Gå til innhold

Dere som har eller har hatt svangerskapsforgiftning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hovne bein er jo ett av symptomene, men er de da hoven fra morgenen av eller kun om kvelden ?

Mine har nå hvert hoven siden i morges.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man er hoven hele tiden. Et annen tegn er hodepine som sitter i panna.

Hvis du er usikker, gå til legen så de kan sjekke verdiene dine

Skrevet

Hoven hele tiden. Men har hatt hovne ben hele tiden uten at det var svk.forgiftning i to svangerskap også :-) Hardu fått det?

Skrevet

Ja, tenkt på å sjekke det om det er sånn i morgen og.

Det blir vel sikkert for lenge å vente til jordmor timen 7. februar.

Skrevet

Har hvert hoven hele dag ja, men ikke så hoven som i de andre svangerskapene..da verket jeg i tærne på kvelden og de nådde ikke ned i golvet.

Ikke like gale nå, men altså fra morgenen av og ikke bare på kvelden.

Skrevet

Dew aller fleste gravide har hovne ben uten at det er svangerskapsforgiftning.

Tegn på svangerskapsforgiftning er høyt BT, proteiner, pannehodepine, magevondt i øvre del av magen og ødemer i kroppen (da ikke bare i bena, men også, hender, ansikt etc).

Om du har store ødemer, kan du lette sjekke dette selv ved å gå på badevekten. Dersom du øker raskt i vekt er det tegn på vann i kroppen.

Dersom du er usikker, så er det jo greit å få det sjekket ut:)

Skrevet

Ja, er ikke hoven andre plasser, og ikke hodepine nei.

Så jeg får bare se det an.

Skrevet

Jeg hadde enormt med ødem ( type klarte ikke få på meg sko, store poser som "Hang utenpå anklene) sist svangerskap og litt høyt blodtrykk, plus litt proteiner i urinen, fikk beskjed om å ta det rolig. Ikke direkte svangerskapsforgiftning, men de var redde for at det skulle utvikle seg til det.

Er du bekymret s skal du kontakte jordmor/lege og få tatt en urinprøve og målt blodtrykk.

.

Skrevet

jeg merket ikke noe til symtomene før det nesten var for sent.... fikk litt økt blodtrykk og bittelitt ødem. Så var jeg på kontroll og da var jeg litt mer hoven, men fikk jo på meg sko og gikk tur etc. Da hadde jeg høyere blodtrykk, eggehviter i urinen og svak fosterlyd.... Så da sa jordmor bare "du skal på sykehuset NÅ, jeg ringer luftambulanse".... så gikk det slag i slag og akutt keisersnitt. Viste seg at jeg hadde to store infarkt i morkaka og en liten tynn babis på 2900 gr og 50 cm. Så tynn da.... fått lite næring gjennom den morkaka.

Så ta signalene alvorlig hvis du lurer, bedre med en kontroll for mye!!!

Skrevet

Jeg får ikke gått tur da pga bekkenet. Får beveget meg max en halv time til dagen.

Sikkert ikke så bra det da.

Skrevet

ps jeg hovna opp i ansikt, fingre og kroppen ellers også...så ut som jeg var "blåst opp", uten at det var noe alvorlig av den grunn...bare fryktelig kjipt å se ut sånn,...

Skrevet

Nå bruker jeg ikke ringer da pga allergi, men tror ikke fingrene er hoven. Og ikke i ansiktet ihvertfall.

Men er dette noe som er arvelig ?

Mamma fødte meg 9 uker før tiden pga sv.forg.

Skrevet

Det er uhyre skjeldent flergangsfødene som ikke har had det tidligere får det. Jeg ble sendt på UL for sjekk, men alt sto bra til med ungen og etter fødselen viste morkaka seg å være helt ypperlig. Så man kan ha mange symptomer uten å ha svangerskaps forgiftning. Og man kan ha svangerskaps forgiftning uten å ha særlig mye symptomer.

Uansett så er det lurt å ta en sjekk hvis man er usikker.

Skrevet

p.s jeg hadde EKSTREMT hovne fingre. Sikkelige "pølser", so med alt anna..."donaldføtter" og legg og lår gikk i ett, knærne mine forsvant rett og slett. Jeg klarte knapt å fote meg og måtta ha krykker... Legen var sjokkert da hun så meg.

Skrevet

jeg oppdaget ikke sv.skapsforgiftningen før det var for sent - lillegutt sto det bra til, for han var født, men holdt på å stryke med selv, og fikk eklampsi anfall - hadde ikke noe spor i urinen, ikke høyt blodtrykk, hadde mye vann i kroppen og så litt stjerner (hvite prikker foran øynene)

Ingen, verken leger eller jordmødre forventa sv.skapsforgiftning før jeg hadde eklampsi anfall ETTER fødselen

Skrevet

hoven hele tiden og en jævlig pannehodepine!!!

Skrevet

prikking foran øynene har jeg faktisk hatt de siste dagene, men kan ikke det komme av andre ting og ?

Skrevet

Nå skal jeg inn på legevakten for sjekk kl halv seks.

Sikkert ikke noe, men bedre å være på den sikre siden.

Skrevet

Ja,det er faktisk en viss arvelighet...Ville absolutt tatt en sjekk var jeg deg!

Skrevet

Ja, skal inn nå om en halv time.

Skrevet

Ingen ting på det andre, men han likte ikke synsforstyrrelsene mine så jeg må inn på kontroll til fastlegen i løpet av uken.

Hadde 2 i ødem, 150 på Fl./min. og 125/85 på trykket. Og kraftig urinveisinfeksjon spm ikke vil vekk med amoxillin, så jeg fikk en hestekur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...