Gå til innhold

Dere med barn som har tattt mandlene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som opplevde blødninger eller andre komplikasjoner etter operasjonen? Jeg er rett og slett livredd, og avlyser nesten operasjonen flere ganger daglig:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter litt jeg..

Skrevet

Jenta mi på 3,5 år tok mandlene for et par mnd siden. Blødninger var også det jeg fryktet mest etter at operasjonen var unnagjort. Men hos oss gikk det helt bar. Hun hadde ganske vondt en ukes tid, og så begynte hun å være seg selv igjen. Er visst størst blødningsfare etter en uke, da det som regel er da skorpene løsner. Holdt henne hjemme fra barnehagen en ekstra uke for å være sikker. Skjønner at du bekymrer deg - noe annet ville vel egentlig værrt rart, men tenk på alle operasjonene de gjør hvor alt går bra, men som med alt annet, er det de som ikke går helt etter bok man hører mest om.

Tenk istedet at du gjør noe veldig bra for barnet ditt!

Jenta mi har vært en helt annen etter operasjonen. Mye mer uthvilt og opplagt på dagen, da hunslet veldig med nattesøvnen pga enorme mandler og polypper.

Skrevet

Min lille gutt har akkuratt blitt frisk etter å ha fjernet noen ekstremt store mandler og en gigapolypp:-) Jeg smiler nå, men det har ikke vært så kjekt...

Jeg hadde heller ikke særlig lyst på operasjon, men så sa ØNH legen på sykehuset at han anbefalte på det sterkeste at det ble foretatt en operasjon. Også sa han vel det som er mest vesentlig i en slik sak, det er jo ikke vi som foreldre som blir plaget av disse mandlene... Vi er engstelige for inngrepet, og alt som kan skje etter (blødninger, infeksjoner ol) Men tenk for en forbedring av livskvaliteten for barnet etter at alle sår er grodd:-)

Etter denne leksjonen har jeg ikke vært i tvil i ett sekund om at vi gjorde det rette. Nå har vi en gutt som sover godt om natten, uten å slite seg ut i kampen om å få puste...

Han har måtte lære seg å spise, drikke og "snakke" på nytt, så det har tatt lang tid, men nå er han såååå uthvilt når han våkner om morgenen og spiser som en hest. All mulig mat som han før bare har ristet på hodet til...

Det går helt sikkert bra, veldig sjelden det blir noen komplikasjoner under inngrepet, og de aller aller fleste unngår infeksjoner og blødninger...

Og bare tenk på hvordan det blir når alt er over:-D

(langt svar, men dette er så ferskt for meg at jeg husker alle detaljer)

Skrevet

Tusen takk for svar begge to.. Off ja, det går jo helst greit, MEN .. Nei.. Jeg må bare ta meg sammen.. Lille her sliter ikke så mye med spising, hangling osv.. Sliter litt om nattan,men vet ikke om det er grunnent il at ho våkner. Ho ville ikke gape for legen da vi var på sjekk heller,så jeg vet ikke. Men ho er mye syk, mye penicilin..

Så bra barna deres har blitt så mye bedre!:)

Skrevet

Eldste gutten vår fjernet mandler, polypper og fikk satt inn dren fjor vår, da var han akurat fylt 4 år. Jeg gruet meg kjempemye i forkant, og spesielt mye for narkosen! Men det hele gikk kjempefint. Han hadde en liten blødning mens han sov etter operasjonen, men det var ikke mye og det stoppet av seg selv. Men det var nok til at vi måtte overnatte på sykehuset. Han kom seg kjempefort. Allerede dagen etter spiste han skive! Vi måtte passe på å gi smertestillende ca. hver 4. time de to første døgnene. Men han lekte med lekene sine, spiste så mye is han ville..Fikk en kjempefin premie siden han hadde vært så flink!

Og det beste av alt; Han har omtrent ikke vært syk i det hele tatt dette året!!! Tidligere var han stadig forkjøla med ørebetennelser, halsbetennelser, lungebetennelse, pennicillinkurer i hytt og pine. Han har bare hatt noen få dager med vanlig lett forkjølelse Det er så bra!!!! Det er som et nytt liv for han (og oss) etter at mandlene ble fjernet! Dette ble laaangt, men håper du finner motivasjon til å gjennomføre operasjonen! Det er verdt det! Tro meg ;)

Skrevet

Jeg følte det også slik!

Orket ikke tanken på hva den lille herlige uskyldige jenta mi skulle gjennom.

Kjenner jeg blir kvalm bare ved tanken på at jeg kanskje må gjennom det samme med nestemann også.

Men det er absolutt verdt det! Når alt er ferdig.

Hun fikk det mye bedre etterpå.

Det viktige ifh komplikasjoner er jo å holdet barnet i ro, ikke gi varm mat eller mat med skarpe kanter den første tiden.

Var litt redd det kanskje kunne bli et problem, men det ble det ikke :)

Legene er veldig flinke til å informere, og svare på spm.

Det går nok helt bra!! (";)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...