Kanutte og prinsen Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 Gutten min på 5 mnd sovner ikke før tidligst kl 23 om kvelden, og sover til kl 11 - 12 på formiddagen avbrutt av mat ca kl 8 (av og til rundt kl 4 om natten også). Vi vil jo selvfølgelig heller at han skal sover fra kl 20-08 eller noe sånnt, men vi får ikke til å snu døgnet! Har prøvd å legge han i 20-21 tiden, men han bare hyyyyler, og kan da holde på i all evighet selv om vi sitter inne hos han, synger, stryker osv. Vi har også prøvd å holde han mer våken på dagen, stå opp tidlig osv, men da sover han bare masse utover formiddagen eller blir skikkelig grinete hvis han ikke får sove. Også sovner han uansett ikke tidligere om kvelden - er bare betraktelig mer grinete.... Har liksom ventet på at dette skal gå seg til og at han skal bli trøtt tidligere på kvelden av seg selv, men det ser jo ikke ut til å skje! Han sover ellers godt om natten, og sover ofte over hele natten. Noen som har gode råd til meg - eller som har klart å snu døgnet for sine små?
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #2 Skrevet 28. januar 2008 Vi sliter med akkurat det samme (5 mnd her også) og har innsett at dette vil ta tid. Kan bare fortelle deg hva vi gjør vi nå: Legger han kl. 19, da får han pupp i en time (får bittelitt grøt i 17-tiden og så kveldsrituale før legging). Han sover som regel en halvtime etter puppen. Gir mer pupp når han våkner. Ofte vil han ikke sove mer. Han kommer opp til oss i stua igjen, ellers hyler han. Han legger seg igjen sammen med oss i 23-tiden, får pupp og sovner kl. 24. Dette er allerede et stort fremskritt for oss, siden ikke sovnet før i 2-tiden tidligere. Han våkner 3-4 ganger om natten for å få pupp. Rundt kl. 8 står vi opp (som regel når han våkner av seg selv for å få pupp eller er våt). Dette er også et stort framskritt siden tidligere sov vi begge til kl. 12. Han er trøtt om morgenen, og sover en del etter kl. 8. Men da har han som regel vært våken en time før han sovner igjen. Han er trøtt og grinete om morgenen altså! Han sover en gang til på ettermiddagen når vi går tur. Det jeg håper på at han etter hvert vil sove videre etter kveldspuppen kl 19, eller i hvertfall lengre og lengre. Men jeg har innsett at dette vil ta tid. Det krever av meg at jeg må stå opp tidlig men han hver dag, til tross for at jeg oh han er trøtt. Det krever at jeg må bruke nesten hele kvelden min på å gi pupp og legging i stedenfor å slappe av. Og jeg vil bare være glad hvis dette har snudd seg om 2 måneder, men jeg har ingen garantier. Det krever tålmodighet og innsatsvilje. Jeg er jo sjalu på de som kan legge ungen kl. 19 og at ungen sover til kl. 4 om natten for så å få pupp og sove videre til kl. 8. Men har måttet innse at slik er det ikke hos oss og jeg må bare jobbe med det jeg har. Det er tøft ja! Håper at det hjelper i hvertfall å høre andres erfaringer og at du er ikke den eneste! Lykke til!
Kanutte og prinsen Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2008 Uff, høres ut som dere har det enda ett hakk tøffere enn oss! Gutten vår sover også en 1-2 timer på kvelden, rundt kl 20-21/22 eller så, men så er han lyyys våken igjen og umulig å få til å sove frem til 23-24... hmmm, ikke lett dette altså! Får liksom inntrykk av at "alle" får lagt babyene sine rundt kl 19-20, både her inne, blandt venner og bekjente, samt på helsestasjonen... Vi tenkte å prøve igjen nå - prøve å legge han konsekvent kl 22 om kvelden og ikke gi oss selv om han skriker. Heller ta han opp å roe han inne på soverommet hvis det er helt krise, for så å legge han igjen tvert han er rolig. Ta annenhver kveld, og se om vi kan få til dette i løpet av et par uker i alle fall. Deretter prøve å trappe ned til 30 min tidligere og fortsette til vi får lagt han i rett tid. I går fikk vi han faktisk til å sovne etter 20 min kl 22.50 =) Skal også stå opp senest kl 9 om morgenen uansett. Gjorde det i dag og holdt han våken i rundt 1 time - men nå sover han som bare det i vogna si... hehe... kan nok bli noen tøffe uker dette!!!!
Skottland Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 Vi hadde også det problemet etter en ferie i USA, som forstyrret nattrutinene totalt. Men måtte bare jobbe sakte men sikkert en halvtime av gangen den riktige veien. Bare gjøre døgnet hennes en halvtime kortere for en lang periode. Hvis man prøver å flytte for mye av døgnet på en gang, så ble det bare surr for oss. Vi løste det forresten med å samsove med henne til hun kom tilbake i normal rytme. Det ble jo endel tidlige kvelder for oss/meg en periode, men nå når hun er tilbake til normalen, så går jo jeg ut igjen og har en normal kveld. Nå legger hun seg ca 19.30 og er oppe igjen 7.30, med er par nattmåltider da.
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 Hei, mini her er nå 5.5 mnd. Han sover veldig mye, men til "gale" tider. Før sovnet han ca 02 - sov da til ca 11-12-13 Begynnte med å finne ut når han vanligvis våknet på dagen. Og så begynnte jeg å vekke han ett kvarter før det. Reduserte gradvis. Nå er vi ned på at jeg vekker han kl 09. Han får da pupp, deretter vasker jeg han og skifter på han. Han er da våkne til 11. Halv ellve får han pupp, kvart på 11 legger jeg han og da sovner han 11. Etter det sover han 2-3 timer. Resten av dagen får han regulere selv. Vi vekker altså kun på morgenen. På kvelden sover han gjerne ett par timer, har nå sovnet før kl 12 hele helga, og jeg er "fornøyd" med det. Har fått snudd to timer på døgnet hans. Håper nå å få han til å sovne i 21.30-22 tiden . Da tenkte jeg å begynne å vekke ett kvarter tidligere igjen! Har vært ett sant "mareritt" - men trøster meg med at han sover lenge . våkner ikke på natta og skal ha pupp osv ! i tillegg sover han 3- 4 lurer på dagen! Tror bare man må være konsekvent.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #6 Skrevet 28. januar 2008 Hørte noen her inne som sa at man kunne prøve å legge babyen 10 min før vanlig og gradvis jobbe seg nedover. Kanskje det kunne ha gått på gutten deres dersom dere ikke har prøvd det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå