solstråle69 Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 .... man synes det kommer for mange innvandrere til Norge? Er man rasist hvis man er for et litt mer kritisk innvandringssystem?
Neijasså... Skrevet 28. januar 2008 #2 Skrevet 28. januar 2008 Nei, da er man innvandringskritisk. Rasist blir man først hvis man synes at innvandringsbegrensninger kun skal gjelde folk med enkelte nasjonaliteter eller hudfarger, mener jeg. Men ofte går disse termene over i hverandre, har ennå tilgode å høre en innvandringsmotstander klage på vestlige innvandrere...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. januar 2008 #3 Skrevet 28. januar 2008 Det kommer ikke innvandrere til Norge. Det kommer flyktninger og folk på familiegjenforening. Så ut fra denne infoen. Du er rasist.
Stjernedryss m/2 skatter Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 Nei og atter nei ! Man kan vel heller begynne å snakke om motsatt rasisme ( i en del debatter / diskusjoner) og løfte en finger for ytringsfriheten !
Tommage♀♂ Skrevet 28. januar 2008 #6 Skrevet 28. januar 2008 Er polakker, svensker, dansker osv flyktninger eller på familiegjenforening?
Gjest -<<- Skrevet 28. januar 2008 #7 Skrevet 28. januar 2008 Nei, det synes jeg ikke. Og om du sikter til den tråden jeg antar du gjør - du fremstår ikke som rasist der, men et par av de andre debattantene gjør en glimrende jobb med det. Du gir ikke inntrykk av å mene at man er mindreverdig, skummel eller ekkel om man har en annen hudfarge, religion eller etnisitet enn deg selv. Det gjør et par andre der.
Gjest -<<- Skrevet 28. januar 2008 #8 Skrevet 28. januar 2008 Ja, det er nok vi andre som er tragiske ...
___ Skrevet 28. januar 2008 #9 Skrevet 28. januar 2008 Selvfølgelig kommer det innvandrere. Mannen min for eksempel. Han flyttet til Norge forde han syntes Norge var et fint land der han gjerne ville bo og arbeide.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. januar 2008 #10 Skrevet 28. januar 2008 Nei. Men de er fri flyt av arbeidskraft i hht til eøs avtalen. Og jeg tror ikke de plager frp-ripsene her inne heller. For de er hvite, og heter ikke muhammed.
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #11 Skrevet 28. januar 2008 Uenig i innvandringspolitikken her til lands er jeg, rasist er jeg ikke...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. januar 2008 #12 Skrevet 28. januar 2008 Pila du er tragiskest altså.
solstråle69 Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 28. januar 2008 Ja, jeg sikter til den tråden.. :-) Poenget mitt er vel at det er så utrolig lite som skal til, før noen blir kalt rasist. Jeg leste ikke rasisme i hovedinnlegget der i det hele tatt, men det virker som om en del VIL gjøre det.
Odine! Skrevet 28. januar 2008 #14 Skrevet 28. januar 2008 Det kommer vel litt an på hvorfor man mener det kommer for mange innvandrere hit. Hvis grunnene er: "De tar damene våre" "Absolutt alle går på trygd" "Jeg vil ikke at barnet mitt skal gå i klasse med en eneste svarting" "De lukter hvitløk" "De tror ikke på Jesus" "De er ikke som oss" så vil jeg misstenke den som sier det for å være rasistisk.
Matja Skrevet 28. januar 2008 #15 Skrevet 28. januar 2008 Svensker og polakker! Den er jo klassisk!! Hehe:) Lilla gumman från Gøteborg som kommer til Norje førr at leva tilsammans med sin pojkven! Haha! Engelskmenn er jo litt krigersk mot skottene, så når det smeller der borte, så får vi nok en strøm av engelskmenn til Norge!! Da blir det Fish and chips på alle gatehjørner! Å nei!! En rasist er vel mer en som tror at alle pakistanere er selvmordsbombere, kanskje? Det er lov å være kritisk til innvandring, men som kjent er det jo ikke innvandring til Norge lenger. Utenom svensker og engelskmenn da;-)
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 28. januar 2008 #16 Skrevet 28. januar 2008 Rasisme er ideen om at raser eller etniske grupper har ulike egenskaper, og at disse ulikhetene legitimerer negativ forskjellsbehandling. Så nei du er ikke rasist etter min mening men du virker redd for det ukjente.
Gjest -<<- Skrevet 28. januar 2008 #17 Skrevet 28. januar 2008 Jeg leste heller ikke rasisme i det, selv om jeg er uenig i at det er ille at Mohammed er et utbredt navn i Oslo. Men en del av innleggene som fulgte var klart rasistiske. Du vet, "DE driter unger, snylter på trygda og nekter å følge norske lover; DE vil ta livet av døtrene sine, sperre inne konene sine" osv.
Odine! Skrevet 28. januar 2008 #18 Skrevet 28. januar 2008 Er enig med andre innleggere her om at du ikke virket som en rasist i "mohammed"-tråden, men det var andre debattanter som jeg syntes hadde rasistiske uttalelser.
solstråle69 Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #19 Skrevet 28. januar 2008 Jeg ser det, pila! :-) Men - jeg velger å tro at disse utsagnene er satt litt på spissen... Selv om jeg er tilbøyelig til å tro at dette også i enkelte tilfeller er sannheter, for alle landets "raser"...
Gjest -<<- Skrevet 28. januar 2008 #20 Skrevet 28. januar 2008 Jeg tror nok også utsagnene er overdrevne. Jeg tror ikke de som kommer med dem hadde satt seg på bakbeina om sønnen lekte med lille Hassan i barnehagen etc., men det bekymrer meg at de så lett kan slenge om seg med den slags utsagn. Kanskje forstår ikke lille Per at mamma ikke egentlig mener alle når hun sier at alle innvandrerne er skumle mørkemenn og kriminelle og trygdesnyltere, barn har jo ikke den helt store evnen til abstrakt tenkning, og så går lille Per på skolen og mobber lille Babou fordi han er svart, for svarte er innvandrere og innvandrere er skumle etc. Jeg synes i det hele tatt det fremkommer en del tankeløse og rasistiske utsagn her som voksne mennesker burde holde seg for god til å slenge rundt seg med. Og ja, jeg tar dem personlig.
Slalotte Skrevet 28. januar 2008 #21 Skrevet 28. januar 2008 Jeg er langt fra rasist.. jeg har mange venner som er innvandrere.. Men.. Jeg syns det er helt greit at dem bosetter seg i norge.. men da syns jeg også at dem skal følge norges lover og regler.. Grunnen til dette var for at bestemoren min fortalte meg en gang om noe som hadde skjedd henne: Bestemoren min sto i kø i matbutikken og det kom en utenlandsk mann og dyttet bestemoren min(som gikk med gåstol) til sies for han mente faktisk det at menn skulle før kvinner og han lagde et leven for de andre sa at det er ikke sånn det er, så han ble kastet ut av butikken.. Bestemor var jo redd for å gå ut igjen.. Mener bare at det er likestilling her i norge og da burde dem respektere det.. Vet dette er veldig få ganger dette skjer, men fortsatt..!
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 28. januar 2008 #22 Skrevet 28. januar 2008 nei, man er ikke rasist. det er lov til å være kritisk, men ikke her....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå