Gå til innhold

Hva skal jeg si til venninnen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninnen min er alenemor, 100% statsfinansiert. Ikke et vondt ord om alenemødre eller deres stønader. Det er de vel forunt.

Meen.. Hun har ofte dårlig selv om hun får penger 5 ganger i måneden.

Hun leier en 70kvm leilighet til 4500 i mnd, 1000 i strøm, 400 i internett, 500 i tlf. Dette er hennes faste utgifter. Hun har inn 18500-19000 i måneden.

Det syns jeg egentlig er en bra lønn. Vi er to og har ikke så mye mer, og mange flere regninger.

Hun klager masse på dårlig råd, sist uke var det såvidt hun hadde råd til mat til gutten sin, men hun kunne allikevel kjøpe tre par sko - på salg.

Hun lånte 300 kroner av meg til mat. De brukte hun på en jakke og bukse til gutten . som har nok klær.

HUn må ofte låne penger rett før hun får penger og har dårlig råd, senest igår snakket hun om at hun skulle kjøpe seg 6-7 filmer, filmer jeg har som hun kan låne, selv om hun var blakk.

Alt i alt syns jeg hun lever over evne men jeg er redd for å si noe for å såre henne. Hun snakket om hvor trang januar måned er samtidig som hun overtrokk visa'en liksom.

Vil ikke v ære slem med henne, men jeg må innrømme at jeg blir irritert når jeg hører om den dårlige råden, samtidig har jeg ikke samvittighet til å ikke låne henne penger, hun har jo INGEN andre.. OG gutten må jo ha mat..

Hva skal jeg si til henne? Noe jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Pusikatt
Skrevet

Sett deg ned sammen med henne og lag et budsjett. Hjelp henne og lag oversikt.

Skrevet

Enig med Pusikatt.... Selv om hun sikkert kan ta DET ille opp også!

Skrevet

Hei.

Vi har gjort det, hun og jeg. Laget budsjett hvor ting blir trukket fra hennes konto automatisk, har hjulpet henne masse med dette. Men hun er alltid blakk allikevel. Jeg har sagt at hun ikke bør kjøpe mye utenom men det ser ut til at det ikke går inn.

Kjenner jeg blir ganske irritert når hun klager på dårlig råd, hun har jo "råd" til mer enn jeg har, men lever over evne

Skrevet

Kan noen legge det ut på skravle? Det første innlegget mitt+ svaret mitt til pusikatt?

Skrevet

Da er det ikke så lett.

Da bør du kanskje heller bli litt mer streng med henne. Si det at hun bare MÅ prioritere mat til ungen, før klær, sko, DVD'er osv. Hun vil vel at den lille skal ha det bra? Materielle ting er så lite viktig, og ingenting hun må ha.

Du bør også bli streng og nekte å låne henne penger. Du gjør henne bare en bjørnetjeneste. Neste gang hun ber om penger, gir du henne mat i steden for :) Så får hun ikke mulighet til å bruke pengene på tull! Hun bør ha meget godt råd, ut fra det du skriver!

Skrevet

Hei, ja hun har jo veldig god råd til tross for at hun er alenemamma, syns nå jeg!

Syns det er vanskelig å ta opp sånt med henne, for da sier hun at "ja, jeg skal skjerpe meg" og at "men han trengte det jooo"

Jeg har arvet masse gutteklær, som nesten ikke er brukt, fra en i familien min, som venninnen min har fått, så hun har jo egentlig nok klær til han og. Alt fra str 50-92. Hun bruker jo disse klærne ofte også.

Jeg vil så gjerne hjelpe henne. Jeg er bare drittlei av at hun alltid er blakk.

Jeg har heller ingen jeg kan lene meg på, og vet hvor sårt det er å være helt alene, så jeg vil jo gjerne stille opp..

Jeg sa til henne på msn nå at vi kunne dra å handle litt mat til gutten hennes, men da var hun plutselig ikke så blakk lenger..

Skrevet

He, he. Der ser du. Hun har nok litt ekstra til mat, men så er det alltids noe hun har sett som hun bare måååå ha.... Pengene brenner nok i lomma hennes.

Vet også at det er så lett å bruke penger, men jeg betaler alltid regninger først, handler mat, og blir det noe igjen, så kjøper jeg noe til snuppa :) Lite til meg selv eller sambo. Meeen, hun bør nok skjerpe seg litt ja. I hvert fall når det går utover deg også.... selv om du har råd til det, tvinger hun deg til dårlig samvittighet om du sier nei......!

Håper det ordner seg tilslutt da!

Skrevet

Jeg hadde heller sagt rett ut neste gang jeg var ute med henne, at hun ikke får låne penger av deg til mat til hennes unge... Når hun prioriterer filmer, sko, klær osv fremfor maten.

Si det til henne idet hun skal kjøpe det.

Hun må lære seg å tenke litt økonomi, om hun alltid har noen hun kan låne penger av så vet hun at hun uansett er reddet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...