Gå til innhold

Enda vanskeligere spm til dere som har vært studenter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har trålet sidene til Lånekassen men finner ikke svar på følgende småteri; (som for meg er en big deal:p hihi)

- Jeg går på en skole med skolepenger. Får jeg disse også som stipend?

Evt vil jeg få disse dersom jeg velger å ta permisjon i studieåret?

-Må jeg bestemme meg for om jeg skal ha permisjon fra utdanningen FØR jeg søker. (venter i mai, vil jo gjerne se om det er et barn som er rolig nok til feks å kunne være med på forelesningene, som ikke er så veldig mange?) Eller kan jeg bestemme meg når skolen starter opp?

-Hvor lang behandlingstid hadde de når dere søkte? Siden jeg har termin i slutten av mai frykter jeg å bli stående hele sommeren uten penger. De er jo ikke akkuart lynvingen der inne:p

Og jeg har prøvd å ringe dem, men "du er nr 31 i køen er noe demotiverende, klesvask er faktisk morsommere!

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønte ikke helt hva du mente nå snupps?

JEg kan søke perm altså? Men vil jeg da få skolepengene?

Som du vet er jo jeg i en litt spesiell situasjon i den forbindelse. Familierabatten gjør at jeg sitter igjen med MYE mer penger da, siden jeg ikke betaler det samme for skolen som alle andre:)

Skrevet

- om studiestedet er støttet av Lånekassen er du berettiget skolepenger, dette skal skolen din vite om.

- nei, du må ikke bestemme seg for om du ha permisjon fra utdanningen før du søker, men du oppgir om du skal ha barn i perioden. Er en egen boks du må krysse av i på søknadsskjemaet.

- behandlingstiden er som ved vanlig søknad, etter fødselen sender du inn et nytt skjema med kopi av fødselsattest, da regner de bare om lånet til stipend, du vil få utbetalt samme sum (med mindre du får ekstra støtte om du er aleneforsørger eller far tjener under xxx i året)

- du får foreldrepenger/stipend fra Lånekassen også i sommermånedene, så så lenge du har søkt om lån/stipend før sommeren og leverer fødselsattest kjapt så får du nok pengene fortløpende. Siste normale utbetalingsdato fra Lånekassen er vel mai tror jeg..

Skrevet

bare hyggelig - skulle gjøre det selv... men ble aldri noe av ... snakk med .. hun med det lange håret ... hehehe ... husker ikke navnet ... eller pappan din :-)

Skrevet

Carnivale; takk for godt svar:)

Meeeen, litt på siden, det jeg lurer på er jo om jeg får skolepengene som lån eller ei? (de oppgir jo at det er som stipend når man er i fødselsperm men hvorvidt det gjelder skolepengene også?!)

Jeg mener også om jeg må oppgi om jeg skal ha permisjon på G blanketten, søknaden om fødselstipendet, ikke den ordinære, den er jo sendt i høst.

Behandlingstiden er 6-8 uker så da blir det en dårlig sommer med termin 30 mai gitt:(

Skrevet

Det med skolepengene vet jeg ikke, jeg har bare studert ved universitetet. Men mener du om du får skolepenger til når du evnt. skal være i permisjon? Det vil jeg nesten tro du IKKE får..så lenge du ikke skal gå på skolen liksom?

Jeg mener å huske at jeg ikke trengte oppgi om jeg skulle ha permisjon, fordi du får (fikk, for to år siden ihvertfall..) fødselsstipend uavhengig av om du studerer eller ei i de ukene. Mulig det er litt annerledes på ander skoler/skolesystemer.

Om det virkelig er så lang behandlingstid så får du jo i det minste pengene etterbetalt, en diger sum i juli! ;)

Skrevet

Hmmm, det er jo derfor jeg er usikker på om jeg skal barske meg på persmisjon.

Og jeg mister jo (i teorien iallefall) skoleplassen dersom jeg ikke betaler for den...

Det stod på sidene deres at man skulle sende med dokumentasjon fra skolen dersom man skulle ha permsijon, slipper jeg det er jo problemet (kanskje?!) ute av verden.

Diiiiger sum i juni eller august gjør seg jo veldig godt da, får håpe på det:)

Tusen takk for masse hjelp!

Skrevet

Jo du må oppføre om du skal ha perm eller ikke. Men da jeg skulle fylle den greia ut, var jeg usikker på om jeg skulle ha perm. Fikk da beskjed fra lånekassen at det ikke spilte noen rolle. Altså at om jeg krysset av for at jeg ikke skulle ha perm, men så ombestemte meg, så var ikke det noe problem. Jeg måtte bare sende inn bekreftelse på at jeg hadde perm. senere

Jeg hadde foresten termin fire dager før deg. Selv om behandlingstiden er 6-8 uker tok det ikke mer en en uke i mit tilfelle. MEN pengene kom ikke på konto før august (Sommerpengene ble da etterbetalt)

Jeg tror etterbetaling av sommerstipendet er vanlig praksis. Greit å vite, mange er jo avhengig av stipendet om sommeren.

Skrevet

Jo du må sende bekreftelse om du skal ha permisjon.

Det spiller ingen rolle med tanke på om man får penger eller ei.

Men som du sikkert vet har lånekassen regler for hvor langt du kan henge etter i utanningen før du mister retten til støtte (mener det er 1år)

Om du er i permisjon blir ikke året(eller semesteret) regnet med i denne sammenheng. Men om du da ikke er i permisjon, og ikke fullfører semesteret, vil semesteret telle med i potten (altså det vil bli regnet som ikke fullført og kan være med på at du senere mister støtten)

Derfor må du dokumetere en permisjon

Skrevet

Det er veldig greit å vite:)

Så slipper jeg å sitte der og vente på det iallefall, mange takk!

Skrevet

nå kan det jo hende det er litt andre regler, men da jeg fikk fødselsstipend så gjaldt følgende:

1. dersom du tar permisjon må du søke skolen om dette. Dersom de innvilger permisjon, vil du kunne beholde plassen uten å måtte betale skolepenger i permisjonstiden. dermed vil du heller ikke få skolepenger fra lånekassen i perioden.

2. Du trenger ikke å bestemme deg for permisjon før du søker. Det spiller ingen rolle for stipendbeløpet om du faktisk ar permisjon eller om du følger forelesningen. jeg fulgte forelesninger og tok eksamen, men fikk fortsatt stipend. Stiependet betinger bare at du får barn.

3. Behandlingstiden om sommeren er lang siden mange søker for høstsemestere allerede i mai/juni. Men du vil da kunne få etterbetalt.

Skrevet

Også greit å vite at de fleste banker tilbyr å gi ut forskuddsbetaling på stipend bare du har bekreftelse på at det er på vei.

I min bank (sparebank 1) slipper man tilogmed å betale renter på "lånet" bare et gebyr på rundt 400kr.

Igjen, veldig greit om man er avhengig av sommerpengene.

Skrevet

kamomille

Tusen takk for svar.

Nå har det seg slik at dersom jeg får skolepengene så utgjør det en forskjell for MEG (penger jeg kan bruke selv, uten å betale skolen) 60 000.

Så derfor er jeg jo mest intressert i å få disse pengene.

Jeg har noen privileger på skolen og trenger ikke følge like mye undervisning som de andre for å få godkjent med nok tilstedeværelse. (greit når pappa er rektor vett!)

Men det ser ut til at jeg må inn i den forferdelige telefonkøen uansett, søren heller.

Skrevet

Jeg har Sparebank1:)

Men behovet er nok ikke så stort tror jeg. Vi får se når den tid kommer.

Mannen skal jo også ha litt perm og slikt.

Og det kommer jo skattepenger og feriepenger også om sommeren.

Nei, det går seg nok til:)

Takk takk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...