Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir helt skremt når jeg er ute og kjører i grålysningen. Her i Bergen regner det jo oftest også...

Det er jo nesten bare små barn (barneskolen) som har synlig refleks (da gjerne vest). Eldre ungdommer og voksne er jo nesten ikke mulig å se. Utrolig ekkelt!

Tror mange ikke vet hvor lite synlige de er...Er jo den reneste risikosport :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reagerer på det selv. Særlig da på små barn, men også på voksne. Jeg skjønner ikke at de tør jeg. Dessuten finnes det jo så mange kule reflekser for tiden :-D

Jeg elsker reflekser!

Skrevet

Jeg hadde en alvorsprat med 10.klassen min forrige uke om dette faktisk. Jeg fortalte dem om en situasjon jeg hadde vært oppi nettopp, der jeg kom kjørende inn til sentrum, rett før der gatelysene tar til. Veien er smal og svingete (som de fleste veiene her ute) og det er lite oversiktelig. Det var på ettermiddagen, og helt mørkt. Jeg var få meter unna å kjøre ned ei gammel kjerring, det var virkelig a close shave... Hun var mørkkledt, uten refleks, og gikk godt innpå veibanen. Det var utrolig skremmende, jeg var skjelven lenge etterpå. Uansett - jeg pratet litt med klassen om at man bør kle seg etter vær og føreforhold, og alltid bruke refleks.

Jeg spurte hva de trodde hadde hendt hvis jeg hadde truffet dama - og de var skjønt enige om at hun hadde strøket med. Og hva hadde skjedd med meg? Nei, det hadde de ingen formening om. Men de ble ganske så spake da jeg forklarte at om jeg hadde vært så uheldig å kjøre på et tåpelig kvinnemenneske som rava rundt på veien uten refleks, måtte JEG ha tilbragt tid i fengsel, dømt for uaktsomt drap. Uansett om det var hennes feil.

I gangen etter timen overhørte jeg faktisk to av jentene som sto og sjekka om jakkene deres hadde refleksstriper på... hehe :)

Skrevet

Ja, det er helt sykt. Har lyst å stoppe og skjelle ut enkelte. Voksne folk som selv har kjørt bil (eller sittet på) VET hvor vanskelig det er å bli sett. En periode hadde jeg en haug med reflekser i bilen, og delte ut til de jeg holdt på å "kjøre ned"

Etter min mening er det selvmordskandidater som rusler etter veiene, uten refleks, i mørke klær etter mørkets frembrudd i et regntungt Bergen.

Skrevet

Jeg reagerer mest på voksne jeg. At unger ikke bestandig tenker så langt kan jeg forstå, men at voksne mennesker er så dumme eller late at de ikke tar på seg refleks er skremmende. Voksne som går ute i mørket uten refleks burde fått bot akkurat som bilister uten lys.

Skrevet

Ja det er kjempeskummelt! Jeg holdt på å kjøre ned nabojenten i fjord. Var skumring og hun hadde på kjeledress som var litt refelks på og det var attpåtil gatelys der, men jeg så henne ikke fordi dressen var helt mørkeblå, refleksene altfor svake og hun stod bom stille. Hjelpe meg så ekkelt det var! Har holdt på å kjøre på flere voksne også. Vi bor slik at det på lange strekk ikke er gatelys og så går dealtså ute i mørke klær uten refleks og tror kanskje vi ser dem likevel? NEI, det gjør vi ikke!

Oppfordrer alle til å ta refleksvest påbarna sine og henge refleksbånd elelr vanlig reflekser på seg selv ALLTID når man er ute å går, selv om det er gatelykter der man går!!!!

Skrevet

Huff ja.... Takk for påminnelsen! Jeg synder der selv. Har massevis av refleks her, både vest, vanlige og sånn reim man har rundt arm/bein.

Ja, det ER ekkelt å kjøre ute i halvmørket når folk ikke bruker refleks.

*løper å henger et på jakken nå*

Skrevet

Så bra da ! Jeg mener faktisk bilister skulle blitt frikjent under slike omstendigheter. Det med å bøtelegge voksne uten refleks var jo en genial ide.

Skrevet

Bra å høre det er flere som har skjønt poenget med refleks.

Du har rett, selfangerkjerringa, at man kan jo bi dømt for uaktsomt drap. Er jo helt tragisk. Hvis det kommer bil i mot, så er man jo litt blendet. Har jo ikke mulighet til å se et mørkkledd menneske =/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...