LizzyG Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 Hvordan er det i det landet du bor f. eks på sykehuset når du føder. Får man enerom? Hvor mange dager ligger man der? Hvor lenge er det fødselspermisjon der, og er det samme system som i Norge der man kan velge mellom 80 og 100 % lønnsutbetaling?
Muffinsmamma Skrevet 28. januar 2008 #2 Skrevet 28. januar 2008 "utlandet" er jo et vidt begrep. Innen skandinavia er det omtrent samme som hjemme, i Serige har de veldig fine ordninger der man får 80 prosent av sin lønn i 460 dager som kan deles likt mellom foreldrene og taes ut til barnet fyller 8 år. Så hvor lang fødselspermisjonen er, bestemmer man mer selv enn i Norge. På sykehusene er det veldig likt som hjemme. i Tyskland får man permisjon 6 uker før fødsel og 3 mnd etter. Etter dette må man enten ut i jobb, eller si den opp og være hjemmeværende.. hvor mye penger man får vet jeg ikke. Det er disse landene jeg vet noe om iallefall.. skal du flytte til utlandet?
LizzyG Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2008 Nei, er bare nysgjerrig på hvordan resten av verden har det.
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 Jeg bor i Spania fødte på offenttlig barselssykehus sist gang (okt.2006). Hadde mulighet til enerom, men endte opp med å dele rom. Denne gangen skal jeg føde på privat sykehus (samme legen som har sett meg under begge svangerskapene) fordi fødselen (KS) kan planlegges bedre m.h.t. barnevakt og pappas jobb etc. Skal ha enerom ja. Fødselspermisjonen var betalt i 4 måneder etter fødsel da får man utbetalt nesten det same som når man jobbet, og etter det er det opp til deg om du vil fortsette å jobbe og plassere barnet ditt hos familie eller i et guarderia (får 100Euro i støtte fra staten til å gå mot dette). Når barnet er kommet får man et bidrag på 2500Euro (nytt fra 2007), men det er alt. Kvaliteten og kompetansen er helt super her. Jeg ville f.eks aldri ha ville bli syk eller fødet på et norsk sykehus. Fra hva jeg har blitt fortalt er det helt annerledes enn hva jeg hadde følt meg komfortabelt med. Missunner dere alle pengene og fritiden dere har
IgglePiggle Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 Her i England e det helt forferdelig. Sykehuset var greit nok, men man faar ikke enerom.. Laa selv paa rom med 6 andre damer med nyfoedte barn og fikk hele tiden beskjed at jeg maatte sove og slappe av (ikke lett med saa mange paa samme rom og babyer som skrek). Og naar jeg endelig hadde sovnet kunne jeg gjerne bli vekket av legen som gikk runden sin klokken to om natten.. Den tredje dagen satt jeg bare og graat for jeg var saa sliten og sa at om de ikke skrev meg ut saa skrev jeg meg ut selv (babyen kunne dra hjem da, men ikke jeg) Kan ikke huske hvordan det var med pengene.. Tror man fikk full lonn i seks uker etter fodselen og saa 80% i tre mnd eller seks maaneder (seks maaneder er fodselsprmisjonen her). I barne trygd faar man ca 800kr i maaneden og barnehagen koster 8000-10.000 kr i maaneden.. Helt vannvittig..
Northernlights Skrevet 29. januar 2008 #6 Skrevet 29. januar 2008 Bor i USA,og sånn var det for min egen del: 12 ukers permisjon,uten lønn (takk og pris hadde jeg opptjent ferie med lønn,så jeg fikk litt penger i 10 uker.Da måtte jeg begynne på jobben igjen,siden jeg ble syk før fødselen,og dermed brukte opp to ukers permisjon før han ble født) Ingen ordninger mht barnetrygd, men pga lav lønning fikk jeg noe som kalles WIC,og det er litt hjelp til egg,melk,juice,ost og cereal(cornflakes fks) Det kom ei lita "dose" på døra hver fredagsmorgen. Veldig kjærkomment. =o) Hadde enerom,ja. Men man kunne bare være der to dager. Jeg ble utskrevet etter bare 2 timer med den første amerikaneren min,mens han jeg fikk sist var jeg litt lengre,pga at jeg hadde svangerskapsforgiftning (men ikke mer enn 2-3 dager) Noen har bare 6 ukers permisjon etter fødsel, så 12 uker var luksus...
Northernlights Skrevet 29. januar 2008 #7 Skrevet 29. januar 2008 Skulle stå: Jeg ble utskrevet etter bare 24 timer med den første amerikaneren min,
mammaen til G & A Skrevet 29. januar 2008 #8 Skrevet 29. januar 2008 Bor ogsaa i USA. Hadde enerom med begge mine. Var to dager paa sykehuset etter begge foedslene, men var utrolig sliten etter de to dagene. Dersom de ikke skulle sjekke meg, saa sjekket de barna, saa det var uendelig mye leger innom=) Jeg er hjemme med mine saa foedselsperm har jeg vel kanskje enda da=) Men ikke betalt. Her er det ikke noe som heter barnetrygd, og permisjon faar man ettersom hvor lenge man har jobbet i jobben man er i + om man kanskje har opparbeidet ferie, som Northernlights nevnte. Man har det godt i Norge ja=) Synes godt jeg kunne faa litt barnetrygd jeg ogsaa=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå