Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 jeg har ei jente på 3uker. og som jeg fullammer å d går bra. helt til nå, ettersom jeg har fått sår brystvorte. tenkte jeg skulle la være å amme henne på den såre puppen å pumpe meg på den såre frem til den blir god? eller fortsetter den å være like sår dersom jeg pumper? å hvor lenge må jeg pumpe den puppen til den blir fin igjen ca? hvor mange dager ca? å så har jeg tenkt å pumpe meg, være vekke fra gulle mer en 3-4timer en gang. så tenkte jeg kunne prøve å pumpe å se. hvor mye skal jeg pumpe og hvor mye spiser de hvert måltid? og hvis jeg skal fryse flere måltider, hva fryser jeg det i? (gullet er ca 4100g).
Mamma'n til Tobias♥ Skrevet 28. januar 2008 #2 Skrevet 28. januar 2008 Hadde samme problem som deg etter gutten min ble født. Tenkte at jeg aldri kom til å bli bra igjen, den var jo såå sår og vond. Pumpet det ene brystet noen dager, og smurte meg med unguementum M salve, kjøpt på apoteket. Jeg hadde nok melk på det andre brystet til å mette han, så jeg frøs melken (i flasker). Etter hvert gav jeg han litt selv om det gjorde veeldig vondt, og så kom det seg av seg selv etter en stund:) Vet ikke hvor mye gutten min spiste ved hvert måltid når han var så liten siden han bare fikk pupp.
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #3 Skrevet 28. januar 2008 Heiswann. Jeg kan ikke svare deg på alt, men kan prøve på noe...' Jeg fikk vite at et normalt barn spiser 150ml x barnet vekt i kg per døgn. (så må du dele på antall måltider hus spiser for å finne ut hvormye hun skal ha hver gang.) Jeg hadde også såre brystvorter, men dette gikk fort over da teknikken satt som den skulle. Det er iallefall viktig at hun suger riktig, for hvis ikke blir det aldri bra, uansett hvor mye du pumper. Vet ikke om pumping hjelper, men ring ammehjelpen, helsesøster eller sykehuset. De kan og skal hjelpe deg!!! Hvis du blir anbefalt å pumpe, og ikke klarer å gi ned melken ordentlig så kan du bruke en spesiell nesespray på resept. Den hjelp meg veldig. Men jeg ville ringt helsesøster. Ikke noen vits å pumpe unødvendig. (KJEMPEKJEDELIG!) Lykke til!
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 prøv melkeoppsamler fra avent, da slipper du å ha noe på brystvorta, det hjalp masse for min del iallefall! 8fikk tips av ei som jobbet på barselavd på sykehuset. gikk med de noen dager, så var nipplene mye bedre etterpå!!
detbesteiverden Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 Hei! Du kan fryse ned det du pumper i f.eks tomme syltetøyglass eller andre småglass. Bare pass på at du vasker og koker de først så de blir sterilisert. På apoteket har de også noen slags plastbegere (Avent) som brukes til nedfrysing av melk. PS: Purelan virker i allefall bra for å forhindre såre brystvorter. Vet ikke hvordan den virker når de allerede er blitt såre. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå