Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #1 Skrevet 29. januar 2008 Det er et vanvittig press på det å bli mamma og det er ikke måte på hvor lykkelig en skal være fra dag en. Jeg har slitt med vonde tanker og nedstemhet og det har vært vanskelig å spille kjempehappy, men holder maska. Er kjempeglad for babyen min og det er dette jeg ønsker, men det må da være flere enn meg som synes det tar litt tid å utvikle et ordentlig forhold til babyen og opplever hverdagen litt tung med skyhøye forventninger?
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #2 Skrevet 29. januar 2008 Ja,jeg er helt enig med det. Og føler det på samme måte! Syns alle andre er SÅ HAPPY og førnøyd med å være hjemme og være nybakt mor! Jeg er selvsagt glad over å ha fått gutten min, men har slitt mye siden han ble født. Grått mangen tårer! Syns det er vanskelig å være være mamma jeg!
Nr4? 💓 Skrevet 29. januar 2008 #3 Skrevet 29. januar 2008 Jeg hadde det kjempe tøft i begynnelsen, syntes også bare at alle rundt meg koste seg som nybakte mammaer.. Mens jeg synes det var utrolig nytt og vanskelig på et vis, ikke sånn jeg hadde sett for meg!Trodde han bare skulle spise sove og drite, så jeg skulle ha plenty av til til å stelle i huset på eller sove for den saks skyld, men neida!Her var det dårlig med soving fra dag 1, utrolig lite grining, men alt ble tungt på et annet vis enn jeg hadde opplevd før.. Men som alle sa, plutselig så bare koser du deg!Nå er han 12 uker, og jeg føler meg utrolig heldig som har fått oppleve dette, trodde aldri jeg skulle nikose meg hjemme, men nå er det fakta, helt fantastisk!!Så plutselig er du der når ting ikke er så tungt lengre og du blir sikker i alt du gjør!
oblix Skrevet 29. januar 2008 #4 Skrevet 29. januar 2008 1/4 av alle mødre får en eller form for fødselsdepresjon, ganske vanlig med andre ord. Jeg har selv slitt siden fødsel, og det er nå 6 mnd siden. Har endelig kommet meg til lege og fått snakket litt om det, det skal nok hjelpe. Man føler seg så trist hele tiden, og skjønner ikke hvorfor man ikke er lykkelig med en nydelig liten baby, alle andre er jo det. Det er nok VELDIG mange som tar på seg en maske og sier at de har det veldig bra, men som kanskje ikke har det. Det er jo akkurat det jeg har gjort. Det er liksom ikke noe man snakker om, det at man føler seg trist etter å ha fått ett barn.... Det er ingen skam å fortelle at man ikke har det så bra!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #6 Skrevet 29. januar 2008 Jepp, slet med skikkelig svangerskapsdepresjon i over 7 uker etter småtten ble født. Etter det kom det mer og mer morsfølelse. Men jeg har fortsatt en del dager da jeg ønsker at jeg hadde det som jeg hadde før han ble født. Alle rundt en forventer at man liksom skal være så happy når man har fått baby. Hvordan er det å være mor? er et spørsmål jeg har fått ørten ganger. Slitsomt i lengden, når man egentlig er dødssliten og skulle gjerne gitt han bort en ukes tid...
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #7 Skrevet 29. januar 2008 Samme her, de første 6 månedene. Vekslet fra å være superhappy til å synes alt var bare dritt og ebkymre meg for alt mulig. Nå er pjokken 8 mnd og ting går seg til - normaliserer seg etterhvert. Og det at alle andre har det så bra og er så lykkelige og vellykkede tror jeg vi alle føler av og til.. Det går nok opp og ned for de fleste.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #8 Skrevet 29. januar 2008 Hei anonym! Jeg har hatt det på samme måte og kan godt forstå deg. Det er alle disse forventningene vi har når vi går gravide, tanker om alt som kommer til og bli sånn og slik. Mange ting jeg hadde håpt på og forberedt meg på da jeg gikk gravid ble helt annerledes enn jeg hadde trodd. For en kan aldri vite hvordan det er å bli mamma når det er første gang. Jeg tror at det er viktig å gi slipp på forestillingene en har og heller ta en dag av gangen, i alle fall helt i starten. Livet blir totalt forskjellig fra før babyen kom, og en kan se mørkt på ting før en har " grodd " mer fast i den nye rollen som mamma. Det er fantastisk og du kommer helt sikkert til å greie å slappe av og glede deg mer etterhvert som tiden går. Jeg har gjort det, og min baby er nå ti måneder. Prøv å gi slipp på pressetom at du " skal " være så lykkelig hele tiden! Det er tøft og bli mamma, men livet føles likevel mer godt å leve. Det tar tid. Klisje, men endog sant. Lykke til HI!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå