Gå til innhold

Hva skjer egentlig rett etter fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg er førstegangsfødende, og jeg har vel bare såvidt begynt å tenke på fødselen og alt som skal skje på sykehuset. Er vel sikkert forskjellige prosedyrer på de forskjellige sykehusene, men jeg ønsker å begynne å forberede meg på hva jeg kan forvente (evnt spørre om på innskrivningstimen).

Så hva skjer? Ligger man en stund på føderommet? Hopper man i dusjen? Er barnefaren tilstede hele tida? Regner ikke med at han blir kastet på dør..Blir man kjørt opp på barselrom(der det er aktuelt) hvor det er en haug andre nybakte mødre? Osv...

Kjekt om noen har lyst å dele litt erfaringer/info med uvitende meg =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg fikk Patrick så ble han tatt hånd om av barnelegen pga pusteproblemer, men i vanlige fall så blir barnet lagt på brystet ditt med en gang :)

Så blir du sjekket nedentil om du må syes, og så blir du evt sydd av jordmor eller anetesilegen. Og ja, du får bedøvelse ;)

Så ble jeg flyttet over i en dobbeltseng de hadde på fødestua, og ligge der å hvile en stund sammen med pappan (og barnet i vanlige fall). Hos oss kom det inn en jordmor med champagnebrus og norsk flagg :D

Så ble jeg flyttet over i en sykeseng, og trillet (en tur innom nyfødt for å se lillegutt), men så inn på barselrommet, og der deler man somregel rom med andre ja.

Jeg fikk han kl 23 på kvelden, og gikk i dusjen dagen etterpå, en kan være litt blodfattig og ustø på beina etter fødsel, så det varierer hvor fort man går i dusjen :)

Skrevet

Jeg tror det kommer litt ann på sykehuset og hvor travelt det er. Jeg kan bare snakke fra egen erfaring, og etter min fødsel ble jeg liggende en stund på selve fødestua fordi det var "kø" inn på barselavd. Tok til og med i mot besøk der!

Så ble jeg trillet inn på det rommet hvor jeg hadde hatt ctg og ligget i badekar, også fordi det fortsatt var kø, og ingen ledig seng på barsel. Det var skikkelig deilig, vi lå å sov i hver vår seng og jeg hadde en dusj for meg selv! Utpå dagen ble jeg trillet inn på barsel, og inn på firemannsrom. Ingenting negativt om det, alle barna var stille og mødrene hyggelig så jeg hadde ingen problemer med det de tre dagene jeg var der. Sov så godt i de deilige sykehussengene så!

Pappa'n var med hele tiden, og de var så snille mot ham. Selv om de liksom ikke skal det så fikk han mat utlevert, og de passet på at han fikk hvile også.

Skrevet

Først fikk jeg nurket mitt opp på brystet, jeg og pappaen koste lenge med henne før barnepleier og pappaen veide, målte og stelte henne mens jordmor sydde meg. så ble vi flytta til barselrommet(enerom) hvor jordmor hjalp meg litt med å få igang ammingen. så sov vi noen timer, og tok en dusj på morrakvisten:)

Skrevet

Kjipt å ikke få endra nicket..

Fishymum & Cookie:)

Skrevet

Da jeg fikk førstemann, fikk jeg henne rett på brystet etter fødselen. Der lå hun mens jeg ble sjekket og sydd, og etter at jeg var ferdig med det, ble jeg flyttet bort på en dobbeltseng som stod ved siden av fødesenga. Snuppa fikk pupp, og så sov vi halvannen times tid, før de kom med frokost, og mens vi (sambo og jeg) spiste, så kom en barnepleier og badet og stelte snuppa. Så ble jeg trillet i rullestol til dusjen, og fikk dusjet og på med rene klær, og så ble vi flyttet til sykehotellet. Lå der tre netter, helt herlig :)

Skrevet

Først er det registrering, da må du ha to band på magen som måler riene og hjertet til babyen.. de sjekker også åpning!

Så får du et rom, der er du så lenge du føler du orker er som oftest dusj i tilknytning til rommene du kan bruke..

Når riene begynner ta seg opp ved 4cm åpning får du som regel komme på fødestua hvor du får tilbud om smertestillende.. har de bad der kan du jo sitte der..

Jordmor måler åpning nå og da, og ved 9-10cm kan du presse om du føler for det.. Når du kommer på fødestua ligger du med band på magen hele tiden! Så plopp kommer ungen ut, riene er borte=)=)=)

du får ei AUAU sprøyte i låret som skal få morkaka ut, så kommer litt rier og morkaka kommer, men det bryr deg neppe for du har babyen på magen!

Barnefar er med hele tiden!

Så veies og måles bebisen, dere får sikkert slappe av en liten stund på fødestua hvor amminga prøves, før dere blir trilla inn på et rom, som regel med flere! enerom er luksus!

Det er nå du skal slappe av så barnefar drar som regel hjem, men er ikke så lett å sove når du nettopp har fått baby! Derfra gjør du som du vil.. dusj om du klarer gå på do om du klarer... Du får sikkert god hjelp til "rett" amming osv.. 2 el 3 dagen sjekkes stingene dine om du er sydd! Husk å skylle hver gang du har vært på do om du blir sydd!

lykke til=)

Skrevet

Er alt bra med barnet får du det rett opp på magen din :) Så klipper pappaen navelsnoren (om han/dere ønsker det). Deretter skal morkaken presses ut :S Ikke egentlig vondt, men når man tror man er ferdig så må også den ut... Så sjekker de og eventuelt syr om du har fått rifter eller blitt klippet.

Etter dette skiller det sikkert mye fra sykehus til sykehus, men for min del er det alfa omega å få komme meg i dusjen fort som fy! Føler meg svett og skitten så uansett om jeg så må krype inn så SKAL jeg dusje :) Du, far og barn er vel et par timer på fødestuen før du blir flyttet inn på evnt fellesrom. Da må pappa reise hjem eller ta inn på hotell. Noen sykehus har familierom hvor du, babyen og pappaen kan bo et par døgn sammen. Dette må pappa betale litt for.

Håper vi klarer å kapre familierommet når jeg skal føde :)

Skrevet

Takk for at dere delte erfaringene=) Kjenner jeg gleder meg enormt til å få den lille jenta vår!! Men enda 3 1/2 mnd igjen..ÅÅåhr, det er så spennende=)

Skrevet

Var på omvisning der jeg skal føde og de sa at hvis alt er normalt tar de og tørker barnet før de legger det opp på brystet. Så kan far klippe navlestrengen.

Så søker barnet etter brystet, evt med litt hjelp og en får ligge litt sann og nyte den nye babyen. Så er det måling og veiing.

På SUS er det etter 2 timer, igjen om alt er normalt- på barselhotellet for å være i to døgn før hjemreise. Da skal far være der hele tiden er meningen. Om alt ikke er bra med mor eller barn er det på vanlig barsel i 2 døgn eller til alt er ok.

Skrevet

Lillgutt kom 09.36. jeg lå mad han på brystet i ca tre kvarter, så fikk jeg på meg en sykehus drakt (husker ikke helt) så kom svigerbror inn, han hadde stått på gangen å ventet fra fødselnen startet:-S

Jeg prøvde å amme litt og det gikk ganske fint.

Så gikk jeg i dusjen imenst barnelege kom og undersøkte gutten min.

Da jeg kom ut av dusjen var både min mor pog min stefar også inne på fødeavdelingen...

Da alle sammen hadde vert der i en halv time gikk jeg og sambo med trillen som lillegutt lå oppi inn på barselrommet der vi tre skulle sove.

Sambo kjørte broren sin hjem imenst jeg bare satt å så på gutten min, kunne ikke se nok:-)

Da han kom tilbake spiste vi litt.

Så kom mere besøk og mere og mere og mere til slutt var jeg så sliten at jeg begynte å gråte.

Morningen etter dro vi hjem.

Før vi kunne gå mått en barnelege sjekke igjennom gutten vår og se at alt var på plass.

Så sjekket de også meg, så etter at alt så fin ut der nede og at jeg var i fin form.

Så i ellve tiden var vi ute av sykehuset og dro rett på sørlandsenteret.

Skrevet

Veldig forskjellig fra plass til plass. Da jeg fikk førstemann i Hammerfest fikk jeg han rett opp på brystet og fikk prøvd ut amming ganske kjapt. Mannen min klipte navlestrengen. Greit å ha han på brystet slik at jeg hadde noe annet å konsentrere meg om men jeg ble sydd. For det gjorde faktisk skikkelig vondt. Bedøvelsen funker ikke nødvendigvis så bra når vevet er litt revnet. :-( Morkaka merket jeg forresten ikke så mye til når den kom ut. Var ubetydelig i forhold til fødselen. Tror bare det sved litt pga revnene.

Etter jeg var sydd fikk jeg på meg en sykehusskjorte og en meganettingtruse med kjempebleie i. Både jeg og venninna mi har reagert med utslett på disse nettingtrusene så med andremann hadde jeg med egne store truser :-) Fikk ligge en stund inne på føden, og fikk inn litt brødmat o.l. inn dit. Både jeg og mannen min spiste og slappet litt av det et par-tre timer, og fikk ringt og meldt om den gode nyheten.

Når vi hadde ammet og spist ble knøttet veit og målt. Han fikk seng og bleie og klær, bånd rundt arm og bein, og deretter var det inn på barsel. Der var det tre til mødre og tre til babyer på samme rom. Veldig urolig der ja. Vi satt ute i tv-stua på barselavdelinga til langt på kveld. Jeg dusjet også før mannen min dro, og jeg og knøttet prøvde å sove litt. Ble ikke mye søvn den natta. Både pga det var så urolig på rommet og at jeg ble liggende våken og beundre og lytte til nurket. Helt fantastisk. I 7-tia på morgenen kom mannen min tilbake og vi fikk spist frokost, opplæring i stell og bading. Legesjekk, og deretter kjørte vi til fødestua i Alta, der vi fikk være resten av barseltida på enerom. For en fantastisk luksus.

Når jeg fikk nr to på fødestua i Alta gikk jeg rett i dusjen etter jeg var sydd fordi jeg hadde en "grisete" fødsel. He he.. Var mye blod og fostervann og gørr, så jordmor tok minsten, og tørket han og tullet han inn, så satt mannen min med ham i fanget til jeg var ferdigsydd og ferdigdusjet. Han ble veid og målt mens jeg dusjet.

Da var han sulten da, og jeg fikk endelig amminga i gang.

Denne gangen gikk vi ganske fort over på barselrommet. Samme rom som med førstemann faktisk. Kjempedeilig med enerom. Fikk spist og slappet av og ringt og meldt de nærmeste :-) Og mannen min hentet eldstemann litt tidligere fra barnehagen slik at han kunne komme på besøk og møte lillebroren for første gang.

Skrevet

Vi hadde forresten ikke besøk første dagen med noen av guttene, og det var faktisk veldig deilig. Ble mer enn nok besøk andre dagen :-)

Skrevet

Jeg kommer også til å vente med besøk denne gangen:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...