Gå til innhold

Fornuft i statsbudsjettet?

Anbefalte innlegg

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Til sammen er det satt av 126 459 000 kroner til Kongehuset. Det er 2,6 millioner mindre enn det de hadde å rutte med i år.

Kongehusets budsjett skal dekke apanasjer for kongeparet og kronprinsparet, reiser, sikkerhet, samt vedlikehold av kongelige eiendommer.

Økt apanasje

I 2004 hadde kongeparet 7,3 millioner kroner i apanasje. Kronprinsparet fikk til sammen 14,9 millioner å rutte med, hvorav 4,9 millioner kroner utgjorde apanasjen.

Får regjeringen det som de vil, kommer apanasjen øke med 15.000 kroner for kongeparet og 100.000 kroner for kronprinsparet.

Kong Harald og dronning Sonja vil få 7,4 millioner i apanasje til neste år. Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit vil få 5 millioner kroner i apanasje på toppen. I tillegg får de 10,3 millioner til stab og offisielle gjøremål i 2005, noe som er 300.000 kroner mer enn i 2004.

Lysekroner til 8,5 milloner

I tillegg til kongeparets apanasje er det satt av 103,6 millioner til det Kongelige Hoff. Hovedutgiften er utelukkende det løpende vedlikehold av de statseide kongelige eiendommene, som Slottet, Bygdøy kongsgård og Oscarshall.

Blant annet er 8,5 millioner satt av til et prosjet for å reetablere lysekroner i Slottets store festsal.

I tillegg foreslås det å bruke 6,7 millioner kroner på å bedre sikkerheten til kongeparet. I tillegg håper regjeringen å få presset inn 4 millioner kroner til dette tiltaket på revidert statsbudsjett for 2004.

Det er også budsjettert med 13,5 millioner på offisielle utenlandsreiser for kongeparet.

Ekstraordinært på Kongsgården

På toppen av dette ønsker regjeringen å bruke 43,4 millioner kroner i 2005 på ekstraordnært vedlikehold av Bygdøy Kongsgård. Prosjektet har en totalramme på 200,7 millioner kroner og omfatter restaurering, fornying og reparasjon av kongsgården.

Prosjektet skal etter planen sluttføres ved årskiftet 2006/2007.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du en president hadde vært billigere i drift?

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Nei, men jeg kan virkelig ikke forstå hva vi skal med dem. eller hvorfor de skal ha alle disse husene og tjenerne og lysekronene.

Merkelig at staten betaler tjenere for folk når det mangler penger alle andre steder.

Gi dem en vanlig årslønn som resten av norge, spons reisene deres og la dem kjøpe sitt eget hus.

Skrevet

hehe.. Hvilken verden lever du i da?

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

En idyllisk en.

Men jeg mener seriøst at de ikke gjør en så viktig jobb at de mååå ha hundre-og-ørten tjenere og 100 millioner til drift i året.

Hvis man hadde satt de hundre millionene i året inn i bygging og drift av barnehager istedenfor hadde det tjent langt fler enn kongefamilien.

Skrevet

Nå er jeg royalist på min hals så jeg synes det er helt fair at kongefamilien får det de får. De skal representere Norge og sett i forhold til andre land er jo kongens eiendommer til tider sparsommelige. I tillegg er byggene historiske og bør tas vare på av den grunn.

Når det gjelder penger til kongefamilien kontra penger til alle andre ting (skole, helse osv.) så finnes det jo nok av penger å ta av til både det ene og det andre og med tanke på hvor mye det norske folk betaler i skatt er det bare snakk om prioriteringer. Vi sitter jo med et oljefond som bare vokser og vokser. Kunne vært greit å spytta litt penger inn i de sakene som virkelig lider økonomisk.

Skrevet

IQ er en fin bil :o)

Man må jo gjerne avvikle kongehuset for å spare noen millioner. Men uansett hva slags styreform man velger å ha så vil det koste penger. Tviler på at noe annet alternativ bli noe billigere :o)

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Jaja, jeg syns nå uansett det ikke er moralsk rett når det er så mange andre som lider. Ekstrem forskjellsbehandling fra statens side. Er ikke bare summen det går på, men moralen i dette.Men meg om det.

Skrevet

Vi har den "billigste" kongefamilien i verden om jeg har skjønt det rett. Så jeg takker meg fornøyd med det jeg...

Skrevet

Kongefamilien er på en måte "luxuskjæledyret vårt". En liten chihuahua i ei smart desinger-veske.

Skrevet

Ja, deg om det! ;) Men jeg har vel ikke så mye jeg skulle sagt med min holdning til kongefamilien...

Men jeg er (som vanlig, herregud a, skulle tro vi delte hjerne) enig med Sjiraffen. Tror liksom ikke det hadde blitt noe anderledes med et annet styresett. Vi trenger noen til å representere landet vårt og med tanke på at Norge nå er blitt sånn "vi vil være best land" (ref pisa test og mas etter den og miljøforliket) så skal vi vel ikke være noe dårligere på representasjonsboligere osv.

Det koster å være bestest i alt! ;)

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Ja kongefamilie kan vi godt ha, og vi kan gjerne sette av litt penger til dem. Men det burde da ikke koste mer enn et par millioner å hus - og brødfø en familie? Jeg har ihvertfall ikke et budsjett på 126 millioner i året, og vi klarer oss da aldeles strålende.

Skrevet

Det er en ganske stor stab som jobber for kongefamilien, og alle lønnes så vidt jeg har forstått av familiens apanasje. Det koster å bo i et hus som er såpass gammelt som slottet er.... Dessuten regner jeg med at det er en viss størrelses forskjell på de middagene du lager og de kongeparet inviterer til med jevne mellomrom... ;)

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Men hvorfor må de ha det store huset da? Tar de større plass enn folk flest?

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

De kan jo forresten ta med seg besøkende på mcdonalds, der er det jo billig og godt ;-)

Hehe neida, jeg er bare i kranglehumør i dag. Men jeg tror fremdeles vi kunne klart oss fint uten kongefamilien.

Jeg representerer gjerne Norge for et par mill i året jeg. Myyye billigere, og så er jeg jo mye penere enn dronninga også da!

Skrevet

Prøver du å kopiere meg eller???

*ler*

Skrevet

Hvis du er keen på å la deg provosere så kan jeg jo glede deg med at slottet i utgangspunktet var ment å bygges mye større. I dag har slotten en U form, mens det egentlig skulle ha en H form som vi ser på kongehus i de fleste andre land. Borggården (skrives det sånn mon tro) ville da ligget mellom de to nedeste bena på H'en. I dag kan man se antydninger til dette på slottets fasade. Men penga tok slutt dessverre og derfor har vi, sett i forhold til andre kongehus, et relativt puslete slott! Det er en representasjonsbolig i tillegg til en arbeidsplass for ganske mange mennesker. Kongeparet bor jo bare i en del av slottet.

Skrevet

hehe, tviler ikke på at du slår kongeparet i utseende! ;) Og mc'ern... Spørs om utenlandsbesøk hadde godtatt det. hehe

Skrevet

Ja, jeg tenkte jeg skulle snike meg inn på deg sakte men sikkert også stjele identiteten din mens du fødte, sånn ca 29. feb! ;p hihi

Skrevet

Nåja. Du vet jeg fortsatt heier på 31. Det er på tide å få litt rier snart!! ;) Husk å feie over gubben i kveld! Og ta rundvasken i huset! ;D

Skrevet

Feia over gubben i går kveld, og prøvde kl 6 i dag tidlig, men tror du ikke frekke jævelen svart "tror ikke jeg orker".... !!!! Når sier en mann det liksom? Så da blir det dobbel dose i kveld.

Og skal handle litt rødvin i morra, så etter noen dager med dobbel dose knerter jeg rødvinen (alkoholfri da vel og merke) og så kommer ungen. Funka knallbra på forrige ungen hvertfall :o)

Så har vel egentlig planlagt fødsel på søndag eventuelt natt til mandag... Mannen jobber mye til og med lørdag så han var ikke helt enig den 31... Jobb som er vasnkelig å byttebort også :o/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...