Jannamor Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 hvor mye betaler dere? svart eller hvit? om dere ikke bruker men skulle brukt hvor mye ville dere betalt? svart eller hvit? Hva synes dere er en grei pris og hvorfor?
Monique72 Skrevet 28. januar 2008 #2 Skrevet 28. januar 2008 Jeg var dagmamma for datteren til en venninne for 2 år siden og tok 3000 cash. Det var mange som reagerte på at det var latterlig lite, men det var jo en vennetjeneste da. Hører om priser på 4-6000 rundt om her i Oslo i allefall.
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #3 Skrevet 28. januar 2008 Mellom 3500-6000, kommer an på hvor lange dager og hvor mange unger hun/han passer. Er det en førskolelærer som er hjemme med eget barn og passer et par barn er det vel greit med 6000, er det en person som ikke har studielån som skal betales pga pedagogisk utdanning er det vel rimelig at det er noe lavere lønn. Der hvor det er 4, og ikke 3 barn er det vel og rimelig at prisen er noe rimeligere. Jeg syntes i grunn det er endel faktorer som spiller inn. Bl.a hva dere som foreldre tjener og faktisk har råd til. Men, regn over hvor mye det blir i timebetalt for dagmamma`n så finner man fort ut at 6000 som i utgangspunktet virker mye, ikke er så hårreisende. Og den reel utgift for foreldre blir da under 3000, om kontantstøtta ligger på ca 3000. De skal jo leve av det og. Er ikke en hobby:) Hva er kontantstøtten på, er det 3200? Er vel greit med den + noen tusen lapper. Syntes det er litt drøyt med de som forventer å gå i null. I det hele tatt, litt drøyt å motta kontantstøtte og så ikke være hjemme med ungen. Men, for noen er det jo ikke et reelt valg. Man må jo ha dagmamma, da det ikke er nok barnehageplasser. Kommer nok an på hvor i lande du bor og, i Oslo vil det nok være dyrere med dagmamma enn i kommuner med god barnehagedekning.
Jannamor Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. januar 2008 Er så utrolig enig med deg. Mange som mener at alt over 3000 er for mye, men hallo da går jo foreldrene i 0 da! Jeg tenker og på dette med hvit og svart. Er man hvit forsvinner jo over 50% i skatter og avgifter, hvis man føler boka, har man 4000 for et barn da, sitter man igjen med 2000. Ikke mye det. Jeg har tenkt denne tanken nemlig. Jeg er utdannet spesialpedagog for barn innen musikk og drama, så har en god utdanning. Og jobber med dette nå også. Tenkte jo da, og være hjemme et par år og være dagmamma (evt familiebarnehage) men vi som familie må kunne overleve på det i hvertfall hva mener du om hvit og svart da? og prisforskjell vips pips?
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 Jeg fikk 40 kr timen jeg. Ikke akkurat noe å leve av, men det var en tjeneste jeg gjorde for en venninne, så det var bare koselig ;-)
Jannamor Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 28. januar 2008 men det var og i en tid da det ikke var ulovlig å være svart dagmamma? Fikk 40 kr timen jeg og da jeg var dagmamma for noen år tilbake
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 28. januar 2008 #7 Skrevet 28. januar 2008 40 kr timen var mye..... Tenk da at du er svart dagmamma med f.eks 3 barn. Det er 120 kr timen det, og mye mer enn du tjener om du et ute i jobb ( timelønn - skatt)
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 28. januar 2008 #8 Skrevet 28. januar 2008 Syns det vanlige rundt her er kontantstøtta pluss omtrent prisen for en vanlig barnehageplass, så sant det er en dagmamma som har litt opplegg, en seriøs dagmamma som ikke bare ligger på sofaen mens barna leker på gulvet (eller, det kan man vel ikke garantere seg mot, men det blir jo en annen diskusjon) Så rundt 5000 kr ville jeg vært villig til å betale for en dagmamma jeg følte hadde et godt tilbud for barnet mitt.
Brummeline3barnsmor Skrevet 28. januar 2008 #9 Skrevet 28. januar 2008 Jeg fikk betalt 3500 da jeg var dagmamma. Jeg betalte min veninne 3500 da hun var dagmamma for min eldste sønn, me da var både mat å bleier dekkt av meg i tilegg. Hun var hjemme hos meg å hadde tilgang på alt hun trengte, også mat til seg selv...i tilegg til at jeg var hjemme stort sett bestandig (trengte bare litt ekstra hjelp siden jeg var gravid å fikk knapt lov å røre på meg)
fru.ktbar Skrevet 29. januar 2008 #10 Skrevet 29. januar 2008 Jeg betalte 4000 kr mnd. Det var til en vennine. hun hadde bare mitt barn og sin egen sønn.
maya80 Skrevet 29. januar 2008 #11 Skrevet 29. januar 2008 Jeg tok 5000 for full plass på den ene, og 3000 for den andre pga att jeg tok så lite på han andre var att det var en an mine nære veninner. Jeg betalte skatt. synes 4000 ved svart eller 5000 ved hvitt, synes ikke noe om å gi mere fortjeneste for dem som ikke bataler skatt.
Bomsedeisi Skrevet 29. januar 2008 #12 Skrevet 29. januar 2008 At de tar hele kontantstøtta til de er 3 år, altså 3300 kr. Etter fyllte 3 år er det vanlig med 3000 tusen her jeg bor. Synes dette er helt ok.
Jannamor Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 29. januar 2008 får man 4000 svart er det 4000 cash. får man 5000 hvitt er det 2500. Så da tjener forstsatt den svarte mye bedre.. 120 kr timen er faktisk ikke så vanvittig bra, men jeg ser poenget ditt. Da var det jo lov med svart dagmamma. Det er det jo ikke i dag. Får man 40 kr timen, svart. Har man 3 barn 8 timer om dagen, hver dag, 5 dager i uka. 20 dager i mnd, får man ca 19000,- MEN Det er ulovlig i dag. Får man det samme hvitt, sitter man igjen med rett under 9000 for en 100% jobb, det er veldig dårlig! Omsorgsyrker er jo i seg selv, får jo latterlig betalt, men det er jo ikke det denne tråden handler om
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #15 Skrevet 29. januar 2008 Jeg synes folk burde skamme seg. Egentlig fortjener dagmammaene myyye mer enn de får. De passer det kjæreste vi har og jobben de gjør er kjempeviktig! Men jeg hadde satt krav til dagmammaen... Max tre unger per person, ut og oppleve saker og ting o.l. Ikke sitte hjemme i stua og la ungene leke på gulvet. Svart eller hvitt...har jeg ikke tatt stilling til, for jeg har barnet mitt i bhg. Dagmammaen skulle hatt minst 5000,- er helt sikkert! All respekt for de, sier nå jeg! En får jo 3300,- eller noe sånn i kontantstøtte, så i realiteten betaler man da 1700,-. Det er mindre enn i en bhg. Det er snakk om barna våre!
snart mor til 3 Skrevet 29. januar 2008 #16 Skrevet 29. januar 2008 mener dere da at det skal være forskjell på barna over og under tre år? måtte undersøke dagmamma når vi skulle starte å studere nå i høst pga manglende barnehage. med priser rundt 5-6000 kroner hadde jeg aldri kunne gådd på skolen hvis vi ikke hadde vært så heldig å fått barnehageplass..barnehageplassen var også da veldig tilfeldig da jeg til slutt (etter å ha snakket med kommunen og fått vite at det var over 100 foreldre før meg,selvfølgelig da mange med flere barn og) ringte rundt til hver enkelt barnehage både kommunal og privat for å høre om de hadde plass.. SISTE navnet på listen utruli nok hadde en time tidligere fått en telefon om et barn som ikke trengte plassen sin lenger.. så ja,vi snek oss foran maaaaaange noe jeg fikk litt dårlig samvittighet,men når man er to studenter som skal overleve med barn så kan ikke halvparten av studielånet gå kun til dagmamma.. kontantstøtte får jeg ikke siden gutten er for stor til det så ingen hjelp å få der... men når man tilsammen har "inntekt" på 15000 kroner i måneden og av det skal klare seg en hel familie med både husleie,strøm,faste utgifter,lån,barnepass osv osv... ja la oss si det sånn at å betale 6000 kroner til dagmamma da ikke hadde vært mulig...... istedenfor fikk vi plass i familiebarnehage og betaler nå en ubeskrivelig lav sum for fulltidsplass herlig kommune dette som dekker deler av barnehageregningen slik at vi slipper unna med halv pris siden vi har inntekt på under 200 000 kroner i året... :-)
Jannamor Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #17 Skrevet 29. januar 2008 Jeg mener det skal være forskjell ja... Nettopp pga kontantstøtten. Det er ikke riktig at de med barn over 3 år skal betale rompa av seg, mens de med barn under tre får gratis barnepass.. Om dagmammaen ville hatt en 3 åring som ville gi mye mindre inn i mnd, er en helt annen sak.
