Gjest Skrevet 29. januar 2008 #1 Skrevet 29. januar 2008 På mange av innleggene hvor det blir spurt om hva som er fint mellomrom mellom barna, eller lignende innlegg, så har jeg merket at mange trekker frem den aldersforskjellen de har på sine barn som helt ideel (så klart? ;-)) og legger gjerne til at fordi at da blir ikke barnet sjalu, enten fordi ungen er så liten at den glemmer at den var enebarn først, elelr omvendt, fordi ungen er blitt så stor at h*n skjønner at lillbror/søster trenger mamma litt ekstra. Så av ren nysgjerrighet så spør jeg dere. Hvor mange år har dere mellom barna og har dere hatt sjalusi? For jeg tror nemlig ikke at aldersforskjell har noe å si, men barnets type/personlighet, men kan jo vøre interessant å se om det er noen sammenheng likevel. Begynner selv: Mellom 1 og 2: 23 mnd Mellom 2 og 3: 2 år og 9 mnd (og da mellom 1 og 3: 4 år og 8 mnd) Aldri hatt noe problem med sjalusi, noen få ganger jeg tror mellomste har vært litt sur fordi mini opptar oss så mye, men det er minimalt. Aldri opplevd noe fra eldstemann, verken overfor nummer to eller nummer tre.
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #2 Skrevet 29. januar 2008 Mellom de to minste er det 23 mnd,og det har vært litt sjalusi fra den største. Min eldste skal snart konfirmeres,og han har ikke vært sjalu.
Fire småtroll Skrevet 29. januar 2008 #3 Skrevet 29. januar 2008 Vi har heller aldri hatt antydning til sjalusi hos oss, tror du har rett i at det har mye med personlighet å gjøre. Her er det 2,5 år mellom de to første 3,5 år mellom nr to og tre (6 år og 9 dager mellom nr en og tre)
Sweet caramel Skrevet 29. januar 2008 #4 Skrevet 29. januar 2008 Det er 16,5 mnd mellom mine to små. (De er nå snart 3 år, og snart 1,5 år.) Vi har hatt en del sjalusi ja..! Hun eldste har alltid vært veldig mamma jente og er en veldig følsom person. (Arvet av moren sin..!) Så når babyen kom, slet hun, stakkar! Så vi måtte, og må ta mye hensyn til dette. Har aldri hatt problemer med søvn, mat, skrivking, sykdom osv, ellers har alt gått helt knirkefritt. Så vi har vært ekstremt heldig syntes jeg:-) Men som sagt, sjalusi har det vært, og er det fortsatt. Må være obs på det hele tiden og ta forhåndsregler for det, og da går det veldig fint:-) Må også få sagt at de er utrolig glade i hverandre, og leker så utrolig bra sammen, er helt herlig å se på dems kjemi seg mellom:-D Tror ikke det kommer på aldersforskjell alltid, men hvordan hvert barn er som person.
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #5 Skrevet 29. januar 2008 Ja jeg er enig, min venninne har samme aldersforskjell mellom sine to som mine to eldste og hun har slitt mye med sjalusi fra største sin side, hav (og er) også veldig mammadalt.
anni69 Skrevet 29. januar 2008 #6 Skrevet 29. januar 2008 Ingen sjalusi her heller. 4 år og 8 mnd mellom.
selfangerkjerringa Skrevet 29. januar 2008 #7 Skrevet 29. januar 2008 2 år og 9mnd mellom våre. Eldsta er ganske foran for sin alder. Vi la stor vekt på deltakelse i prosessen med det å bli storesøster - hun fikk se ultralydbilder, høre hjertelyden på jm-kontroll, besøkte oss på sykehuset, fikk kjøpe klær til babyen. Hun henta vaskeklut og bleier da vi stelte, og fikk velge hvilke klær lillesøster skulle ha på seg. Hun fikk trille vogna bortover til barnehagen, og vise fram søster til vennene sine. Hun fikk slå på babycallen og passe på den, og vfinne fram leker til søster. Hun fikk dra på overnattingsturer hos mormor og morfar alene, så hun fikk full oppmerksomhet fra disse. Vi sørget også for å legge besøkene hos venenr og familie til rundt duppen til lillesøster - så hun fikk de voksnes fulle oppmerksomhet litt mens babyen sov. Alt dette har fungert flott for oss, vi har ikke sett tendenser til søskensjalusi overhodet. Nei, jeg overdriver faktisk ikke.
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #8 Skrevet 29. januar 2008 4år mellom mine 2 barn. Siden dette er ei jente jeg har fra tidligere forhold og hun ikke har noe biologisk far så trodde jeg at det kom til og bli mye sjalusi for at hun måtte dele mamma. Men det ble det ikke =) Litt i starten ble det som engang hun sa at: Mamma du er mer gla i lillebror en meg du :-( Men fikk fort rettet på det. Og da sa hun at mamma: Du er den beste mamma'n du, det var godt og få høre :-) Varmet sikkelig.Hun nusser på lillebror, hjelper meg og hente klær, vill holde i, setter seg på gulvet og underholder mer enn gjerne den lille :-D Men siste og 3.mann har jeg tenkt og få når lillebror er ca 2-2,5år =)
Blue Lady Skrevet 29. januar 2008 #9 Skrevet 29. januar 2008 Har 2 år mellom mine, har hatt minialt med sjalusi. Av og til har eldstemann hatt en liten reaksjon,men det har overhodet ikke vært noe problem
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #10 Skrevet 29. januar 2008 Hehe... vel, vi har nesten ikke gjort noe av dette, men likevel ikke noe sjalusi ;-)
selfangerkjerringa Skrevet 29. januar 2008 #11 Skrevet 29. januar 2008 nettopp derfor tror jeg du har et godt poeng i at personligheten til barna er minst like viktig som aldersforskjellen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå