Gå til innhold

"sukkerbarn" - når bør man bli bekymret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på UL i uke 29 og legen estimerte at hun/han ville bli 10 % større enn "normal" - dvs. ca 3800-4000 gr.

Jeg var selv en vanlig baby, men pappaen var stor.. og antar at det kan ha hatt sammenheng med kosthold.

De som får "sukkerbarn", har de levd veldig usunt og har høy BMI?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært på ul i uke 37 og ligger 11% over... !!

(ikke sikkert at det blir det da i.o.m de ofte måler feil)

Men jeg har altså trent 2 ganger i uke hele svangerskapet. Lav til normal BMI. Normal+ vektøkning.

Har spist min del av sjoko, men ikke SÅ mye mer enn andre vil jeg tro.

Var selv 4000 da jeg var født. Tror det har endel å si faktisk. sa det på ul i alle fall.

Skrevet

Uff!! Ikke hør på så tidlige "spådommer"..

Fikk beskjed på sykehuset idag at jordmødrene og legene der var så irriterte på dem som utførte ul i uke 28 o.l og kunne si ca str på babyen ved fødsel!

Jeg var selv på ul i uke 28, da fikk jeg vite at snuppa kom til å bli ca 3500 når hun ble født...

Var på ul på sykehuset senest idag og fikk beskjed om at de som hadde sagt dette ikke burde uttale seg om sånt så tidlig i svangerskapet, snuppa veier nå ca 4500 og er ennå ikke født!!

Fikk også beskjed i uke 28 om at hun ganske sikkert kom før terminen siden hun lå en uke før i utviklinga... Jeg har idag gått tre dager over!!

Så jeg skal aldri tro på det jeg hører før det nærmer seg termin... :o)

Skrevet

Når de regner ut veksten bruker de målene rundt hodet og magen, og sammenligner med termindato. Da tas det jo ikke hensyn til formen på hodet. Jeg har vekstestimering hver fjerde uke pga diabetes og ved siste måling i uke 31 var hodemålet -5% og magemålet +7%. Dermed ble det en veskt på +9%. Etter hodemålet er babyen liten i forhold til termin, og etter magemålet er babyen stor... Dette vil også kunne endre seg utover siden babyen vokser nå mye fremover mot uke 36.

Overlegen sa at babyen mest sannsynligvis har en spiss/ oval hodeform. Jeg har selv egentermin 24 mars og ul-termin 7 apr, så terminen er vel egentlig midt i mellom.

Jeg tror du skal ta dette med en klype salt, og heller være glad for at alt er i orden med babyen. Ta også hensyn til hvor stor du og barnefaren var da dere ble født, og at vi er en annen generasjon hvor barna som blir født nå er gj.snittlig større enn vi var. Sønnen vår var 4170 gr da han ble født, og legen sa at vi måtte regen med rundt det samme på denne babyen, siden det ligger slik vektmessig i vår familie...

Skrevet

Jeg har anlegg for å få store barn, fordi jeg har svangerskapsdiabetes. Å estimere en baby i uke 29, har ingen hensikt. Hos meg (som de vet har risiko for å få store babyer), begynner de vektestimeringen i uke 36.

Det er mange grunner til å få store barn, noen har gener for det, andre lever usunt, mens noen er disponert gjennom sykdommer. Jeg har levd på diett de siste tre svangerskapene, mosjonert og vært rimelig aktiv, og har ikke høy BMI. Har lagt på meg 7 kilo og er i uke 39. Enda har jeg en stor gutt i magen... De siste to babyene veide 4980 og 4000 ved fødsel, den siste ble satt i gang på terminen.

Skrevet

Hvor mye veier egentlig babyene da de blir kalt sukkerbarn??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...