Gå til innhold

Spørsmål ang fars permisjon igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal selvfølgelig sjekke med nav, men spør her fordi det er litt ulik praksis rundtom, og vil høre om noen har erfaring.

Spørsmålet gjelder hvor mye penger mannen min får i permisjonstiden sin. Han jobber i utelivsbransjen, og har fastlønn på kun 235 000 i året. Han er avhengig av driks for at det skal gå rundt, og den summen uteblir jo i den tiden han har permisjon. Eller er det min lønn de går ut fra? Noen som vet?

Takk for svar, og beklager at jeg stiller det som for mange sikkert virker som et teit spørsmål.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Permpengene blir regnet ut fra mannen din sin lønn. Dersom du har 100% av lønn får han det av sin lønn, har du 80% får han også 80% av sin lønn. Kanskje ikke så bra forklart, men er iallfall sånn de gjør det i vårt tilfelle...

Skrevet

Takk for svar : )

Men da skjønner jeg ærlig talt ikke hvordan vi skal ha råd til det? Vi har ganske stort lån på hus, og andre utgifter som må dekkes i disse ukene. Og han er som sagt avhengig av driks. Hm...

Skrevet

Få han til å prate med arbeidsgiver og høre hvordan de pleier å gjøre det siden han er så avhengig av driks! Jeg har en jobb hvor jeg er avhengig av bonus for god utbetaling og fikk dermed avtale om et gjennomsnitt av både lønn og bonus for det sist halvåret før permisjonen, men er vel litt verre med driks da dette er penger som ikke kommer frem på lønnslippen?!?

Skrevet

Hei,

jeg vet ikke, men er det ikke et eller annet med at far kan få overført permisjonen til mor hvis inntekten hans er under en viss grense?

Forresten noen som vet hvordan det er når far ikke har norsk statsborgerskap? Gjelder samme regler for han da?

Skrevet

Min mann jobber som selger og har provisjon, jeg hadde 80% lønn i permisjonstiden, NAV regnet da ut hans gjennomsnitt for de siste 3 mnd og tok deretter 80% av dette. Men hvis driksen er noe som er "svart" og ikke meldes inn/skattes av så vil ikke dette være registrert, og dermed får han 80 eller 100% av 235 000. Det er svært, svært, svært vanskelig å få overført permisjonen til mor dessverre- omtrent den eneste måten å få gjort dette på er å bevise at far ikke er i fysisk stand til å ta seg av barna eller at han er selvstendig næringsdrivende med enmannsforetak som ikke "overlever" uten han..

Skrevet

Vel, dersom mannen din ikke innberetter det han får i driks, snyter han staten for skattekroner. Svart inntekt er ikke lov i Norge. Så han kommer nok neppe noen vei med å spørre Nav om mer penger!

...nok et godt argument for å jobbe helhvitt.

Skrevet

Driks får han ikke igjen for dersom han ikke har tillegg i skattetrekket for å jevne det ut.

I serveringsbransjen er det vanlig at man har et tillegg på en gitt prosentsats på skatten for å veie opp for tipsen, men man må ordne selv så man får det.

Skrevet

Stemmer, tillab - han betaler en utjevningsskatt for dette. Til dere andre: tips er ikke skatteberettiget.

Skrevet

Man kan få overført pappas permisjon til mor hvis det betyr betydelig tap av inntekt....Står det visst et sted,- og som et etterpåsleng; som f.eks at mannen er selvstendig næringsdrivende og driften ikke går uten han til stede......

Med førstemann var mannen i jobb, men jeg hadde i snitt bare 50% stilling, det var nok til at mannen var lovpålagt 4 ukers pemisjon, og da med lønn ut ifra MIN stillingsandel (akkurat det er vel endret nå). Jeg hadde ikke jobb å gå ut i da min del av permisjonen var over....VI hadde også valgt 80% dekning (52 uker permisjon) På de fire ukene han hadde permisjon tapte vi hans lønn pluss det jeg hadde i permisjonspenger pr.mnd, godt over 20.000 i nettoinntekt. Det vil si, jeg hadde rett på 4700 i dagepenger i løpet av den måneden. Det var alt vi ville ha og leve for de fire ukene pappa hadde permisjon. Jeg satte opp regnestykke, med papir fra AETAT om dagpnger som ville komme, og hvor mye mannen ville få utbetalt i permisjonspenger......Men dette var ikke å regne som betydelig inntektstap, for mannen var ikke selvstendig næringsdrivende. Prøvde å få overdratt permisjonen hans til meg, men det gikk ikke altså. Vi mistet altså 4 uker permisjon sist.... Det eneste vi fikk til svar var at han kunne ta ut de fire ukene over en eller to uker bare, slik at alle permisjonspengene gikk med til å dekke bare en eller to uker inntektstap..... Når over 20000 i måneden i ren inntekt IKKE er å regne som betydelig inntektstap (og man sitter igjen med under 5000 i måneden å leve for, ikke akkurat som om vi hadde 80000 istedet for 100 000 utbetalt den måneden mannen hadde permisjon) så tviler jeg på om dere får gjort noe med dette heller, desverre. Men Trygdekontorene har jo VELDIG ulik praksis rundt omkring, så man kan jo prøve seg.

Må legge til at vi her til lands har en unik mulighet til å være hjemme med barn og samtidig få betalt,-ikke mange andre som kan det. Men når min svoger, som selvstendig næringsdrivende og regnet som millionær i flere år fikk overført sin permisjon til min søster.......da kan man bare lure litt....De hadde klart seg flere år uten inntekt i det hele tatt for å si det sånn (for moro skyld så vi (min søster og jeg) kun på formuen deres i rene bankinnskudd. den tilsvarte min og mannen sin inntekt i tre år!!! ....)... Men nå har vi kommet over det, og alt ble så mye bedre da nummer to kom, for nå var vi forberedt på papirmølla :o)

Lykke til alle sammen, og husk, det kan være lurt å tenke på økonomi FØR man får barn, og ikke klage på systemet ETTER man har fått dem. (Vi kunne jo ikke vite at 90% reduksjon av samlet inntekt IKKE var betydelig nok reduksjon til å ha noe å si....) ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...