Gå til innhold

Pappa perm??


søtnos venter nr 2

Anbefalte innlegg

Hei sann, jeg har noen spørsmål ang det med pappa perm. Og jeg lurer deter som kanskje kan kan hjelpe meg der????

Jeg er student, og får penger fra lånekassen i 42 uker, og det er helt greit. Har tenkt å begynne å studere igjenn fra januar, eventuellt begynne i jobb. Er ferdig med beachelor graden min nå.

Men har barnets far krav på pappa perm selv om jeg er student? Han er tømmrer, og er i full jobb?

Blir så forvirra av dette her, for kan mor og far har permisjon sammtidig??

Håper noen har noen kloke ord..

klemmer fra en forvirra en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har motsatt problem, jeg er i jobb mens mannen min blir ferdig med studiene til sommeren. Umulig å finne ut om han har krav på permisjon eller ikke. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig, skulle jo tro de hadde vært borti tilsvarende tilfeller før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. trodde vel egentlig at du måtte ha jobba 50% for at far skal ha krav på fedrekvoten,men er ikke sikker.. utrolig tungvint det systemet!Send en mail til NAV,så får du nok hjelp!:) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er student som er ferdig til våren. dersom jeg ikke studerer mer, får jeg penger fra lånekassa tom. 15 august. Min samboer jobber fullt, og skal ha permisjon 5 mnd fra 1. september. Om jeg studerer videre, får jeg IKKE støtte fra lånekassa fordi min samboer er i permisjon og mottar penger fra trygda (han skal dessuten begynne studier til høsten, men siden han ikke har vært student sammenhengende det siste halve året før fødsel, kan ikke han få foreldrepenger). JEG kan ha perm + få støtte fra lånekassa, men jeg får det ikke dersom han har perm.

 

Barnets far har krav på de 3 fastsatte ukene, du har krav på de 6 første ukene, resten kan dere dele, uansett om en er student eller ikke. MEN dersom kjæresten din har permisjon, får du IKKE pengene fra lånekassa (kun lån,ikke noe støtte..). Så selv om du ville fortsette å studere til høsten, og din kjære skulle vært hjemme med barnet, ville du ikke fått penger fra lånekassa.

 

det er litt innvikla og teit egentlig. fikk du noe ut av dette? hehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o:O ja trodde også at du må jobbe minst 50% for at pappaen skal få mer permisjon, men det kan hende at fulltidsstudier teller inn som fulltidsbeskjeftigelse, som det jo egentlig er og skal være...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og fedrekvoten er 6u, ikke 3... LOL...

 

"Fedrekvote

Dersom både mor og far har rett til foreldrepenger og mor

har arbeidet minst 50 prosent i opptjeningstiden skal far ha

minst seks uker med foreldrepenger (fedrekvoten)."

 

"Opptjening

Foreldrepenger kan gis til både mor og far og tjenes opp

ved å ha vært yrkesaktiv, med pensjonsgivende inntekt,

i minst seks av de siste ti månedene før vedkommende

skal ha foreldrepenger. Likestilt med å ha vært i arbeid er

sykepenger, svangerskapspenger, foreldrepenger ved

fødsel eller adopsjon, pleiepenger, dagpenger under

arbeidsløshet, dagpenger ved militær- og siviltjeneste

og lønn under utdanningspermisjon eller etterlønn fra

arbeidsgiver."

 

 

tror ikke studier teller :(

 

fra søknadsskjemaet til nav.... holder på med det styret selv.. guuud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg fikk nr en fikk ikke far rett på permisjon fordi jeg ikke hadde hatt lønnsinntekter.. Jeg fikk da engangsstønad og stønad fra lånekasen. Mor SKAL ha de første 9 uker og fedrekvoten er på 6 uker, men mor kan søke om å få disse ukene. Far kan selvfølgelig få permisjon, men har ikke krav på utbetalinger fra trygdeetaten i denne perioden.

Var i alle fall sånn reglene var når jeg var student, men det var i 2000.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...