Gå til innhold

kikhoste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Det er sikkert det teiteste spørsmålet som ble stilt her, siden jeg burde kunne det utenat, men hvordan kan man kjenne igjen forskjell mellom vanlig hoste pga forskjøelse/ bronchitt og kikhoste ( før det begynner å være farlig )? Skrev her tidligere innlegg om hose hos min datter på 3,5 mnd, hun begynte å hoste ca 3 dager etter at hun fikk 3 mnd vaksine. Har vært med henne til lege, men han husket ikke hva som inngår i 3 mnd vaksine en gang , så er litt usikker om han hadde diagnosert begynnende kikhoste. Det var min fastlege, ingen barnelege altså. Han lyttet på henne, så inn i ørene, men ikke mer.

Er det noen som vet hvordan finner leger ut om babyen har kikhoste ? Hjertelig takk for alle svar..

Litt skremt mamma for første gang..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kikhoste da jeg var 6 år, for jeg tålte ikke vaksinen, og fikk derfor bare den første. Hostingen skiller seg fra vanlig hoste ved at man hiver noe voldsomt etter pusten etter hver hostekule. Det kjennes som om man blir kvalt rett og slett:o/

Skrevet

Takk for svaret ! Har ikke merket noen pusteproblemer (som du beskriver) hos henne, bare at hun hostet litt mye for at det skulle være normalt. Det er allerede noen dager siden hun begynte, så jeg tror det kanskje hadde vært mye verre nå om det var kikhoste. Eller tar jeg helt feil ? Utvikler det seg fort, eller kommer heller snikende ?

Skrevet

Det tar ca. 1 uke før kikingen begynner, begynner som en vanlig hoste. Pass på kraftige hostekuler med kiking, ikke regelmessig småhosting.

Skrevet

Takk !Hun har fått vaksine 14 januar, begynte å hoste tre dager etter,så det er jo 10 dager med hoste nå, det er ikke verre med det fortsetter. Høres ut som vanlig, regelmessig småhosting som du kaller det, men jeg merket at det kommer ofte rette etter at hun spiste, da begynner hun ofte å brekke seg og kaster opp litt av og til.

Skrevet

Bare viktig å holde et øye med henne, det finnes alltid legevakten hvis du skulle bli veldig bekymret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...