Gjest Skrevet 29. januar 2008 #1 Skrevet 29. januar 2008 Selv sier jeg "je", men hører mange sier "jådd". Er det noen grunn til det?
mamamamamamama Skrevet 29. januar 2008 #2 Skrevet 29. januar 2008 Bokstaven heter "jådd", men den utales je......
*bolla pinnsvin* Skrevet 29. januar 2008 #3 Skrevet 29. januar 2008 "Jådd". Kanskje fordi det er lettere å høre hvilken bokstav man mener? "Je" høres veldig ut som "e".
Bøggly Skrevet 29. januar 2008 #4 Skrevet 29. januar 2008 Det der er en "jådd" ja. Hvorfor? Lærte det på skolen, da vi lærte bokstavene. Hmmmmm..........litt gammel jeg da kanskje?!
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #5 Skrevet 29. januar 2008 Jådd E for å gjøre den mer ulik andre bokstaver.
Himmel og hav Skrevet 29. januar 2008 #6 Skrevet 29. januar 2008 Jeg sier "je", for det lærte jeg på skolen, men mannen min sier "jådd" for det lærte han! Jeg har alltid syntes "jådd" høres så gammeldags og rart ut, så jeg sier det ikke. (Litt trassen i dag)
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #7 Skrevet 29. januar 2008 Jo, jeg ser jo den da :-) Synes bare det høres helt rart ut, har hørt mangeosm sier det da, flere av lærerne mine oppigjennom også, men kommer nok aldri til å bruke det selv.
Anne-B. Skrevet 29. januar 2008 #9 Skrevet 29. januar 2008 Jeg kan si "jådd" bare fordi det er litt morsomt. Ellers sier jeg "je"
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #10 Skrevet 29. januar 2008 Til alle ofentlige kontorer sier jeg bestandig Jådd, det fordi de konstant tuller med etternavnet mitt ;p
Lille Filur Skrevet 29. januar 2008 #11 Skrevet 29. januar 2008 sier jådd. Bestemor sa je. Tror det har noe med hvor man bor i landet å gjøre jeg?=) men bestemor sa je om jeg også, så jeg syntes det var litt rart hehe
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 29. januar 2008 #12 Skrevet 29. januar 2008 Tidligere skulle den uttales "jådd", så det er det våre foreldre ++ har lært på skolen at bokstaven heter. Da jeg gikk på skolen var dette byttet til "je" ;o) Vi kan jo skrive inn alderen vår her også kanskje.... Så ser vi om dette stemmer. (Husker fra en tidligere "diskusjon" her inne at norsklæreren vår lærte oss noe feil nemlig. Så kan jo hende at hun ikke er helt stabil, og at dette heller ikke stemmer.. hehe) Jeg sier altså "je", og er født i 1983.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 29. januar 2008 #13 Skrevet 29. januar 2008 Jeg sier jådd mener jeg og huske.. hehe.. jeg er 25 år.. =)
Gjest Sekretøsa Skrevet 29. januar 2008 #15 Skrevet 29. januar 2008 jeg sier "je", men bruker gjerne "jådd" for og poengtere det, dersom jeg skal si f.eks "e og j".. da blir det gjerne "e og jådd"
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #16 Skrevet 29. januar 2008 Jeg er 27år, men lurer på om ikke læreren vår prøvde å lære oss jådd likevel ;-) Gled ikke inn hos meg i hvertfall.
Chiabatta Skrevet 29. januar 2008 #17 Skrevet 29. januar 2008 Jådd er jo helt ut å si etter min mening. Sier "je". Men hvis det er uforståelig, sier jeg "J for Julie" eller noe i den duren.
Prinsessa&pøbelr@kkeren Skrevet 29. januar 2008 #18 Skrevet 29. januar 2008 Jeg sier JE, ( 29 år) Mannen min sier JÅDD (30 år) dattera vår sier JÅDD, for det lærte hun på labb og line dataspillet sitt.. Staver navnet sitt S I L JÅDD E, hehe, så søtt da
Dailis Skrevet 29. januar 2008 #19 Skrevet 29. januar 2008 Jådd. Det er det vi har lært. På alle fisher price lekene synger de og jådd. Men like greit at du sier je, det er lettere for barna å lære.
frøken blå Skrevet 29. januar 2008 #20 Skrevet 29. januar 2008 "Je" sier jeg. Men sier gjerne "jådd" for å poengtere at jeg ikke sier "e"?
Dailis Skrevet 29. januar 2008 #21 Skrevet 29. januar 2008 Jeg lærte det og på skolen..... snart 30. Er vel for gammel jeg da:P
Super-Langbein Skrevet 29. januar 2008 #22 Skrevet 29. januar 2008 JE JE JE! (Fornorsking av det engelske hurraropet YEAH!)
Mamma'n til Kaisa og Simon:) Skrevet 29. januar 2008 #23 Skrevet 29. januar 2008 Her ble vi lært å si je på skolen og jeg er 28... tror det har litt med hvor i landet man bor også hva man blir lært da..selv bor jeg på nordvestlandet, og innbiller meg at de som snakker "østlandsk" oftere kommer med jådd... og i offentlige etater hvor man er avhengig av å få klart ut hvilken bokstav man mener så det ikke skal være noen misforståelser!
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #25 Skrevet 29. januar 2008 Jeg sier JE (26 år). Jeg tror ikke JÅDD kom fordi vi ikke skal blande den med E. Vi har jo andre bokstaver som ligner på hverandre i utalelsen også, B D G H K Å bla. Kanskje vi har det fra danmark? Hva sier de der skal tro?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå