Gå til innhold

Til "studenter"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er mange som lurer på dette. Og lånekassen svarer jo så sinnsykt generelt!

Noen som er kjent med dette?

Må en ta eksamen i det faget en har meldt seg opp i (bare for å få penger) i ettertid/etter permisjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste kravet Lånekassen har, for at en skal få fødselsstipend, er at en har hatt rett til studielån/stipend de siste 6 mnd. før du tar fødselspermisjon, at du bor sammen med barnet og at din ektefelle/samboer ikke mottar foreldrepenger. Er ikke noe krav om eksamen nei.

Skrevet

Jeg håper det stemmer. Men det er liksom for godt til å være sant. Ok nok at en ikke må ta eksamen mens en har permisjon, men etter at permisjonen er over? Det er liksom "naturlig" at en må ta faget en har hatt permisjon fra da?

Skrevet

Dette lurer jeg også på så jeg har akkurat sendt mail til lånekassen. Jeg er ferdig med en bachelor i juni og har termin først 27.sept så i utgangspunktet har jeg ikke krav på fødselsstipend. Derfor har jeg tenkt å melde meg opp til en master fra høsten 2008 og søke om permisjon fra denne. Jeg har ikke tenkt å begynne på denne utdanningen, melder meg bare opp for å få stipend, så da lurer jeg på om jeg må betale tilbake alt som lån eller om de ikke bryr seg om at man ikke tar utdanningen man har meldt seg opp til.....

Skrevet

De svarte meg at man ikke trenger å fullføre faget man tar når man får fødselsstipend. Jeg er inne i et bachelorprogram jeg ikke skal fullføre, men skal gå der på papiret før fødselen for å få stipend.

Hvis flere får svar fra Lånekassen på samme spørsmålet; skriv det gjerne her så vi er enda mer sikre:)

Alle må huske at man må ha hatt rett på stipend de siste seks mndr før fødselen da, det nytter ikke å melde seg opp noe særlig etter at man vet man er gravid!

Skrevet

Nå har jeg snakka med lånekasse for jeg syntes dette hørtes for godt ut til å være sant. Men det er faktisk sånn at man kan melde seg opp til en master for eksempel, ta permisjon og få fødselsstipend 1 år, og så slutte. Jeg sa at jeg kom til å gjøre det kun for å få penger, og da sa hun at det var helt i orden,de stilte ingen krav til eksamener eller noe sånt. :)

Bare husk at du må ha hatt krav på lån og stipend de siste 6 mnd... :D :D

Skrevet

Ja, er det jeg fikk beskjed om også. Som han hos Lånekassa sa: Det kan hende liv og planer endrer seg når en får barn. At man velger andre veier enn å studere videre. Null krav!

Skrevet

Litt pirkespørsmål dette,...men jeg ser "lykkeliten84" har skrevet at en må hatt lån OG stipend de siste 6 mnd.. regner vel med at det er godt nok så lenge en har tatt imot støtte fra lånekassen? Altså bare stipend??

Viss ikke så sliter jeg litt..har bare hatt stipend dette siste året. Tenkte jeg skulle prøve å ikke få mer lån!

Skrevet

Jeg tror du bare må ha hatt krav på støtte, var bare jeg som var litt upresis... :)

Skrevet

Du må huske å betale semester avgiften når permisjonen er over. Da slipper du å betale tilbake stipendet.

Skrevet

Det står at man må ha hatt krav på lån eller stipend siste 6mnd :)

Men jeg går på voksenopplæring og har plass til neste år.

Jeg får sikkert ikke noe støtte nå siden jeg har attføring, og da går jeg over års grensa for inntekt. Får jeg ikke fødselsstipend da? Attføringspenger er ikke grunnlag for permisjonspenger fra nav..

Faller midt i mellom jeg da..

Får jo søke stipend, men tviler på jeg får..

Hvor mye er fødselsstipend? Varierer det utifra hvor mye man har hatt krav på de siste 6mnd? Sto noe om det i Gravid bladet, men der sto det at man kun må ha gått på skole i 6mnd før fødsel og at man max kan få 9610kr el noe.. Får ikke alle likt?

Og sommerferien, hva med den? Er ikke den inkl i de 6mnd?

Skrevet

ja du får fødselstipend. i tillegg får du engangstønad. Tar du perm i fra utdanningen tar du perm fra attføringa også. men du får i pose å sekk hvis du fortsetter på utdannelsen og ikke tar perm. da får du beholde attføringa og fødselstipendet.

Skrevet

Får jeg fødselsstipend uten å søke stipend nå?

Får nok avslag om jeg søker nå fordi de ser likninga mi fra i fjor og attføring pr mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...