Gå til innhold

når "glemmer" vi fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min er snart 6 mnd. og eg får helt vondt inni meg av å tenke på fødselen.. er det ikke litt unormalt??

hadde ikke noen fæl opplevelse.. eller, det var litt komplikasjoner. men er ikke det eg tenker på.. blir kvalm og føler meg ekkel inni når eg tenker på det. å det dukker opp i hode mitt nesten hver dag!!

noen andre som har det sånn??

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Eldste her er 3 år og 3 mnd gammel, og jeg husker den mer enn godt nok!

Skrevet

Jeg på et vis.. Hadde stor blødning e fødselen, 2 liter og en jævlig narkose... :o( ei blødning på 1,5 l hjemme på badet 13 dager etterpå og to operasjoner... Imorgen er det ett år siden Selma kom ut:-) Og jeg tenker enda på det. Får oppfølging av psykiater på Ullevål pga traumene. Så tillat deg selv å ha reaksjonene, så blir de borte etterhvert. Vist ikke så bør du snakke med fastlegen din om det!" Mitt råd!!

Skrevet

husker det som det var i går!=)

Skrevet

husker det er vell noe vi alltid kommer til å gjøre. men glemme det fæle. er vell ikke helt normalt å gå rundt å ha denne følesen?

HI

Skrevet

kan noe legge dette ut på skravlesiden for meg??

Skrevet

husker jo alltid fødselen vil jeg tror, men vertfall jeg har glemt hvor vonde de riene var, er vell ikke lenge til vi vil ha ett barn til;) det er da mange som sier faen alså,lærer vi aldri;)hehe

Skrevet

Jeg har det sånn som førstegangsmamma*Thea Imilie*. Fødselen husker jeg, men har glemt hvor vonde riene var. Dem klarer jeg ikke å forestille meg... Men hvis man får traumer pga fødselen eller sliter veldig med tanker om fødselen en stund etterpå ville jeg fått litt hjelp til å komme gjennom det...

Skrevet

Jeg opplevde det samme som deg Selma07. Kommer aldri til å glemme blødning nr to på badet om kvelden, med lillemann i stuen og kun væt hjemme en uke- Akkurat den scenen sliter jeg med nå også. Blrit tøft å få mensen igjen. Får litt hetta av blod., selv om alt er bra nå. To operasjoner på Ullevål og slapp etterpå! Selv om de sier jeg skal ha keisersnitt v en evt neste man, er angsten såpass stor at jeg tror vi ikke prøver å få fler.

Skrevet

Jeg husker heldigvis fødselen som positiv jeg. Men jeg hadde en veldig fin fødsel også, ikke noe dramatisk, selv om det var vondt som pokker. Selve smerten har nok gått litt i glemmeboka, men når jeg tenker på fødselen blir jeg stolt og varm inni meg. Tenk at JEG har født liksom. Det er STORT!

Skrevet

Vil ikke glemme heller. Syns det var fantastisk:)

Skrevet

Husker min fødsel 7,5 mnd etter også meget godt.

På godt og vondt :o)

Skrevet

Er ikke så lenge siden jeg fødte og jeg må innrømme at jeg til og med får flashbacks fra fødselen når jeg har sex.. ekkelt..

Unormalt?

Skrevet

Fødselen var ikke så ille egentlig. Syns heller plagene i ettertid var verre.

Som svien ved tissing eller enorme smerter når man skulle bommelibomme.

Fødselen varte jo ikke lenge, så gruer meg ikke til å skulle gå igjennom det en gang til.

Skrevet

husker det som om det var i går!!! på en positiv måte. skulle gjerne ha gjenopplevd den;)

men nå skal det sies at jeg har gledet meg til fødsel i mange år da! forventingene, første rie, pressingen... alt!!! og det var alt jeg hadde drømt om og mere til! og som en bonus varte det bare i 4timer.

"var dette alt?" presterte jeg å si da jeg var ferdig.

gleder meg som en liten unge til neste gang!

Skrevet

Har det ikke sånn nei, har et KS og en normal fødsel bak meg og har bare positive minner fra fødslene. Vondt ja, men det var "glemt" sekundet hvor de søte små kom ut. Synes barseltiden (de første 6 - 8 ukene) er mye verre enn selve fødselen jeg.

Vil råde deg til å ta kontakt med helsestasjonen for å snakke med noen om opplevelsen din, jeg hadde mye kontakt med HS og sykehuset da jeg skulle ha nr 2 pga redsel for fødsel på normalt vis samt redsel for barselstid og ammepress - og fikk veldig god hjelp.

Skrevet

Virker som det er veldig avhengig av om det er en god eller dårlig opplevelse av fødselen. Jeg har en veldig dårlig opplevelse av fødselen, og har så absolutt ikke glemt hvor fælt jeg synes det var (fødselen varte i 19t). Synes også det egentlig har blitt litt verre etter hvert som vesla blir større (hun er 7 1/2 mnd). Så håper virkelig at jeg glemmer det som var vondt - og at det går over til å huske den gode opplevelsen. Jeg tror det vil skje.......

Skrevet

Anonym 11.19 - ta signalene fra kroppen din på alvor!! Søk hjelp dersom tankene blir for tunge!!! Vanlig at man får ettervirkninger på traumatiske fødsler 4- 8 mnd etter.

Skrevet

Jeg husker min fødsel godt jeg også, det er 4 mnd siden nå. Hadde en del komplikasjoner med langvarig vannavgang, morkake som satt fast og totalblødning.

Men når jeg sier at jeg husker fødselen godt, så mener jeg bare at jeg husker den godt. Ikke at det er plagsomme tanker eller vonde minner.

Hvis du har det på den måten nå etter 6 mnd så tyder det på at det er ting du ikke har fått bearbeidet ferdig og at du kanskje trenger hjelp til å sortere tanker og føleser i forhold til din fødsel. Samtale med jordmor/lege på sykehuset? Snakke med jordmor på helsestasjonen? Fastlege? Psykolog? Anbefaler deg i allefall å ta tak i det og gjøre noe nå før det har gått altfor lang tid. Selv en traumatisk opplevelse kan bearbeides og man kan få et brukbart forhold til det som har skjedd. Lykke til!

Skrevet

Jeg brukte ikke noe smertelindrende midler og har glemt det hele:))

Men husker så klart alt som foregikk under fødselen, men er ikke noe jeg tenker på som vondt akkurat:)

Skrevet

Bare 1 mnd siden jeg fødte, så da er det sikkert ikke unormalt at jeg blir helt på gråten når bildene dukker opp. Hadde en laaaang fødsel med åpningsrier i nesten 2 døgn før selve fødselen begynte. Deretter ble jeg trillet inn på operasjonsstuen siden morkaken ikke ville ut.. Uken etter ble jeg lagt inn pga barselfeber og utskrevet 1 uke senere totalt utslitt. Fælt å ikke kunne være sammen med jenta mi før flere timer etter fødselen, selv om hun ikke led noen nød sammen med pappan sin.

Skrevet

glemte det nok etter sånn ca 5mnd... tipper jeg...

husker jo fødselen.. men du glemmer det vonde og husker bare det positive;-)

nå er jenta mi 9mnd... kunne født omigjen jeg nå..;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...