Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt over 6 uker på vei.

Hører om alle dere som bestiller tidlig UL. Kan hvem som helst bare gjøre det? For eks. meg, pga "ren bekymring"? ...

Hvor tidlig kan man evt. ta UL ?

Og, jeg som bor i Oslo tenkte kanskje kontakte Volvat og gjøre det der. Noen med erfaringer derifra eller fra andre steder i Oslo? Ca. pris ligger dette på?

uff.. her ble det mange spørsmål på en gang ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal på ul på Majorstuaklinikken det koster visst 1200 og er 3D... vet ikke hvor tidlig de tar inn folk på ul der, men ettersom jeg har lest her virker det som mange har vært på ul fra uke 6 og utover..

det går jo an å ringe dem å høre!

Skrevet

Hvis du bestiller og betaler det selv, kan du få tidlig ul uansett grunnen til at du ønsker det.

Hvis det er for å se at hjertet har begynt å slå, kan du bestille tid allerede nå. I oslo er det nok mange steder du kan gjøre det, vet de har ul på oslo city, volvat og majorstuen. Prisen ligger vel ca på 600 kr.

Skrevet

jeg bestilte time til privat ul da jeg var 8+3.

ville bare vite at alt var greit.

trenger ingen spesiell grunn.

gikk til en gynekolog med ul i kr.sand.

Skrevet

Dersom du ønsker tidlig UL er det størst sjangse for å se hjerteaktivitet fra uke 7 og framover - men det er stort sett kun dette de får sett så tidlig, i tillegg til fosteranlegg.

Dersom man ikke har medisinsk grunn for tidlig UL (hos meg; ivf og blødninger, mistet tidligere) kan hvem som helst bestille dette privat. Priser varierer fra sted til sted - jeg har betalt ca kr 750 på privat senter (da jeg har all oppfølging hos privat gyn uten refusjonsrettighet).

Dersom en ønsker en bekreftelse pga ren bekymring uten andre indikasjoner, er det faktisk like greit så tidlig å ta to blodprøver med et par dagers mellomrom. Da ser man en stigning eller reduksjon av hcg i blodet, og en normal stigning (skal doble seg i løpet av ca 72 timer), bekrefter graviditet. Dette får du gjort hos fastlege og koster veldig lite ift en privat UL. Dersom du allikevel ønsker UL tidligere enn ordinær tror jeg kanskje jeg ville ventet til uke 10-12 - her ser en så mye mer - såsom fosterbevegelser, hode, armer, bein, fingre osv.

Ikke ta inn alt du leser på disse nettforumene! Min jordmor avdarer meg faktisk mot slike forum! Selv om jeg har helsefaglig bakgrunn, syns jeg lærer mye - MEN det er også mange "skremme-innlegg" som man kanskje ikke skal ta for mye inn..

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for mange fine svar :-)

Jeg trenger bare å finne ut om alt er vel med spiren i magen min.... er jo nervøs for at noe kan være galt, men er ingen grunn til å bekymre meg egentlig. blir bare nervøs når jeg hører om SA og MA osv.

har tenkt : Så lenge jeg ikke blør skal jeg ikke uroe meg. men... ikke så lett la være ;-)

Tenkte enten UL privat eller kanskje snakke med gynekolog? Evt. be de på legekontoret om å daglig måle hCg nivået i blodet??? Men vet de helst ikke "gidder" det når det i grunnen ikke er en grunn til at jeg skal det... Vi får se ;-)

Tusen takk for svar i allefall! Hører gjerne fra flere :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...