Gå til innhold

Her er et TIPS til dere, dibsøstre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo mange grunner til at mange ikke gir små barn ferdigmat (og mye annet), men her er en virkelig god grunn til å lese på pakningen til det man gir unger under 2 år:

Et veldig vanlig konserveringesmiddel i norsk mat er benzosalter, som feks natriumbenzoat. Dette spaltes til benzosyrer i fordøyelsessystemet vårt.

For barn under 2 år virker benzosyrer veksthemmende. Etter dette er fordøyelsen god nok til å bryte ned stoffene selv.

Stoffene finnes naturlig i rognebær, men det er vel ikke mange unger som driver og stapper innpå av det kanskje :-)

Les på maten, jenter :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare hjelpe litt med å holde den oppe jeg.. Helt enig med deg.. Jeg leser på alt jeg kjøper hehe..

Jenta mi får bare hjemmelaga mat da.. Hun er 10 måneder..

Skrevet

Når jeg ser på maten i kjøleskapet er det utrolig mye som innholder natriumbenzoat. Jeg så på fbi i forrige uke og det de anbefalte der var at man i hvertfall var forsiktige med å gi drikke som inneholdt natriumbezoat (saft og brus f.eks.) i og med at inntaket da gjerne er såpass stort i forhold til leverpostei på en brødskive.

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.4596169

Jeg blir helt utslitt av alt som er farlig i mat, jeg. Håper staten kan gjøre litt for å forhindre dette så man ikke trenger være ernæringsfysiolog eller forsker for å kunne gi barna sine mat! ;)

Skrevet

Lager du alt fra grunnen av? Vi jobber med saken, men hender det blir en pose her og der ja, gitt. Sauser og sånn.. Tacosaus, feks, åssen lager man det da?

Skrevet

He he.. Vi er 2 kjemikere i samme hus, skulle vi fulgt alt vi vet, hadde vi blitt sultne da.. Hehe.. Men benzosyrer er nokså versting.

Skrevet

Da skjønner jeg i hvertfall hvorfor du sitter på såpass mye kunnskap om dette! ;)

Synes det er skremmende at det også fantes i noe så "ufarlig" som noen typer leverpostei, jeg.

Skrevet

Hvordan er det med barnematen da? Som småfolk, Nestlè, Hipp? Grøt og middag, frukt og drikker. Må nesten lese på alt jeg har i skapene jeg nå..bruker lite "ferdig" greier, men diverse sauser hender vi bruker da..har ei på litt over 2år....

Skrevet

Jeg har bare Hipp og Småfolk, der er det ikke tilsatt nei.

Tror kanskje det ikke er lov med slike kons.midler i barnemat...?? *nesten sikker*

Skrevet

oj! å vi som gir mini saft!

:-o

Skrevet

Fikk jo litt panikk her jeg nå... siden småen er liten av vekst og bare får ferdigmat...

Men forsto jo nå etterhvert at du ikke snakket om babyglass-ferdigmat. Men heller annen halvfabrikat mat;)

*phu*

Skrevet

hvorfor gjør du det?

Skrevet

iflg mat og helse er det også allergifremkallende, og bør unngås.

Skrevet

klua; ikke bare halvfabrikata, men generelt i mat som er konservert.

Skrevet

Ja lager alt fra bunnen av til jenta mi.. hehe men hun får ikke taco da.... lager brun saus, hvit saus, saus til lasagne fra bunnen av.. Ikke alt vi spiser men begynner å få dreisen på det litt etter litt..

Skrevet

fordi han ikke skal tørke ut.

hva er best? gi tynn utblanda saft, uten sukker, eller ikke noe?

Skrevet

Takk for tipset!

Skal legge det på minne.

Skrevet

&susy&

Lille minien til lenej har en spesiell historie, og bør få i seg det han klarer.

Men vanlig saft er faktisk bedre til unger under 3 år.

Skrevet

Her i hus har jeg aldri annet en solbærsirup hvis de skal drikke saft :-) Den er nok rimelig safe..og peise full i sukker, men blander den godt ut da..og ikke hver dag selvfølgelig.

Skrevet

halluuu...?

nora sin saft har ingen kunstig søtning, og er "mer bær - mindre sukker".

Skrevet

mener du at mat som blir hermetisert blir mer allergifremkallende av det? det er ikke lov med konserveringsmidler i barnemat, syns du skal presisere det når du kommer med sånne tips, sånn at folk ikke uroer seg unødig.

Skrevet

tipset gikk vel mest på halvfabrikat, saft osv. Det brukes mye natriumbenzoat i slike produkter, og det bør faktisk unngås i størtst mulig grad i kostholdet til barn under 3 år.

Barnemat skal så vidt meg bekjent være fritt for tilsetningsstoffer ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...