Gå til innhold

Hjelp! Angående permisjon for faren til barnet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er fulltidsstudent og jobber noe som ekstra vikar ved siden av. men har jobbet mindre enn 50% det siste året.

Samboeren min er i fulltidsjobb.

jeg har krav på fødselsstipend fra lånekassen og engangsstønad. jeg får støtte fra lånekassa i 42 uker.

jeg skal ha hele permisjonen (42 uker). vi hadde planlagt at min samboere skulle ha permisjon etter meg. altså 10 uker ( som til sammen utgjør 1 år med permisjon). er det sånn at han ikke har krav på permisjon etter meg fordi jeg ikke har vært i jobb mer ennn 50% det siste halvåret? noen som vet eller har erfaring selv fra det???

håper på masse svar! helst gode, hehe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far har selvstendig opptjeningsrett på 29/39 uker (100/80 % lønn). Hvis han velger 80 % lønn må hans permisjon avvikles innen 45 uker etter fødsel (tror jeg, men sjekk folketrygdloven). Så hvis du da skal ha 42 uker permisjon, så kommer det selvsagt litt ann på når din permisjon begynner. Om du begynner tre uker før termin som er det vanlige, betyr det at du tar 39 uker etter fødsel og at far da kan avvikle 6 uker. Fedrekvoten faller jo bort siden du ikke har jobbet nok.

Men hvor mye har du tjent siste året? Hvis du har hatt deltidsjobb ved siden av studiene kan det hende at det lønner seg for deg å få foreldrepenger fremfor engangsstønad.

Skrevet

Folketrygdloven:

"§ 14-14. Særlige regler der bare faren har opptjent rett til foreldrepenger

Hvis bare faren har opptjent rett til foreldrepenger, er stønadsperioden opptil 145 stønadsdager (29 uker) med full sats eller opptil 195 stønadsdager (39 uker) med redusert sats. Det er en forutsetning at vilkårene i § 14-13 er oppfylt under perioden og innenfor 205 stønadsdager (41 uker) eller 255 stønadsdager (51 uker) etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, se § 14-9 første og annet ledd. Farens stønadsperiode reduseres løpende når vilkårene i § 14-13 ikke er oppfylt.

Faren kan bare ta ut foreldrepenger når vilkårene i § 14-13 er oppfylt. "

Da må far avvikle sin permisjon innen 51 uker (om han velger 80 % lønn) ikke 45 som jeg trodde.

Dermed vil han faktisk kunne få 10 ukers permisjon om du velger å begynne din permisjon noen uker før fødsel/termin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...