Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 Muhammed er nå Oslos vanligste navn. Men det sier lite likevel. For i muslimske familier er det helt vanlig at man gir flere søsken samme første navn, feks Muahmmed eller Ali, og så gir dem et navn til som skiller dem. Det hadde blitt mange flere Per og Pål om vi i Norge hadde hatt like tradisjoner på navnesiden.
MaaneMannen Skrevet 28. januar 2008 #2 Skrevet 28. januar 2008 Det ene navnet til sønnen min er det samme som det ene mitt. Faren min hadde det navnet, begge bestefedrene mine. Begge tipp-oldefedrene mine. Samt to ledd til på farsiden. Jeg var fast bestemt på å ikke bruke det navnet på sønnen min, men det var helt uungåelig. Alle navne forslag som ikke inneholdt det navnet føltes som en svik mot familie tradisjonen.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2008 Har og en sønn som er kalt opp i 3. ledd. Men hans bror heter jo ikke det samme.
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 Var det jeg prøvde å skrive i det andre innlegget også hehe, men tror ikke noen la merke til akkurat det
Odine! Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 Ei tante jeg hadde het Anne, og søstera Anna, pga oppkalling, tror jeg (minst 70 år siden) Det kan vel være noe av det samme fenomenet her?
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 28. januar 2008 #6 Skrevet 28. januar 2008 Nei.. Syntes ikke det er urovekkende, for "alle" heter jo det. Gikk på skole Oslo indre øst, det var vel ca 15 gutter med utenlandsk bakgrunn, 10 av de het Mohammed, men alle de norske guttene hadde forskjellige navn. Tror det handler mer om dems tradisjoner vedrørende oppkalling kontra våre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå