Nilena Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 Altså...hvis det er så usikkert for barna å sitte framovervendt....hvorfor selger da barneutstyrsbutikker slike bilstoler??? Har hatt en heftig diskusjon med svigerinnen min om dette, og vi blir bare ikke enig... Mine barn har sittet framovervendt når jeg har byttet bilstol etter de har passert godt å vel 9 kg...og det har gått fint. Man kan vel ikke gå å tenke hele tiden på at man kommer til å kræsje? Hva med de barna som blir bilsyk av å sitte "gal" vei? Kusina mi har tre gutter som alle er bilsjuke og hun har ikke kunnet sette de bakovervendt... Guttene er vokst opp som fine barn uten noen skader, selv om hun har vært borti et lite uhell... Er det noen her inne som jobber med bilstoler eller jobber i barneutstyrsbutikk her? Kanskje dere kan si noe om dette? Jeg må snart bytte ut bilstolen til jenta mi, og jeg har da tenkt å gå over til stol for 9-18 kg... og jeg liker veldig godt dette basesystemet til Maxi Cosi!! Kjempeenkelt å montere og kjapt å flytte over til annen bil... men stolene med baser er framovervendt.... Noen her som har brukt de framovervendte maxicosistolene til sine barn etter at de byttet ut den første bilstolen?
~sjiraff~ Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 Hvorfor selges det røyk da vi vet at det er skadelig? For å tjene penger! Barneutstyrsprodusenter gir kjøperne det kjøperne vil ha, de gir i grunn blanke i hva anbefalingene er. Ved en frontkollisjon (som er de kraftigste kollisjonene) vil det være en enorm belastning for en barnenakke å sitte fremovervendt fremfor bakovervendt. Se på tryggtrafikk der er det videoer som viser barnets reaksjon ved fremovervendt og bakovervendtsete ved kollisjon. Bakovervendt reduserer faren for alvolige skader betraktelig fremfor fremovervendte seter.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 Fordi vi er underlagt eøs-bestemmelser, som vi ikke er med på å påvirke utfallet av! Det har vært jobbet med å øke vektgrensen, men grunnet eøs-reglene, blir det kun holdningsfremmende arbeid. Å tro at alt som selges er trygt, er naivt.. Du tar valg for dine barn og jeg for mine, og jeg ser ikke ned på noen for valg av sitteretning. Men å si at "man kan vel ikke tenke på at man kan krasje hele tiden" og "det har jo gått bra" vitner om lite kunnskap på området spør du meg.. Forovervendt bilstol er mye tryggere enn å sitte usikret, bakovervendt er tryggere enn forovervendt! Ut ifra det tar alle egne valg..
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 28. januar 2008 #6 Skrevet 28. januar 2008 Valget er jo ditt,og viss du velger det enkleste foran det sikreste så får det være ditt problem. På Trygg Trafikk sin side står det: Risikoen for å bli drept eller skadet er fem ganger høyere i forovervendte barnestoler enn i bakovervendte. Barn bør derfor sikres bakovervendt så lenge som mulig, helst til de er ca fire år. Tør du å ta sjansen på forovervendt???
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 28. januar 2008 #7 Skrevet 28. januar 2008 Og hvis man ikke skal gå rundt å tenke på at man kan krasje, så hvorfor i det hele tatt gidde å sikre barnet?? Hang meg sånn opp i den kommentaren jeg.. Syns det var en merkverdig kommentar..
Nilena Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 28. januar 2008 Jeg er klar over at de bakovervendte er sikrest... har sett disse videoene...men mener at hvis det er så stor forskjell på framovervendt og bakovervendt så bør det kanskje - som en av dere nevnte - økes vektgrense... og kanskje lage flere alternativer til bakovervendte i stedet... synes det er for få alternativ... For min del så har bakovervendt med basefunksjon vært drømmebilstol! Da hadde jeg løpt og kjøpt med en gang for det er så kjekt. Tror jeg må ta med sambo når jeg skal kjøpe ny bilstol...blir så usikker på ting og tang.... Skal forresten nevnes at jeg selv har kollidert i en 90 - sone og lå på sykehus med sterke skader en stund, så jeg vet hva det vil si å kollidere....
Dudelidum Skrevet 28. januar 2008 #9 Skrevet 28. januar 2008 Når jeg var liten hadde vi ikke bilstoler i det hele tatt. Ikke sikkerhetssele i baksetet heller. Det gikk helt fint det også :-) Men det burde vært en advarsel på de framover vendte bilstolene om at bakovervendt faktisk er mye tryggere.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 28. januar 2008 #10 Skrevet 28. januar 2008 Shopping Queen Ment ironisk eller?? Hvis ikke: Det gikk bra med deg mener du da? Eller med de andre som havnet gjennom frontruten og nå ligger i jorda?
Sololight Skrevet 28. januar 2008 #11 Skrevet 28. januar 2008 Det går kjempefint å sitte fremovervendt så lenge man ikke krasjer. Men den dagen ulykken skjer er jeg ikke sikker på om du vil si det samme. For min del veier det mer å vite at knerten sitter på den tryggeste måten (altså bakovervendt) enn at det er mer komfortabelt for han å sitte forovervendt.
Nilena Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 28. januar 2008 Aj.aj...ser at hovedinnlegget mitt ble litt rart skrevet.... Jeg velger jo selvsagt det som er sikrest for barnet mitt! For all del.... Skulle bare prøve å på en måte forklare at man fort kan bli forvirra av alle disse bilstolene... blæh... Altfor sent på kvelden til å drive med detta.....
Guttemamma til tusen :) Skrevet 28. januar 2008 #13 Skrevet 28. januar 2008 siden du vet hva det er å kollidere, så er det vel naturlig for deg å la barna dine slippe å gjennomgå det samme?? Du bedre sjangsene deres 5 ganger for at de overlever en slik krasj, og med minst mulige skader! trodde ikke det var vits å diskutere det en gang.. tallene er jo helt klare! for ei stund tilbake var det noen som krasja i 80km/t.. et av barna satt bakovervendt, to fremover.... ...det er kun en barna som lever i i dag.... (og selfølgelig har det gått bra for dem som aldri har krasja å sitte fremovervent.. det hadde jo gått like bra om de ikke satt i bilstol å sprang løse rundt i bilen også...det er den dummeste sentningen jeg hører!)
EnMamma Skrevet 29. januar 2008 #14 Skrevet 29. januar 2008 Om du ikke har noen spesiell medisinsk grunn til å velge et fremovervendt setet så har jeg dessverre ikke forståelse for valget ditt. Det finnes mange bakovervendte bilstoler, så du har mange å velge mellom. Godkjenningen av alle barneseter følger et minimums krav, altså man burde følge anbefalingene og ikke velge noe som kun er godkjent etter et minimumskrav. En lovendring en god stund å få til, men overlege ved barneintensiven ved Ullevål, Tor Einar Calisch og lege, viseadministrerende direktør ved Ullevål universitetssykehus, leder av Norsk Trafikkmedisinsk forening, nestleder i FIS' medisinske komité Inggard Lereim vil ha en lovendring som sier at alle barn opp til fire år skal sitte bakovervendt. Det i seg selv sier at dette er alvor. Ikke bare noe noen sier for å være hysteriske. Anbefaler deg å sende en mail til Trygg Trafikk og forhøre deg om hva de mener om saken. Så vet du at svaret kommer fra en sikker kilde :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå