Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 Sist jeg fødte fikk vi besøk av mannens foreldre og søskenfamilier på sykehuset. Må bare si jeg ikke er norsk og kjenner ikke til norske tradisjoner så godt. Mannen min er norsk, men vi to bodde i utlandet 5 år før vår førstemann ble født. Men jeg hadde tenkt at folk kommer for å hilse på babyen, for meg betyr det rett og slett å se på babyen, kanskje ta med blomster eller noe. Var selv så sliten etter fødsel at tenkte ikke over det som skjedde før i etterkant. Alle stormet inn med kameraer og tok mange bilder av babyen og også meg, ingen hadde med seg blomster. Selv tar jeg aldri med kamera når jeg besøker en nyfødt baby på sykehuset. Synes foreldre må få lov til å ta de første bildene og vise eller sende de til dem de ønsker. Også var ikke jeg veldig pen på de bildene tatt 10 timer etter 20 timer lang fødsel. Og en kort stund etter at de hadde vært på besøk begynte vi å få meldinger fra de som de hadde sendt bildene til. Synes det var kjemperart. Denne gangen har jeg ikke lyst til å få besøk på sykehuset pga de opplevelsene fra forrige gang. Overreagerer jeg?
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #2 Skrevet 28. januar 2008 er nok veldig vanlig at det tas bilder av både mor og barn, selv om ikke dette alltid er like hyggelig for mor. prøvde selv å si fra sist om at de bare kunne ta av babyen, men ble det respektert, nei. hvis vi selv er på barselvisitt på sykehus spør vi om vi kan a bilder. men vi sender da aldri ut til andre, det må foreldrene få gjøre selv. er nok vanlig å ha med blomster eller gaver når man kommer på slikt besøk. det er hvertfall vi vant til. er lov å si fra at man ikke syns noe om måten de brukte bildene på sist, også at de kan ta av bare babyen.
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #3 Skrevet 28. januar 2008 Man har alltid lov til å si at man ikke ønsker besøk på barsel, uansett grunn. Synes du det er vanskelig å ta opp dette med familien, så synes jeg du bare skal si at du gjerne vil ha litt tid til å komme deg før du tar i mot besøk. Jeg er nok typen som sier klart fra, så det ble ikke tatt mange bilder av meg på barsel.... :-) Og de fleste som kom på besøk hadde med gave eller blomster.
kokosyklus Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 Oi, DET hadde jeg ikke tenkt på.... Det siste jeg vil er at noen skal ta bilder av meg på barselbesøk. Nei, det kommer jeg til å nekte. De kan ta bilder av babyen da:)
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 Man må kanskje drite i om man ikke ser heeelt fresh ut på barsel også da..? Alle vet jo hva vi nettopp har vært i gjennom! Jeg kommer til å ta med sminkepungen, for jeg er så forfengelig at jeg må nok sminke meg litt før vi får besøk, hehe..
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #6 Skrevet 28. januar 2008 Syns det er helt greit at samboeren tar bilder av meg og babyen, som vi skal ha selv.. Men kommer til å protestere hvis andre prøver å ta bilder av meg! Babyen er helt greit at de tar bilder av altså.. Har aldri likt å bli tatt bilder av selv, er det værste jeg veit!! Regner ikke med at jeg syns det er ok etter en fødsel heller.. pluss at jeg har lagt på meg over 30 kg, så føler meg ikke akkurat så lekker om dagen!!! )
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #7 Skrevet 28. januar 2008 Det er ganske vanlig å bli tatt bilde av, ja.....Men du må jo bare si ifra at du ikke ønsker å bli tatt bilde av hvis du ikke liker det. Jeg har selv gitt beskjed om at jeg ikke ønsker blomster. Jeg har pollenallergi, og også allergi mot en del potteplanter. Vet at jordmødrene er litt skeptiske til så mye blomster rundt de nyfødte pga alt pollenstøvet også...... Så jeg kommer til å gi beskjed til blomsterforretningen på sykehuset om at jeg ikke vil ha blomster dennne gangen også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå