Gå til innhold

Er så forskjell med legene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det virker å være så forskjell på hvordan leger tar i mot gravide til første legetime. Mange tar flere sjekker og gir god oppfølging selv om man er tidlig og for eks. bare i uke 6 som meg ,eller så mener de det da er fortidlig å si eller gjøre noe som helst og bare småsnakker med deg og får deg ut døren... Min er som siste alternativ.

Jeg er bekymret førstegangsgravid. 6+1 i dag. Mange spørsmål og gledet meg til legetimen i dag. Men timen stod ikke helt til forventingene. Jeg spurte om det var mulig å ta en test for å "dobbeltsjekke" at jeg faktisk ER graivd. Klarer jo ikke tro helt på det pga null kvalme og lite andre symptomer nå. (annet en stuptrøtt!) Hun mente det var helt unødvendig ta noen test der i og med jeg har tatt 3 positive CB digitaltester og hun sa at det foreløpig var litt tidlig med symptomer. Hun målte blodtrykket mitt (som var ok) og fikk meg ut døra. Neste time satte hun først til 6.mars. Det var ikke nødvendig med noe før. Da ville hun sjekke om hun hørte hjertelyd til fosteret, men kunne ikke love det var mulig høre noe alt da i 12.uke... Men jeg er bekymret og uvitende!

Kanskje det er sånn det skal være, men når du er gravid og bekymret så trenger en mer suport. Følte ikke jeg gikk ut med noe!!!

enten får jeg bare lene meg tilbake, nyte lite symptomer (som likevel kanskje snart kommer krypende) eller ta saken i egne hender...

Hvordan var deres første møte med legen??

og når var dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, det er mange som har det som deg. Og jeg vil anbefale deg å ta kontakt med jordmor der du bor. Så kan du heller gå til henne gjennom alle kontrollene. De har gjerne litt bedre tid og forståelse for at du har behov for å spørre om alt mulig.

Skrevet

ja, kanskje best gjøre det...

hvordan kontakter en jordmor? sikkert tåpelig spm. men....

kontakter man en på sykehus eller legekontor man går til??

Skrevet

Hei vennen!

Ring på helsestasjonen som du tilhører. Du finner hun sikkert der, hvis ikke så spør du bare hvor du finner hun.

Dessverre er ikke alle legene like omtenksomme. Hehe.. Men det er derfor du har en jordmor. Hun er der mer for slikt. Prat om tanker kring graviditet osv... Legene er der liksom mest for "sjekken". Men du trenger legen din. Eller eg anbefaler å gå til begge deler. For legen og jordmor utfyller hverandre. Jordmor er mer spesialisert for graviditet, mens legen har mer utdannelse og erfaring på hvordan kroppen fungerer. Veldig dårlig forklart, men anbefaler deg å gå til begge! :)

Lykke til!

Skrevet

Jeg byttet faktisk fastlege dagen etter jeg fant ut at jeg var gravid. Hadde fastlege i en annen by. Ringte 3 dager etterpå og sa at jeg ønsket en time for å få bekreftet at jeg var gravid- trodde jeg ikke ville få før februar, da den nye fastlege byttet ikke var gyldig før 1. februar. Men fikk time tre dager etterpå, så var hos legen når jeg var 5 uker på vei...

Hadde med urinprøve, tok blodprøve, fylte ut helsekort og snakket en del. Hun avsluttet timen med at jeg kunne spøre om jeg hadde spørsmål. Hun skulle også sende inn forespørsel på time til UL og fødselsplass. Skal tilbake om litt for en gyn.undersøkelse da det er for lenge siden jeg har tatt celleprøve, og så skal jeg tilbake til svangerskapskontroll i uke 11. Da skulle vi blant annet prøve å finne hjertelyd.

Kan si jeg er fornøyd med fastlege byttet. Var jo litt usikker siden jeg ikke har truffet henne tidligere..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...