Gå til innhold

dere som har barn på rundt 10mndr.. gir dere saft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

må innrømme at jeg gir gutten min litt saft hver dag. i tutekopp også ganske så svak.

han drikker lite melk for tida, og vil ikke ha vann.. må jo få i han noe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er 8 mns da, men. Hva med babyjuice eller juice blandet med vann da? Det er jo uten sukker og søtningsstoffer

Skrevet

han får smake litt saft.. sambo er ikke så flink å drikke saft i krus å gutten min kjenner igjen farga på safta så da bi han veldig grinete om han ikke får..

men prøver å ikke gi d.. han drikker både vann og h-melk

Skrevet

Min er snart 9 mnd... å han får saft vedsiden av middagen.. men den er ikke sterk..

Skrevet

Min e 10 mnd å han får ikkje anna enn vann å mme..saft får han nok av når han blir større..men æ kritisere ikkje andre som gjer dæm saft. E no opp tell enhver å bestemme det :-)

Skrevet

Går i vann og MME her , men han drikker bra da :-)

Skrevet

vi gir sånn lavsyret eplejuice til vesla. er uten sukker og kun epler.

appelsinjuice er muligens litt surt enda for de små magene så det har vi ventet med.

på natt blander vi halvt med eplejuice og vann og har ved sengen(hun vil ikke ha bare vann)

synes juicen er bedre enn saft jeg da men hun har drukket litt svak saft iblandt. den uten sukker.

ellers er det mme til måltidene

Skrevet

Hun får kun mm og vann. Hun elsker vann så der er vi heldige. Så lenge hun symes vann er så godt, trenger hun ikke vite at det finnes andre gode drikker. Da er nok ikke vann så godt lenger!

Skrevet

UFF, ja jeg gjør det.. Er faktisk i mot alt jeg trodde jeg sto for.. Men ungen NEKTER å drikke vann og han drikker ikke såå mye melk heller.. Synes også det er litt kjipt å gi melk til middagen da.. Så han får saft i tutekopp til middagen han også drikker han av den resten av ettermiddagen når han vil.. Drikker ikke så mye som en kopp om dagen engang, men noe veske måå jeg jo faktisk få i han.. Har kjøpt Noras blåbærsaft.. Med mindre sukker og uten tilsettnings stoffer.. Får bare være, han må jo ha drikke om dagen, Og han er faktisk for liten til å skjønne det selv!!!! Kan liksom ikke åpne munnen på han å helle ned vannet heller da.. Har prøvd vann siden han var 4 mnd, nå er han 10 mnd og liker det fortsatt ikke!

Skrevet

Er det ikke bedre å gi saft uten sukker til barnet enn juice? Ser noen sier det er bedre med juice. Men det er mye syre i både appelsin og eplejuice, og der er IKKE bra for tennene.

Skrevet

Vi gir kun vann, mme og mm. Jenta er 11 mnd. Hun trenger ikke noe annet og er glad i vann. Hun har heller ikke fått smake noe annet da vi ikke har sett vitsen av det. Hvorfor gi henne noe søtt å drikke så lenge hun drikker det hun får.

Ønsker ikke å dømme, men har vært innenfor tannhelsetjenesten og sett hva eks saft og juice drikking kan gjøre med tenner til småbarn. For å si det sånn så er det ikke naturlig at en 3-åring må inn å rett og slett legges i narkose for å trekke tenner da de er ødelagt av saft og juicedrikking. Men det skjer ja, og ikke så alt for skjeldent heller.

Angående det at barna absolutt skal ha det samme som vi voksne, det har litt med hva vi selv gjør. En forelder trenger ikke nødvendigvis gi saft til barnet selv om det drikker saft selv. Ja jeg vet det kan være vanskelig, men det er bare å sette seg faste regler rundt dette så trenger ikke det å være noe problem. Det letteste er jo faktisk å ikke drikke/spise søtsaker foran barnet og det burde jo ikke være så vanskelig.

En annen ting er at mange tror at vann med smak (tenker da på farris bris, plus, bonagua med smak, imsdal med smak etc) er trygt å drikke, men det er det ikke. PH verdien er her så høy at i noen tilfeller er faktisk brus bedre. Anbefaler uansett ingen av delene.Det samme gjelder for juice, høy PH verdi som er skadelig for tennene.

Husk at det er nå vi legger grunnlaget for god tannhelse på våre kjære små. Selv om de i første omgang får melketenner som de senere skal miste igjen så er det viktig at vi lærer de at tennene er det viktig å beholde og ta godt vare på.

Tilslutt vil jeg bare føye til at i de tilfeller det er umulig å få i barnet noe annet å drikke så må man kanskje bare ty til saft/juice, men det bør likevel begrenses å igjen prøves med vann. Ved sykdom og sånn så vil det jo selvfølgelig være unntak. En annen ting jeg også har full forståelse for er at når det f.eks er eldre søsken i bildet så er det ikke så lett å begrense da de ser at storebror/storesøster får. Men til oss som foreløpig har bare 1 barn så trenger det faktisk ikke å være så vanskelig å begrense inntak av søte drikker. Etter min mening er en gang om dagen alt for ofte.

Håper ingen føler seg støtt av innlegget mitt for det var hvertfall ikke meningen.

Skrevet

jenta mi er ca. 9 mnd , ho drikker bare vann av koppen sin. Men ho får innimellom smake når jeg eller pappan drikker saft. Blir jo bare noen dråper om gangen da. Vi gir ho bare når ho er veldig opptatt av glasset vårt. Stortsett bryr ho seg ikke så mye.

Og selv om ho syntes det er godt med saft innimellom er ho alltid ferdig etter et par munnfuller. Vann derimot drikker ho masse av.

Ellers er det jo å ligge på puppen som er store kosen for ho. Spesielt nå som ho bare får puppen 2-3 ganger i døgnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...