Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På besøk fra 3. tri her.

Var noen tråder om konisering og oppfølging tidligere som jeg svarte på her inne da jeg var i 2 tri.

På legeforeninga står det jo at en har slutta å følge opp med kontroller, og at statistikken viser at det går bra, så lenge en venter mer enn 3-4 mnd med å bli gravid etter konisering.

Men - i dag har jeg vært på Ullevål for vekstestimering (søster med trangt bekken) og da sier legen - "du er jo konisert, du skulle jo ha blitt kontrollert og fått målt livmorhalsen i uke 22-24!"

blei helt satt ut jeg. Både legen min og JM har sagt at det ikke er nødvendig, men nå var jeg jo tross alt hos en spesialist. Men han sa altså at det var noe en måtte gjøre.

Nå er det jo ikke aktuelt for meg lenger siden det har gått fint (er i uke 37), men tenkte jeg skulle tipse her inne.

Stå på ditt og få ei henvisning til UL.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

takk for tipset

skal på UL på Ullevål - og da passer det vel greit å ta det opp

min gyn har skrevet det på helseskjemaet mitt, og hun hadde vel ikke gjort det om det var heeelt urelevant vil jeg tro

igjen, takk for tipset =O)

Skrevet

Står utrykkelig på helsekortet mitt også, så jeg blei overraska da både lege og jm sa de hadde gått bort fra det, men han spesialisten på ullevål var altså veldig uenig.

Det skal helst gjøres i uke 24 tror jeg - da begynner magen å få litt vekt og de kan se om livmorhalsen oppfører seg som den skal eller ikke.

Ta det opp mens du er på ullevål ja, så får du sikkert ny time der oppe!

Skrevet

Jeg fikk beskjed om ekstra kontroll da jeg var på ul. Ble litt ekstra skremt av snakket om altfor tidlig fødsel og at de derfor ønsket ny ul i uke 26. Fornøyd med den opfølgingen jeg har fått så langt. Greit at de følger ekstra med.

Skrevet

Legen min sa det ikke trengtes noen oppfølging, og da jeg var på ordinær UL sa JM også det ikke ble fulgt opp lenger men at jeg kunne bestille time der da jeg nærmet meg uke 22-24 hvis jeg veldig gjerne ville ha det sjekket. Gjode det. og kom da til gynekolog, som også gjentok at det strengt tatt ikke var nødvendig å sjekke opp dette, men ok- siden jeg absolutt ville, liksom... Alt så heldigvis ok ut, så antar jeg ikke trenger sjekke det igjen. Ser ut til at de lærde strides også om dette da..

Skrevet

Hei! Fikk brev fra legen i dag om at jeg må inn til konesering. Er 22 uker på vei nå. Legen vet at jeg er gravid. Er det flere som har blitt konisert under svangerskapet? Syns det høres litt merkelig ut å gjøre det nå..

Skrevet

har aldri hørt om at man skal konisere under svangerskap. Vet om flere som har måttet ta abort fordi de skal konisere....... så det var litt snålt syns jeg. Kanskje han har "glemt" at du er gravid???? Ring sykehuset du, så får du sikkert ett fornuftig svar.

Skrevet

Ja, dette synes jeg hørtes rart ut.

Ble selv konisert etter første svangerskap, og kan ikke tro at det er bra å gjøre det under selve svangerskapet. Man setter tross alt lokalbedøvelse i selve livmortappen! Vil jo tro at den da slapper av litt, med den risiko det innebærer...

Og mange leger/ jordmødre vil jo ikke en gang utføre en GU under svangerskapet! Nei, dette bør du undersøke nærmere før du går med på.

Når det gjelder kontroll av livmorhalsen i uke 24 er dette første gang jeg har hørt om det. Jeg er nå i uke 23 og skal til JM i uke 24, så da får jeg spørre henne. På den annen side har jeg jo vært gravid en gang før, etter at jeg ble konisert, og fødte da et barn på nesten 5 kg uten at jeg hadde noen som helst problemer med livmorhalsen underveis, så det går vel helst bra.

Kommer kanskje an på hvor mye man har fjernet?

Skrevet

Var og tok celleprøve i uke 9. Da sa han at man kunne konisere tidlig i svangerskapet. Legen jeg går til på svangerskapskontroll mente at det ikke kunne gjøres. Så jeg vet ikke jeg... Men uke 22 er nå langt utti svangerskapet syns jeg da.

Skrevet

Ja, det kommer an på hvor mye som er tatt. Før brukte de kniv og skar bort en større del, så da var det vanlig å følge dette nøyere opp i svangerskap, sa legen min. Nå når man bruker laser eller strømslynge er metoden visstnok så skånsom at om man venter noen måneder med å bli garvid skal det ikke være nødvendig å følge det opp. Men jeg gjorde altså det likevel jeg da, etter å ha hørt om noen få skrekkhistorier.

Skrevet

Han spesialisten jeg var hos på Ullevål var i alle fall helt klar på at jeg i neste svangerskap skulle få dette sjekka.

Han sa at det ikke nødvendigvis henger sammen med hvor mye som er tatt av livmorhalsen.

Det er nok at en har "tukla" litt med den.

Synes det er dumt at de gir ulike beskjeder.

Birtemor:

synes det er veldig rart at du skal koniseres i svangerskapet.

Kommer jo selvsagt an på hva prøvene viste, men gynekololen min sa at selv cin III og det neste nivået som jeg ikke husker hva heter venter de med til etter svangerskap.

Tror jeg hadde bedt om en "second opinion" hos en annen lege eller på sykehuset hvis jeg var deg.

En ting er at det er ganske vondt, men å drive å rote borti livmorhalsen nå og blø en masse nekter jeg å tro er noe bra for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...