Gå til innhold

Gulping - hvor mye er normalt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye er det normalt at en baby kan gulpe før det kan være noe galt?

 

Gutten her er sikkert helt normal, men han gulper masse etter hvert eneste måltid. Dvs at det renner i stri strøm nedover alt av klær :P Ofte gulper han 1-3 ganger etter måltidet. Han MÅ gulpe selv om han raper og selv om det er midt på natten. Virker ikke som han sliter noe særlig med vondt i magen heldigvis :)

 

Er det her mye eller helt normalt?

 

Han er 3 1/2 måned nå og den verste gulpingen begynte for ca 1 måned siden

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan også nevne at han bæsjer ca 4-5 ganger om dagen om det har noe å si :P

 

Spiser kun morsmelk

Skrevet

har du prøvd å latt ham rape midt i måltidet?

vår gutt gulpa også mye, måtte skifte klær på han mange gang for dag og vaskemaskinen gikk for fullt dagen lang..

vi begynte med å la ham rape midt i måltidet, lot maten "sige litt" før vi tok han opp å lot han rape, når han hadde rapa tok vi han ned igjen med en gang, ble han liggene oppå skuldra så gulpet han bare...

dette fungerer fint nå her og det verste er over...nå når han har spist får han ligge litt oppreist i vugga eller på sofan slik at maten skal få sige så den ikke kommer opp igjen..

Skrevet

Så det er greit å "stenge inne" gulpet?

 

Ja, må som regel ta pauser midt i måltidet. Han gulper som regel når jeg lar han "sitte på fanget". Gulper selv om han ligger i vugga eller om han sitter på fanget eller om jeg har han på skulderen..

Skrevet

hei,jenta mi gulpet masse....svære klatter over alt.uansett etter måltid kom det masse og var jeg ikke heldig me klut på rett plass da ja da kunne jeg bare gå å skifte klær...hun gulpet midt i måltid selv om jeg var flink til å ha rape pause....i søvne..ja uansett..hele tiden.var på sykehuset å sjekket og de kom frem til det var ei skikkelig gulpe jente....sjekket om det var reflux,men det var det ikke...så mye er normalt ja.....

Skrevet

Jøss, nå skulle jeg akkurat inn her og spørre om hvor mye gulping som var normalt... Har det akkurat sånn som deg, HI, min gutt er snart 3 mnd, og jeg synes han gulper mer og mer. I dag har det vært ekstremt, virker jo som alt kommer opp igjen nesten. Vet jo at det ikke gjør det, for han legger godt på seg, ligger over gjennomsnittet i vekt, så da er det vel sikkert ikke noe å bekymre seg for?

Men det er veldig slitsomt, og jeg synes jo synd på ham også....

Hvordan kan en sjekke om det er refluks det er snakk om da? Kan det være det selv om vekten er bra?

Skrevet

Enorme mengder er visst vanlig dessverre... Så lenge vekten går oppover som den skal så er visst alt greit. Min går under navnet Gulpebollen ;o) Han har heldigvis sluttet å gulpe i søvne om natten.

 

Anbefaler siklesmekkene i ull fra nøstebarn (www.nostebarn.no), det er pustende, vanntette, og varmer selv om de skulle bli våte.

Skrevet

Er normalt på såkalte "gulpebarn". Så lenge de vokser normalt og er fornøyde så er det ingen fare. De er bare litt tregere med å utvikle lukkemuskelen i halsen. Min sønn var det samme, men nå er han gulpefri heldigvis. Ble mindre da han var 6 mnd og begynte med grøt. Da han var 8 mnd var han gulpefri (er 10 mnd nå). Så bruk smekker og smør deg med tolmodighet :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...