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #18 Skrevet 29. januar 2008 Men jobben dagmammaen gjør er da den samme? Jeg tror uansett at jeg ville satset på bhg når barnet er 3 år. De har helt andre muligheter i en bhg enn hos en dagmamma.
snart mor til 3 Skrevet 29. januar 2008 #19 Skrevet 29. januar 2008 nei ikke vet jeg.. men vi fikk ihvertfall ikke noen rimeligere pris pga alderen hans... nei,er nu glad vi fikk oss barnehageplass det er nu det beste for barnet syntes jeg om det først ikke skal være hjemme med mor...
Bare™ Skrevet 29. januar 2008 #20 Skrevet 29. januar 2008 Dere som går med tanker om å bli dagmamma for inntil tre barn pluss eget. Har dere ikke tenkt på å starte familiebarnehage? Der er det krav til stedet og personene som jobber, og det er jo utrolig viktig for oss foreldre!!
Jannamor Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #21 Skrevet 29. januar 2008 Jeg har tenkt på det ja, og ser på det some t alternativ. Man får dessuten mer støtte, kan ansette fler voksne(så man ikke er så sårbar som man er alene) og ha litt flere barn. Jeg jobber jo med barn i dag, og har en ganske spesiell utdannelse, og KUn derfor jeg vurderer å jobbe som dagmamma/fambhg når babyen er et år. Fordi jeg stiller strenge krav av de som skal passe barn, og kan ikke kreve noe mindre av meg selv. Det er definitivt ikke aktuellt å være dagmamma som en "enkel" løsning for mere cash... Jeg ville ikke hatt barnet mitt der i hvertfall -------- Jeg synes forestten og bhg er viktig fra 3 år. Det er en annen type sosialisering, i en større bhg. Men dagmammaen gjør den samme jobben, så egentlig burde det være likt, men det blir feil det og (pris altså)
Jannamor Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #22 Skrevet 29. januar 2008 beklager skrivefeil... går litt vel fort i svingene her.
nr 6 på vei Skrevet 29. januar 2008 #23 Skrevet 29. januar 2008 Du tar feil på en ting Jannamor og det er at det er 50% skatt. Det er ikke riktig. Normal skatt på normal inntekt er trygdeavgift + skatt til fylke og kommune tilsammen 28%(hvis ikke den har steget siste 2 år) Har laget et eksempel for de som ønsker å jobbe som dagmamma; Forøvrig kan man regulere litt av kostnadene, slik at man ikke trenger å skatte av alt. Feks; Pass av barn kr 3 500 ,- pr mnd (Skattbar) Rengjøringsgebyr 500,-(ikke skatt) Bespisning 1500,-(2 måltider)(ikke skatt) Servicegebyr 500,-(ikke skatt, gjelder bruk av vaskemaskin, tørketrommel, øvrig utstyr, leker etc, knuste kopper osv Da blir det 6000 pr mnd Av dette skal det betales skatt av 3500 som er 980 kr Matkostnader kr. 300 pr mnd Dagmamma har da kr. 4720,- "netto" igjen for hvert barn. Dersom dagmamma er hjemme med sitt eget barn vil hun klare seg med 3 unger i tillegg til sitt eget, siden hun da sparer "6000" i utgifter til egen dagmamma/barnehage. Har hun 3 unger i tillegg til sin egen hjeme vil hun ha kr. 14160,- netto Legger man til 6000 som er sparte utgifter for eget barn har hun reelt 20160 i inntekt. Skulle denne damen ha vært i ordinær arbeid måtte hun sikkert hatt nærmere 400 000 brutto pr år. Ulempen er jo at man ikke får feriepenger, men fordelene er jo; 1. Hjemme med sitt eget barn om så til dette barnet begynner på skole 2. Sparer penger fordi at ved å jibbe er det andre utgifter som transport osv 3.Kan ordne seg så lang ferie som man ønsker og når man måtte ønske det 4.Er jo ikke topplønn, men er iallefall like godt betalt som å jobbe i en butikk med skiftearbeid...
Jannamor Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #24 Skrevet 29. januar 2008 det var min mann som sjekket, han sa 14% i trydgeavgift + 36% skatt. pluss noe jeg ikke husker, men regnestykket ditt, fikk dagen min til å se endel hakk lysere ut hvis dette stemmer!!
Jannamor Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #25 Skrevet 29. januar 2008 du mener foressten at foreldrene betaler 6000 kr barnet? og da til hvit dagmamma som man jo blir?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå