Gå til innhold

Jeg er så sliten (ang legging). Griner i desperasjon her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger råd...mange råd.

Dattera mi på 18 mnd har egentlig aldri sovet særlig sammenhengende. Det har alltid vært ganske vanskelig å få henne til å sove.

Slik er situasjonen:

Hun sover normalt sett ca en time på dagtid. Da vekker jeg henne, i håp om at det blir lettere å legge henne om kvelden. Hvilen har hun som oftest i min seng, og jeg ligger der til hun sovner (ofte sovner jeg sjøl og..).

Leggetid er ca kl 19, vi spiser kvelds, tar på pysj og børster tenner. Jeg synger en godnattsang og legger henne ned. Alt går fint SÅ LENGE JEG SITTER DER ved sengen hennes. Hun kan bruke opp mot en halvtime på å sovne. Og det er slitsomt...

Jeg har i det siste prøvd å gå litt ut av rommet (prøvd en miniferber, som jeg egentlig er imot ...) og sagt at mamma er her og passer på osv. Men hun blir helt HYSTERISK. Gråter sårt og intenst og roper mamma. Når jeg går inn igjen klamrer hun seg til halsen min (jeg bare bøyer meg ned for å gi klem), og peker på stolen og sier "sitte!" Jeg er kjemperedd hun skal falle ut av sprinkelsenga si; det gjorde hun da hun var 1..

Det må tilføyes at jeg er alenemor, og at hun kanskje er redd jeg skal forsvinne slik faren gjorde..

Leggingen er det ene problemet (jeg har vurdert å kutte ut søvnen på dagtid, men hun er jo ganske liten ennå...)

Det andre problemet er natta. Alltid når jeg akkurat har sovna, våkner hun (hun ligger på eget rom forresten). Da er jeg normalt så trøtt at jeg tar henne inn til meg (hun begynner den hysteriske gråtingen om jeg lister meg ut før hun sovner igjen). Hun har pleid å sove fint inne i min seng sammen med meg. Men i det siste er hun våken i lengre strekk ( slik som sist natt, da hun var våken fra 2 til 5....Gråt ikke,men sier bare mamma, mamma- og vil ikke at jeg skal sove heller..)

Kjære du som tar deg tid til å lese om min desperasjon; hva skal jeg gjøre?? Jeg har gjort henne avhengig av å ha meg der, sittende ved hennes side, og hun er vant til at jeg alltid er der..

Hvordan skal hun lære at hun ikke trenger MIN hjelp til å sove? Og hvordan få henne til å sove hele natta? (er det vits å kutte dagsøvn såpass tidlig?)

Hjelp meg...

sliten...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkers deg! Vet alt om hvordan langvarig søvnmangel føles på kroppen......

Har egentlig ikke noen supre råd, men jeg tror ikke jeg ville kuttet ut luren hun har på dagtid. Har du prøvd å la henne sove lengre enn en time? Mange sier jo at søvn avler søvn, så lenge det ikke blir for sent på dag.

Har hun feks en mormor som kan ta en natt for deg? Kanskje hun ikke er like vrien med henne som hun er med deg. Er i alle fall verdt et forsøk. Funker det, så kan jo kanskje mormoren eller en annen ha henne en helg eller noen netter på rad, slik at hun kommer bedre inn i et søvnmønster.

Vallergan er jo også et alternativ som kan prøves ut som en kur på feks en mnd. Den gjør henne søvnig ( les tråd om VALLERGAN lengre nede på siden.)

I vårt tilfelle, var fotsoneterapi reddningen. Leander våknet ca hver eneste time hele natten i maaange mnd, og vi holdt på å bli smågal alle mann.

Nå etter 4 behandlinger sover han noen netter rundt og andre våkner han kun en gang for å få litt mat ( han er snart 9 mnd).

Ønsker deg uansett masse lykke til.

'

Klem

Skrevet

Tusen takk!

Hvor lenge varer en slik time? Jenta mi har legeskrekk- tror du det kan være til hinder?

Jeg har prøvd å la henne overnatte hos mormoren sin, men jeg ble ringt opp sent på kvelden. Vesla trodde "det var fest" som moren min sa. hUn forbinder mormoren sin med bare gøy, så noe soving der ble det ikke! Jeg hentet henne... Også sovna hu i bilen på vei hjem...

Ikke lett dette her...

Skrevet

Hun holder på i ca en time. Tror ikke det skal være noe hinder at hun har legeskrekk. Hun jeg går til er veldig flink, og tuller og tøyser mye med Leander både før og etter behandlingen. Kommer nok sikkert litt an på både barnet og terapeuten.

Hvis ikke kan du jo snakke med legen din om Vallergan. Vi snakket med helsestasjonpsykologen da det stod på som værst, og hun sa at det var veldig viktig for vekst og utvikling for barn over 1 år at de sover noen lunde sammenhenge. Hun kunne anbfale Vallergan og hadde brukt det på sitt barn. Vet det er delte meninger når det gjelder bruken av det på barn under 2 år, men jeg har enda ikke møtt helsepersonell som er negative til det.

Du må tenke litt på deg selv oppi dette også. Det er viktig at du er uthvilt også vet du!!!!

Skrevet

Det står mye bra i boka "Sov godt" av Karin Naphaug.

Har nettopp kjøpt den selv.

Du må nok gradvis trappe ned på "servicen" og lære henne å finne søvnen selv - det står flere forskjellige eksempler i boka.

Hun gir også råd pr. telefon, men det koster en del, men kan kanskje være verdt det?

www.sovekarin.no

Skrevet

Noen av tipsene fra boka:

Sørg for at barnet får nok søvn på dagtid, men ikke la ham sove for sent på dagen.

Sørg for en rolig time før leggetid.

Gi kveldsmat ca 18.

Bad barnet og ta på psk

Les eller syng for barnet et annet sted enn der hvor barnet skal sove, og gi flaske eller kopp med melk eller vann.

Puss tennene.

Kort leggeritual inne på rommet (si god natt til alle dyrene og barne og trekk for gardinene.)

Rett i seng, si din faste setning og la barnet finne søvnen selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...