Gå til innhold

Erfaring med vekstestimering - har det stemt på dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ullevål og fikk UL i dag.

Babyen blei målt til 3250g - har 3 uker + 2 dager til termindato.

Så det ligger an til en 4 kilosbaby, men han legen var veldig opptatt av at det like gjerne kunne være en 4.4 kilos eller en 3.6 kilos unge som kom ut.

Det positive er at barnet i alle fall ikke er så "tjukk i hue" som han sa hehehe

Noen som har erfaring med måling?

Stemte det noenlunde med dere?

Hun ligger og kikker mot stjernene som han sa...

men det kan vel endre seg?? !!

Lå godt nedover, men var ikke festa.

Artig lege forresten. Gammel ringrev:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut fra det jeg har lest, er det store variasjoner (en kilo er jo ganske mye da), og jeg har forstått at det ofte ikke stemmer, dessverre!

Skrevet

Ja, det var det han sa til meg også - ikke at det spiller så kjempestor rolle.

Bare lurer litt på hva andre har endt med. Om det er mest vanlig at de er litt mindre enn estimert, eller om de er større.

Skrevet

Jeg husker ikke helt hva som ble estimert sist, men jeg husker at tulla var mye større enn det de hadde trodd. Hun var ikke tjukk i hode (36 cm), men veide nesten 5 kg.

Har også ei venninne der barnet ble estimert til å være så liten at de sto klar med kuvøse da han ble født. Ut kom pjokken på 3,5 kg..... Så det stemmer ikke alltid, nei.

Skrevet

oi såpass:-)

Hmm - vet ikke hva jeg synes omå få en på 5 kg!

Hvordan gikk det?

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at han var -6%, men ut kom en liten prins helt normal på 3400 gr og 50 cm. så jeg tar estimering med en liten klyp+e salt. Det gjør leger også for som de sa til meg så får de ikke til å måle alt som har med vekten å gjøre.

Skrevet

Hei.

Med min første fikk jeg høre at ungen var en normal 3,5 kilos baby ved ultralyd. Dette var dagen før jeg ble satt i gang. Da gutten endelig kom ut veide han nesten 4,5 kilo. Ble født 15 dager etter termin. Nå sier legen min at vektestimering er vanskelig med ultralyd og det har jeg da virkelig erfart. Stoler ikke på det, nei. Nå er magen igjen veldig stor og jeg er ganske sikker på at dette og blir en stor baby. Jordmor sa sist at det ikke var noe problem med å føde gutten pga str..

Skrevet

Ja, han var tydelig på det på ullevål også.

Blei estimert pga søster med for trangt bekken og hastekeisersnitt - så for meg er det viktigst at de er klar over det og at jeg derfor ikke blir liggende unødvendig lenge/blir stimulert unødvendig mye hvis ting skulle skjære seg.

Fikk en veldig ok journal - artig og flink lege.

Overraska over hvor "lett" det var å få keisersnitt hvis jeg ville. Trodde de var mer restriktive. Mitt bekken er jo ikke målt.

Estimeringa var vel gjort mer av rutine enn nytte fikk jeg inntrykk av.

Skrevet

Det høres ut som om folk stort sett har erfaring med at det IKKE stemmer noe særlig. Men jeg tenker at det er jo litt rart at det brukes så mye hvis det ikke er mer nøyaktig enn som så ... Jeg skal selv på vekstestimering denne uken og er veldig spent på hvordan det ligger an. Er ikke helt klar for å trykke ut en kjempe ...:-/

Skrevet

To dager før jeg fødte min første hadde jeg en vekstestimering, og legen slo fast at gutten var 3600. Da han kom ut var han 2900 - stemte dårlig altså.

Men noen dager før dette hadde jeg en annen lege som sa at babyen hadde et vekstavvik på -4%, så det stemte nok.

Jeg hadde også vekstestimeringer på nr 2, de stemte godt.

Skrevet

Forrige gang ble min estimert til å være min. 4100 g, gikk å grudde meg forferdelig fra uke 30. Han endte på 3400, så denne gang gidder jeg ikke bry meg om hva de sier. :-)

Skrevet

Hm - virker som det kan gå litt begge veier ja.

Kitty: Enig med deg i at det er art at de bruker det så mye når avviket ofte er på 1 kg som han legen sa til meg.

Men han var veldig opptatt av dette - sa at jeg ikke måtte henge meg opp i det og heller tenke på at barnet så friskt og fornøyd ut.

Skrevet

Fikk beskjed på sykehuset idag at jordmødrene og legene der var så irriterte på dem som utførte ul rundt uke 28 og kunne si ca str på babyen ved fødsel!

Jeg var selv på ul i uke 28, da fikk jeg vite at snuppa kom til å bli ca 3500 når hun ble født...

Var på ul på sykehuset senest idag og fikk beskjed om at de som hadde sagt dette ikke burde uttale seg om sånt så tidlig i svangerskapet, snuppa veier nå ca 4500 og er ennå ikke født!!

Fikk også beskjed i uke 28 om at hun ganske sikkert kom før terminen siden hun lå en uke før i utviklinga... Jeg har idag gått tre dager over!!

Så jeg skal aldri tro på det jeg hører før det nærmer seg termin... :o)

Skrevet

Hvis du ble estimert til -6 % så var jo ikke 3400 så langt unna da:o) 110 gram burde de vel få lov til å bomme :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...