Gå til innhold

For lite hull på forhuden???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 10 mnd. Han har vært litt rød og øm på tisseluren to ganger. Jeg trakk forhuden forsiktig tilbake for å vaske og se hvordan det så ut. I den forbindelse syns jeg at selve hullet i forhuden var så liten. Har ikke vært å gjort det tildligere og har heller ikke peiling på hvordan det skal være, men hadde sett for meg at det liksom skulle være større. Hadde ikke sjangs til å se innenfor. Kan tenke meg til at hullet på forhuden var ca 3 mm. Noen som vet? Skal man ikke kunne trekke forhuden helt tilbake selv på en baby? Her er det ihverfall helt umulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis forhuden er trang skal du kunne se det på at tissen blåses opp som en ballong når de tisser, mener jeg å huske. Man skal IKKE dra tilbake på baby, heller ikke for å vaske bak, ikke før de er rundt 3 år man skal begynne med det.

Skrevet

Baby gutter har ofte litt trang forhud, det skal være sånn. Du skal ikke dra forhuden tilbake for å vaske. Gutten min var også litt rød og øm en gang, fikk da beskjed av legen at det var begynnelsen på en infeksjon under forhuden. Dette er visst veldig vanlig på små gutter i og med at det er litt vanskelig å holde det reint under der. Jeg fikk da beskjed om å kjøpe en flaske klorhexidin på apoteket og trekke opp litt i en sprøyte og skylle så godt det gikk an inn i hullet der. Etter et par skyll var han fin igjen.

Skrevet

Nei det skal ikke være så lite. Ta ham med til legen, da får du resept på en salve, Dermovat, som du smører på 2 ganger daglig i en mnd. Da blir "hullet" større. Viktig å få orden på dette fordi en så trang forhud er god grobunn for bakterier=urinvegsinfeksjon, Jeg har brukt det på begge mine og funker utmerket.

Skrevet

Og nei, man skal ikke kunne trekke forhuden helt tilbake på små barn. Man skal bare vaske forsiktig rundt, og ha et ørlite press bakover på forhuden så man får vasket så vidt innenfor kanten.

Skrevet

Helt vanlig! Skal ikke trekke tilbake forhuden før de er 3 år tror jeg...

Skrevet

Hei du. Jeg jobber på urologisk avd., og vi snakket med en av legene om dette en gang pga at min kollega var redd for at hennes sønn hadde for trang forhud.

Forhuden skal ikke trekkes tilbake på små gutter, rett og slett fordi det ikke skal gå an. Dette kalles phimose, og går tilbake av seg selv rundt tre års alder. Man vil etterhvert oppdage at man kan trekke mer og mer av forhuden tilbake, men det kan ta en del år før hele forhuden kan trekkes tilbake.

Hvis det imidlertid er så liten åpning at gutten din får infeksjoner av det, så ville jeg nok tatt han med til legen, ja.

Lykke til.

Skrevet

Høres helt normalt ut! Sant det som sies over her; alle små gutter har trang forhud som ikke kan trekkes tilbake, da den sitter fast i glans (hodet) på penis. Man skal heller ikke forsøke å trekke den tilbake, fordi det da kan dannes arrvev som gir større problemer senere. Min gutt har hatt infeksjon, såkalt balanitt, en gang; penis ble litt hoven pga at det ikke så lett renses bak trang forhud, og bakterier fra avføring og annet kan gi en liten infeksjon. Ikke farlig, og så lenge barnet virker uanfektet kan man bare skylle med rent vann (kokte det og avkjølte) et par ggr per dag så gir det seg i.l.a et par dager. Man kan selvfølgelig gjerne ta kontakt med lege i slike tilfeller for sikkerhets skyld. Vi fikk beskjed om at vi ved senere infeksjoner bare kunne skylle uten å ta kontakt med lege; skal bare passe på at det går raskt tilbake og at tissestrålen kommer i en stråle og ikke spres i flere stråler. Det kan i så fall være nødvendig med et lite inngrep.

Leste nettopp en dag en flott nettside om dette, men fant den ikke igjen nå. Her er den jeg fant i farta; stod mye mindre her men legger den ut likevel:

http://www.mammanett.no/design.php?side=barnets%20helse/minileksikon/forhudsforsnevring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...