Gå til innhold

Aldersforskjell. Noen med erfaringer å dele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Martin er nå blitt 15 måneder, og vi hadde egentlig tenkt å vente noen år til med å starte søskenproduksjonen. Men, så har det kommet flere bebiser i vennegjengen og familie i det siste, og så fikk vi (spesielt mannen min) lyst på et søsken en eller annen gang i 2009..

Jeg er litt mer tvilende, mest fordi jeg er i sluttfasen av et langt studium. Kunne tenke meg å bli helt ferdig først.

Hva er deres erfaringer med å ha de litt tette (2-2,5 år)? Kanskje det er noen som har erfaringe med lengre mellomrom 4,5-5 år? Jeg lurer spesielt på hvor mye mer slitsomt det er å være gravid med en ettåring i huset, og hvordan dere opplevde å ha to vs. ett barn. Og, selvfølgelig gledene med å ha søsken tett.

Fint hvis det er noen som har noe de kan dele med oss :)

Klem fra

Videoannonse
Annonse
Gjest Filifjonka
Skrevet

Den ideele aldersforskjellen mellom søsken er den foreldrene ønsker og takler :-).

Mine har større aldersforskjell. Det er 6 år mellom nr en og nr to, og 3,5 år mellom nr to og nr tre.

Det var utrolig mye tøffere å være gravid når man har et (eller to) barn fra før. Jeg var veldig syk i alle tre svangerskapene. Den store forskjellen var at jeg kunne ikke ta spesielt mye hensyn til meg selv med nr to og tre. Det var slutt på å ta seg en hvil når man trengte det.

Jeg syntes ikke det var spesielt mye mer slitsomt med to barn enn med ett. Når du får ditt første barn er det mye i livet som forandrer seg, det blir for eksempel slutt på impulsturer på kino. Med nr to blir det ikke spesielt mange forandringer, for alt er jo forandret allerede.

Skrevet

Det er ni års forskjell mellom mine to. Det er både bra og dårlig. Det som er bra er at det er stooooor hjelp i hun eldste, hun passer på og koser seg med lilesøster. Jeg kan faktisk slappe av en time, og hun ser etter henne, og kan til tiders gi henne mat el. flaske for meg. Hun eldste, vet også når hun skal holde seg unna hun minste, og. Da hun eldste var syk, ( hun minste var da noen uker gammel) kom hun ikke nær henne, hun ville det så gjerne, Men hun selv, tvang seg selv, til å holde seg unna, hun minste. .

Hun eldste syns ikke at det er noe dårlig/ulempe med den aldersforskjellen, hun har aldr hatt småsøsken før, så hun savnet det heller ikke. Men jeg syns at hadde de vært noenlunde jevngamle, ville det i større trivdes i hverandres selvskap. Snakke om gutter, sminke musikk, o.l.

Skrevet

Jeg var også veldig syk, i siste svangerskap. lav stoffskite, lav B12, og endte med svangerskapsforgiftning, og ble forløst en mnd før tiden. Hun eldste klarte seg veldig på eget hånd, og var til stor hjelp for meg, med massering av hovne fingre og føtter og hentet ting til meg, fordi jeg ikke orket det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...