Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammle var babyene deres første gang de fikk mme eller grøt?

Jenta mi er 3 mnd. Hun får litt mme, det har hun gjort i 1 mnd.

Men har litt lysst å prøve med grøt, så tenkte å høre når dere ga dem første gang.

Hvor gamle var de?

Hvilken type?

Hvor mye?

Reaksjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

5 mnd var hun, og du bør vente til hun er fire med grøten, evt diskutere det med hs før du gir barnet fast føde så tidlig:)

Hun liker det ikke noe særlig enda, men spiser litt...Melk er fortsatt best!

Skrevet

HI.

Jeg skal vente litt til altså.. men ville høre med dere andre...

Skrevet

Jeg lurer også på hva babyen deres sitt første måltid var :) Nærmer seg 4 måneder her, så må begynne å sette meg litt inn i dette..

Skrevet

Heisann!

Mini var 2 mnd da han begynte med mme, da var det ikke mer mm å oppdrive ;-)

Da han var 4 mnd begynte han å nærme seg 1 ltr mme i døgnet og vi startet så smått med grøt. Ved 5 mnd begynte vi å gi litt middagsglass.

Risgrøt, maisgrøt og hirsegrøt er fine start-grøter da de er lette å fordøye, mild for magen og uten gluten (mais og ris i hvertfall hirsen er jeg ikke sikker på.)

Begynn med å lage grøt av 2 ts grøtpulver og bland den nokså tynn. Når barnet spiser dette greit og det ikke er tegn til at h*n reagerer på grøten er det bare å øke mengden gradvis til man er oppe i full porsjon. Deretter blir det å gradvis innføre flere grøtmåltider for dagen. Den samme fremgangsmåten bruker man med middagsglass.

Hvorvid man starter med grøt eller glass går for det samme.

I begynnelsen kan det være lurt å gi melk først og grøt/middag etterpå. For de små skjønner ikke at de kan bli mette av grøten og er dermed mye mer interessert i den når de ikke er skrubbsultne. Etterhvert skjønner de at det metter på samme måte som melk og da kan man gå over til å gi grøten først også en skvett melk etterpå.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...