Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 Lurer på om noen her inne har erfaring med NAV Trygds praksis overfor frilansere (som jobber og skatter fullt). I over et år har jeg jobbet fulltid med kontraktfestede avtaler. Min nåværende kontrakt varer frem til 1. mars og jeg har termin 1. mai. Snakket med NAV for litt siden, som i utgangspunktet mente at jeg burde melde meg arbeidsledig de siste ukene, fra 1. mars - til ca. 10. april (da fødselspermisjonen min reelt sett begynner). De opplyste om at den inntekten som legges til grunn for fødselspengetønaden per mnd. da vil baseres på min inntekt de 4 siste ukene - ALTSÅ DAGPENGER!!! For min del ligger dagpengesatsen laaangt lavere enn min vanlige inntekt, som vil slå temmelig uheldig ut...Jeg var sikker på at siden jeg har jobbet fullt, i minst seks av ti mnd. før fødselen, så ville de legge til grunn et gjennomsnitt av disse månedene, eller de tre siste årene, og ikke kun regne ut fra de siste 4 ukene før permisjonen starter. Fikk derfor en smule sjokk over opplysningene. - Kan det virkelig stemme at det KUN er de siste 4 ukene før fødselspermisjonen starter, som skal legges til grunn for utregning - når man har jobbet, hatt inntekt og skattet fullt - stort sett alltid, bortsett fra nettopp disse siste 4 ukene???
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #2 Skrevet 28. januar 2008 Hei, er delevis frilanser og har en vikarjobb. Jeg har fått vite at siden jeg har variabel inntekt pr mnd, så regner de et gjennomsnitt av enten de fire siste mnd eller de ti siste. Har fått to forskjellige svar. Mitt tips er at du kanskje prøver å sykemelde deg. Men siden du er frilanser så regner de deg sannsynligvis som selvstendig næringsdrivende og da er det vistnok pensjonsgivende poeng fra fjoråret som teller eller de tre siste årene. Jeg hadde en arbeidsgiver for min frilanserjobb, så derfor fikk jeg NAV til å regne ut sykepenger på grunnlag av gjennomsnitt av de fire siste mnd, og ikke pensjonsgivende (for der hadde jeg så og si null i inntekt). Men litt av et styr for å få det til å gå igjennom:) Ring NAV på nytt imorgen, da kan det være du får et annet svar. Det beste er å bestille seg en saksbehandlertime. Kanskje det er en ide å ikke melde seg arbeidsledig, hvis de regner de fire siste ukene, som bare blir 63 prosent av full inntekt??? Gruer meg til å søke om foreldrepenger, så har utsatt det. Men jeg må vel jeg også snart, som går ut i perm i april. Du må ha lykke til - jeg kunne ikke gi deg et fullgodt svar, men håper du ble litt klokere. Snakk med saksbehandleren din! Hilsen frilanseren, som måtte finne seg en mer sikker inntekt på si!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #3 Skrevet 28. januar 2008 Hvis jeg var deg hadde jeg vært ærlig med arbeidsgiver, og sykmeldt meg den siste perioden. Ved graviditet får arbeidsgiver refundert sykepenger fra dag 1, ikke dag 17 eller hva det er ved "vanlig" sykmelding, derfor vil ikke dette være til noen økonomisk belastning for arbeidsgiver. Nei, det kan ikke stemme at det er de siste 4 ukene! Husker ikke hvordan det kan regnes, men det er i alle fall ikke den eneste måten!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 Hei! Fra anonyme nr.2: Til anonym nr. 3: Frilanser og selvstendig næringsdrivende har egne regler og prakis for utregning av sykepenger. Se www.nav.no Feks at ikke frilansrbeidsgiverer har plikt til å betale de første 17 dagene. Det ville ikke min "arbeidsgiver" pga de mente jeg var selvstendig næringsdrivende pga frilans. Men heldigvis fikk jeg disse pengene betalt av NAV, men det fikk jeg fordi jeg hadde en spesiell sak.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 Stor takk for støtte og tilbakemeldinger. Skal definitivt oppsøke en annen saksbehandler på nytt, med personlig fremmøte denne gangen, og ikke bare samtale over telefon. Gir meg ikke med det svaret jeg opprinnelig fikk, kan bare ikke fatte at det kan være riktig! Som frilanser som skatter fullt, betaler NAV sykepenger fra dag 1. Frilanser er på ingen måte ikke det samme som selvstendig næringsdrivende - frilansere har langt bedre rettigheter enn selvst. næringsdrivende, og det er derfor jeg har valgt denne løsningen nå, siden babyen var godt planlagt. Samtidig ser det visst ikke ut til at reglene er helt sånn som jeg trodde jeg hadde forstått dem likevel!!! Har vurdert muligheten med å sykemelde meg. Nevnte også dette for saksbehandleren på telefonen, i rent hypotetiske vendinger, da dette faktisk også har vært aktuelt. Sånn jeg forsto det, ville foreldrepengene (jeg har visst kalt dette fødselspenger) fortsatt bli regnet ut fra de siste 4 ukene med inntekt før permisjonen starter. Dvs. kun de fire siste ukene før 10. april...Mao blir det da sykepengene som legges til grunn, og ikke evt. dagpenger...(fortsatt ikke min faste månedslønn, som er den jeg vil ha lagt til grunn) I mitt tilfelle vil også sykepenger utgjøre en langt lavere sum enn ordinær inntekt. (over 400 000) Sånn jeg har skjønt det, dekker sykepenger kun inntekt på opp til 275 000 kr i inntekt per år. Altså heller ingen særs bra løsning, oppriktig syk eller ei. Jeg har ikke dessverre ikke forsikring eller arbeidsgiver som betaler mellomlegget. Vurderer å be arbeidsgiver om å få lønna mi for februar utbetalt i mars isteden. Kanskje det kan være løsningen??! Enkelt og greit?? En annen løsning kan muligens være å ta ut noen uker med foreldrepermisjonsuker før 10. april. Det er visst lov å ta ut 12 uker i forkant. Men da mister vi jo verdifulle uker når barnet er ute, og vi synes heller ikke det er så stas, eller virker rettferdig ut fra den inntekts- og yrkesmessige situasjonen. Skal i alle tilfelle undersøke saka nærmere!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #6 Skrevet 28. januar 2008 Her var det mange forskjellige svar... Jeg har halv fast stilling og er frilanser resten. Har hatt varierende inntekt noen år nå, og fikk beskjed om at sammen med søknaden om foreldrepenger skulle jeg legge ved et skriv der jeg opplyste om dette, alle lønns- og trekkoppgaver for 2007 og alle lønnsslipper frem til jeg sende permisjonssøknad nå i 2008. Så regner NAV en blanding av snitt og skjønn på dette. Dersom jeg skulle komme til å stå uten oppdrag bør jeg melde meg arbeidsledig, jeg går ned i inntekt totalt, men likevel kommer jeg bedre ut enn om jeg ikke hadde inntekt. De så på de siste 10 mnd. eller de siste 3 årene, litt avhengig av hvor varierende inntekten var. Så dersom jeg har tjent mye mer de siste tre årene enn de siste 10 mnd, så kan det jeg har tjent tidligere være med på å trekke opp totalen.
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #7 Skrevet 28. januar 2008 NAV skriver selv; For selvstendig næringsdrivende beregnes foreldrepenger på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonspoengtallene for de siste tre inntektsårene. Foreldrepenger utgjør 65 prosent av inntekten din. Du har mulighet til å tegne frivillig tilleggsforsikring slik at du kan få full utbetaling av foreldrepenger. Forsikringen må være tegnet minst 10 måneder før fødselen. For frilansere beregnes foreldrepenger på samme måte som for selvstendig næringsdrivende. Stønaden utgjør 100 prosent av inntektsgrunnlaget. Se også beregning av grunnlaget for foreldrepenger.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #8 Skrevet 29. januar 2008 Takk for flere innspill! Slik dere skisserer det i de siste to innleggene er måten jeg også hadde forstått det på, og har planlagt det siste året etter, ikke minst med tanke på graviditeten. Derfor kom opplysningen om beregning kun ut fra de hersjens siste 4 ukene før permisjon temmelig overraskende - men kan ikke skjønne annet enn at jeg må ha fått gale/utilstrekkelige opplysninger fra personen jeg snakket med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå