Gå til innhold

"til studenter"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må en ta eksamen i det faget en har meldt seg opp i (bare for å få penger) i ettertid/etter permisjonen?

Ser det er mange som lurer på dette. Og lånekassen svarer jo så sinnsykt generelt!

Noen som er kjent med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei=)

Tror det skal være nok å melde seg opp til eksamen. Dette slik at du er " student" i deres papirer, og eventuelt søker permisjon for akkurat den stunden du skal være i permisjon. melde deg opp, slik at du får studentstatus. Lånekassen og Nav er vel kjent for å gi generelle råd, såvidt jeg erfarer.. Var jeg deg, ville jeg likevel ha bestilt meg time hos Lånekassen. Få time hos konsulent =)

Skrevet

Skal ikke si noe med 100% sikkerhet, men tror nok at du må ta eksamen i det faget du har meldt deg opp i ja, ellers må du vel betale tilbake en viss % til lånekassen.

La oss si at du er student nå med fullt lån og stipend og stryker på eksamen. Da må jo du også betale tilbake 80% tror jeg. Men ring lånekassen du.

Skrevet

Er temmelig sikker på at man IKKE må ta eksamen etter at man har hatt permisjon. Tror det står på lånekassens sider at det ikke er noe krav om det!

Jeg skal iallefall selv søke på et studie for å få fødselsstipend (forutsetter selvsagt at man har hatt rett på lån og stipend). Lånekassen oppfordrer jo til å søke et studie for å så søke permisjon og få fødselsstipend.

Men du kan alltids dobbeltsjekke med lånekassen. Da får du iallefall svar på akkurat det du lurer på!

Skrevet

Tror ikke du trenger å ta det faget, men slutter du å studere etter permison, kan det hende pengene blir omgjort til lån..

Skrevet

PS: Fødselsstipend er kun STIPEND, og ikke lån, så man må ikke betale noe tilbake (slik som en over her sa i forhold til om man stryker på eksamen).

Skrevet

Du må ikke ta eksamen nei, ei heller bestå om du skulle ta den:)

Skrevet

Men hva med de som verken er student eller i arbeid? Jeg er ferdig å studere nå i vår og venter barn i august. Lønner det seg da? Jeg skal begynne å jobbe høsten 2009, så å melde seg opp til fag, ta permisjon og få penger fra lånekassen virker som litt "snylting" for min del..

Skrevet

Jeg skal også være ferdig med studiene i vår, og har termin i juli. Jeg kommer til å ta den "snyltevarianten" med å melde meg opp i et studium. Jeg opplever det egentlig ikke som veldig moralsk problematisk, det er helt vanlig å gjøre det, og Lånekassen anbefaler nærmest at du gjør det. Hvis ikke får du vel bare engangsstønad på drøyt 30.000 kr, og når du ellers kan få 80.000 er valget ganske avgjort for meg... Jeg tenker også at jeg da kan benytte muligheten til å faktisk ta et fag eller to dersom jeg orker det, og dermed ikke stå helt utenfor fagmiljøet som nyutdannet :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...