han var født, og det er ikke før nå at han begynner å føle at faren hans er gammel. Nei, det viktigste er at mor og far er klar for ansvaret som henger på det å bli foreldre. Da vil barnet få det bra uansett om mor er 20 eller 35! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå