Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 29. januar 2008 #1 Skrevet 29. januar 2008 Sist jeg var gravid slet jeg veldig med å finne navn til lillegutt. Da vi endelig hadde blitt enige om hva han skulle hete syntes mange (familien) at navnet var stygt og at vi var dumme om vi valgte dette navnet. Det stresset meg veldig så det endte med at vi fant et nytt navn. Da gutten min ble født bestemte vi oss for å gå for det navnet vi først ble enige om uansett hva de andre mente:-) Denne gangen vil jeg ikke si til noen hva det endelige valget blir når vi har bestemt oss. Min mor var en av dem som syntes at Victor var et fryktelig stygt navn. Hun spurte meg i går hva jenten skulle hete og da sa jeg at vi helst ville holde navnet hemmelig fram til hun ble født. Da syntes hun at jeg var forferdelig egoistisk og sær. Hun sa at hun følte seg veldig sviktet osv... Kan ikke forstå at dette er noe hun trenger å føle seg sviktet for?? Vi vil at det skal bli en overaskelse er det så galt da? Syntes bare det hadde vert så deilig å finne et navn vi syntes er fint til jenta vår og slå oss til ro med navnet. Når hun endelig er født kan folk mene hva de vil, for da har hun allerede et navn:-) Er jeg egostisk nå?
hemmelig :) Skrevet 29. januar 2008 #2 Skrevet 29. januar 2008 Nei, det er det dummeste jeg har hoert. Dere bestemmer vel selv naar dere vil si det. Og hva kan de forvente naar de kritiserte foerste gang.... Men for aa spare deg peset kan du jo bare si at dere ikke vet enda... Evt ramse opp en del navn og si det staar mellom dem og naar barnet evt kommer bare si dere ombestemte dere....
blirjegsnartmamma Skrevet 29. januar 2008 #3 Skrevet 29. januar 2008 Med tanke på hvordan de reagerte på førstemann, så syns jeg det er helt rett det du gjør Vi har allerede bestemt oss for navn, enda vi bare prøver, og vet at de ikke er helt godkjent av familien - men vi elsker navnene.
Michka Skrevet 29. januar 2008 #4 Skrevet 29. januar 2008 Det synes eg ikkje! Det er du /dere som skal bestemme navnet, og holder det vel hemmelig så lenge dere vil? Kan jo evt bare si at dere ikkje har bestemt dere enda... Gjør som du selv vil ;-)
Icedancer Skrevet 29. januar 2008 #5 Skrevet 29. januar 2008 Helt enig med deg. Når barnet har fått navnet er det liksom ikke de andres mening som teller da driter mann i det:) Jeg synes egentlig moren din var litt rar i denne situsjonen. Selv vil jeg tro at min mor, om hun synes navnet vi valgte var stygt eller hun ikke fikk vite det, ikke vill sagt så mye om det. Tror faktisk hun ville hatt forståelse for at vi holdt det hemmelig. Men hva om dere ikke visste kjønn, da ville hun jo ikke kunne få vite hverken hva det bled eller hva barnet skulle hete, hva ville hun da følt? Man kan jo ikke si at man føler seg sviktet av noe som egentlig er helt uvesentlig i denne omgang. Jeg mener hva betyr det egentlig for hennes hverdag om hun ikke får vite navnet før barnet er født? Hva om dere ikke hadde tenkt å ta avgjørelsen før barnet var født da...synes egentlig det er hun som er egoistisk som kan uttale seg på den måten. Stå på ditt:)
BergensBerta*gullgutt* Skrevet 29. januar 2008 #6 Skrevet 29. januar 2008 Selvfølgelig er du ikkje det! Dette er du og din kjæres valg ogn hva andre sier skal du gi katta i. Jeg har en dritt svigerfamilie og hvis de skulle prøve å påvirker i noen som helst retning kommer jeg til å si akkurat hva jeg mener om innblandingen, på min egen lille hormonelle måte ( er en del dramatisk for tiden ;=) jeg synes forresten at Victor er kjempefint,. Synes det er frekt å påpeke hvor styggt et navn er til noen som liker et navn. leste et tips i en bok at du ikke skulle si når folk spurte om navnet "hva synest dere " ?, for da ville folk si hva di mente , men heller si "hun /han skal hete ", for da slår folk seg til ro med det.
su-su-susa-i-hodet m/rampegutt Skrevet 29. januar 2008 #7 Skrevet 29. januar 2008 Det er faktisk familien som er egoistisk når de kommer med sånne kommentarer og forventer at dere bytter navn fordi at DE ikke liker det!! Ynnskyld meg, men maken til folk!! Navnevalget er noe dere som foreldre bestemmer, og KUN dere! Vi sliter selv med å finne navn til mini, men har hatt noen mulige alternativer, og det har blitt så mye styr rundt dette med navn at jeg holder på å bli gal! Spesielt de på hans side kommer med tullenavn, håpløse dobbeltnavn og tror de er fryktelig morsomme. Kommer til å si kraftig ifra neste gang det skjer, for nå er det NOK!! Kjenner hormonene syde under overflaten, hehe! Neste gang vi skal ha en liten en, så skal vi holde eventuelle navn hemmelige til vi har bestemt oss. Gidder ikke enda en runde med dette her..
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 29. januar 2008 #8 Skrevet 29. januar 2008 Synes også folk kan stikke meningene sine på en viss plass. Er deres barn og dere som skal velge hva det skal hete. At andre ikke liker det er deres problem. Vi venter en gutt som skal hete Jonas- fordi det er det fineste navnet vi vet. Men det ble enda mer betydningsfullt når onkelen min døde som het Jon. Men uansett hva folk sier så velger vi det navnet likevel. Jeg har noen venner hvor jeg overhodet IKKE liker det de har kallt barnet sitt for, men det er likevel de som har valgt det til sitt barn- ikke jeg. Da holder jeg meningene mine for meg selv.... Hvis dere ikke vil gå ut med navnet før det er helt bestemt og gjerne etter at ungen er født så er det også deres sak. Jeg har en veninne som har sagt hele svangerskapet at hun visste hva jenten de ventet skulle hete- men sa ikke navnet før barnet var født. Forstår det godt jeg!
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #9 Skrevet 29. januar 2008 Vi har visst navnet på babyen vår lenge, men ingen har fått vite det. Alle vet at du har bestemt oss, så de er nokså nyskjerrige. Jeg er ikke interessert i å starte en navndebatt i min familie, og er heller ikke interessert i å høre meningene rundt navnet vi har valgt. Familien (våre foreldre) fikk velge navn på oss, og nå er det vår tur til å velge navn på våre barn, uten at de trenger å komme med meninger og kommentarer. Vi kommer derfor til å si navnet etter fødselen, og sier klar og bestemt at det er det babyen heter - ferdig med det.
phantomet Skrevet 29. januar 2008 #10 Skrevet 29. januar 2008 Hva med å svare din mor og alle andre som lurer på hva jenta skal hete... At hun skal hete Victoria, siden dere er så fornøyde med navnet Victor! *smiler* Helt ærlig så synes jeg virkelig ikke at du/dere er det minste egoistiske! Navnevalg er da høyst personlig, og om dere ikke ønsker å dele, av åpenbare grunner, må familien akseptere og respektere dette. Vi sier heller ikke hva våre tvillinger skal hete, likt som vi ikke sa noe om hva de to guttene våre fra før skulle hete heller... Har fått reaksjoner på navnene begge gangene av svigerfamilien, men det bare ignorerte vi, og nå kan jo ingen tenke seg at guttene skulle hatt andre navn... Stå på ditt du. Det er deres rett som foreldre å bestemme hva barnet dere skal hete uten innblanding fra familien. Klem klem
Thea-81 Skrevet 29. januar 2008 #11 Skrevet 29. januar 2008 Nei, dette får være opp til dere. Her er det kun besteforeldre som har fått vite kjønn og navnene får ingen vite før barna er født!
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 29. januar 2008 Takker for svar:-) Begynte å lure litt på om det var jeg som tok det litt langt ved å holde navnet hemmelig. Min stefar var jo også selvfølgelig veldig enig med min mor som alltid;-) Kommer rett og slett bare til å si at vi ikke har bestemt oss ennå, som jeg sa sist. Da ville hun høre alternativene, men jeg sa det var så mange. Hun ble rett og slett så sur at det var dårlig stemning hele resten av kvelden.. Jaja, nok om det:-) Kommer ikke til å si det til henne uansett. Blir bare lei meg av når folk alltid skal klage på alt, da er det like greit å bare holde munn.
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #13 Skrevet 29. januar 2008 herregud!! du er IKKE egoistisk. slå fra deg de tankene med èn gang! deres barn=deres rett til å finne akkurat det navnet dere vil. har hatt litt det samme her i familien. jeg har funnet et navn som er helt perfekt, samboer er delvis enig i at det blir det men kommer ikke med noen alternativer. dermed er det endelig fo min del. familiene og vennene synes nesten enstemmig at det er et alt for gammelt og litt rart navn, men det har jeg sagt til alle at jeg blåser i. de får bare venne seg til det og før de vet ordet av det er det det mest naturlige i verden at lillegutten heter akkurat det. stå på ditt!
Hilde_85 Skrevet 29. januar 2008 #14 Skrevet 29. januar 2008 Vi har bestemt å ikke si navnet vi har bestemt oss for. Men de vet hva vi sto mellom. Vi måtte bare vite kjønn først. Syns ikke det er egoistisk i det hele tatt Lykke til
3 skatter ute:) Skrevet 29. januar 2008 #15 Skrevet 29. januar 2008 hvorfor i all verden skal man måtte si noe navn før barnet er født. nei det er man ikke forpliktet til. ingen har noe med å blande seg opp i det valget. det er ene og alene foreldrene og eventuelle søsken som har noe de skulle sagt i den debatten. så mora di må nok bare fint vente til hun får beskjed om at nå er ....... født. når man sier det slik vil det være veldig rart å kritisere navnet.
Cosette Skrevet 29. januar 2008 #16 Skrevet 29. januar 2008 Jeg er helt enig med alle over her. Hva barnet skal hete er en privatsak mellom deg og din partner :-D Lykke til!
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #17 Skrevet 29. januar 2008 Overhode ikke egoistisk! Vi endte opp med å bytte navn første gangen, fordi så mange ødela det for oss. Denne gangen har vi sagt det alikevel, fordi vesla på 3,5 fortalte det til samtlige*ler* Dette navnet får de bare akspetere. Jeg bryr meg ikke om hva folk sier om den saken nå.
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #18 Skrevet 29. januar 2008 Utrolig kjedelig når noen ødelegger på den måten! Vi er nok mange som har erfart dette desverre.... Bra dere er bestemte denne gangen og står på deres:-)
babyandme Skrevet 29. januar 2008 #19 Skrevet 29. januar 2008 Merket ganske mye navnepress fra svigerfam.da første barnebarnet var på vei.. de ville diskutere dette med oss, og så helst at barnet ble oppkalt etter noen bak i slekta på deres side.. da jeg sa at vi ønsket å se an navn til etter h*n var født, fikk jeg høre at det måtte vel bare bli stress.. huff, er ikke bare bare det der. Noen folk må bare blande seg uansett. Nå er andremann på vei her, og jeg kommer til å holde "kortene tett inntil brystet" både med kjønn og navn. Det er det beste, er jo vi som er foreldrene. Er helt og holdent vårt valg. En ting er jo innspill fra folk, men ofte kan det gå for langt. Så mitt råd er: Lukk ørene og gjør det DU(og din partner) synes blir best! Lykke til!! =)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 29. januar 2008 #20 Skrevet 29. januar 2008 Nei,vet du hva,det er du så absolutt ikke,det er en sak mellom de to som skal bli foreldre om de önsker å si det videre eller ei. synes heller det er din mor som er egoistisk som ikke kan rette seg etter dine önsker her. Desuten,et navn er det dere som foreldre skal like,ingen andre.
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #21 Skrevet 29. januar 2008 Takk for det! Ja, det er lurt å bare holde munn om alt når man har en slik familie som liker å stikke nesen sin oppi alt mulig;-) Lykke til til dere også:-)
2jenterog1guttmennåerdslutt Skrevet 30. januar 2008 #22 Skrevet 30. januar 2008 For det første er jo Victor et nydelig navn!! Men klart, folk har jo veldig forskjellig mening når det gjelder sånt, men syns de kan holde munn dersom ikke de har noe pent å si. Tror du gjør lurt i å holde navnet hemmelig foreløpig. De forrige gangene har navnevalget hos oss vært veldig opplagt og alle har vært fornøyde, mens denne gangen har ikke folk lagt skjul på at de ikke er like begeistret, - og jeg merker jo at det får meg til å tenke meg om en gang til , men har funnet ut at så lenge vi liker navnet kan alle andre bare drite og dra ; )
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 30. januar 2008 #23 Skrevet 30. januar 2008 Synes absolutt ikke du er egoistisk. Hva deres barn skal hete, er din, og mannen din sin sak, og ingen andres. Å si at navnet dere faktisk har valgt, er stygt, synes jeg derimot er direkte frekt. Forstår godt at dere nå vil holde det hemmelig, og synes du skal si til moren din, at hun er frekk som sier at du er egoistisk pga dette. Er jo ikke noe rart at dere har tatt det valget, så lenge de uttalte seg slik sist.
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 30. januar 2008 #24 Skrevet 30. januar 2008 Jeg dreit meg skikkelig ut ved å fortelle navnet,og halvparten har kranglet på det siden.... Har fått skikkelige småstygge sarkastiske kommentarer slengt i trynet av folk!!! Så for å si det mildt er jeg VELDIG enig med deg!!!hold det for deg selv,og når babyen er ute er navnet VALGT.Uansett hva korka slektninger måtte mene....
Venter på bitteliten Skrevet 30. januar 2008 #25 Skrevet 30. januar 2008 Forstår ikke hva som er stygt med Victor..? Et flott navn, synes jeg! Når det gjelder det du spør om, så har vi gjort det samme som du nå vurderer. Vi fant et navn og holdt det hemmelig helt til ungen var født. Da folk kom på barselbesøk presenterte vi henne med navn. Og da var det lite protester – navnet var valgt og gitt og det var ingen vits i å diskutere. Vi gidder jo ærlig talt ikke innlede en hovedforhandling med familie og venner om navn til ungene våre! Det er vi som er foreldre og ergo er det vi som velger! Vi kommer til å gjøre det samme denne gangen for å kvele enhver diskusjon helt fra starten. Så jeg synes mao IKKE at du er egoistisk! Husk at det er du som er forelder og som skal ta valg på vegne av din unge framover – også når det gjelder navn. Så ikke la noen gi deg dårlig samvittighet for noe som er din jobb!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå