Nybakt_mamma=) Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 For nå vagger jeg rundt som en pingvin og sliter med å bøye knærne (for da "vrir" jeg bekkenet i forhold til resten av kroppen) Er dette gangsperre sånn at jeg kunne fått halvparten (eller er det hele) av utgiftene dekt om jeg skulle få tilbudt hjelp av fysioterapaut? Jeg er straks 37 uker på vei, så er det i det hele tatt vits å søke hjelp for dette, eller kommer fødselen til å bli mer et helvete enn det allerede sikkert kommer til å bli om jeg ikke gjør noe? Babyen min ligger i seteleie, så jeg tenkte kanskje at dette har noe med saken å gjøre, hvis pjokken driver å fester rumpa si nedi bekkenet, noen med erfaring der? Sliter ellers med å sove pga bekkenløsningen, våkner flere ganger om natten av smerter, og må ta 2 paracet før jeg legger meg for i det hele tatt kunne sove (etter anbefaling av føden) Nå har det blitt så ille at jeg har blitt redd for å være helt utslitt av smerter til fødselen, sånn at jeg ikke skal klare det så bra Noen som har noe tips om hva jeg kan gjøre?
mor.monsen Skrevet 28. januar 2008 #2 Skrevet 28. januar 2008 Hei. Jeg har vært plaget siden rundt uke 20... Her er hva jeg gjør hjemme. Går ellers til psykomotorisk behandling og til basseng trening med fysioterapaut., Skal fortsette med det etter fødsel. Lag en mykere seng. Jeg har lagt ei svær dun dyne under laknet på min side.. oppå laknet har jeg lagt et "silke" dynetrekk. Fås kjøpt på jysk for under en 100 lapp. Hjelper veldig på å få snudd seg i senga. Jeg har også rulla sammen ei sommerdyne til ei pølse jeg har lagt et langt putevar over (man kan seff bruke annet trekk) som jeg har mellom beina fra anklene og opp. Aldri kryss beina... sitt med beina i kors ol.. Prøv så godt du kan å unngå å vagge, det gjør det bare værre på sikt. Når jeg har skikkelig vondt hjelper det å ta et varmt bad/dusj... myker opp litt kjennes det ut som. Pass på å ikke fryse. Etter fødsel skal jeg fortsette i behandling med basseng og til psykomotorisk terning. Så du kan godt kontakte lege å få henvisning til fysio eller lignende. Lykke til.
gulda Skrevet 28. januar 2008 #3 Skrevet 28. januar 2008 Jeg synes at du skal ringe legen din! Her er det ganske lange ventelister for å komme til fysio, men mulig legen din kan få deg inn fortere siden det er så ille, jeg vet ikke.. Da blir utgiftene dekket i tilfellet. Selv om det er sent så kan det være lurt å få stilt en diagnose og få tips i forhold til etter fødselen også. Som regel blir alt helt bra med èn gang, men greit å kanksje lære noen øvelser, eller bli gjort oppmerksom på hvordan løfte/ ikke løfte babyen osv pga belastning. Har bekkenløsning selv som sitter bak i rompa, men fått mer og mer vondt i hele bekkenet etterhvert som guten har presset seg nedover. Så ikke utenkelig at det kan ha en sammenheng med at gutten din presser på. Hørt om andre også som har blitt verre etter at babyen festet seg, mens andre igjen har blitt bedre.. Lykke til!
inakvad Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 Du må i alle fall prøve ikke å vagge (kanskje ikke så lett å si), men man skal prøve å gå mest mulig normal selv om det ikke er behagelig. Du får helt sikkert diagnosen bekkenløsning med gangvansker, og jeg tror jeg ville ha fått en henvisning så fort som mulig, men det er mulig du må ringe litt rundt for det kan jo ta litt tid å få time hos fysioterapeutene. Jeg går på bekkentrening i vann og er i svømmehallen selv, men det er nok lurt å ha vært i kontakt med en fysioterapeut først, slik at du vet hvilke øvelser du kan gjøre, men bare det å gå for eksemel er mye lettere i vann. Selv går jeg til fysioterapi og fotsone (koster 400 pr gang det da), og det har hjulpet meg veldig. Allerede første gang fikk hun det bort på venstre side, men høyre side sitter fortsatt i. Har du forresten prøvd varmeflaske om natten. Den blir desverre kald da, men det hjelper meg veldig når jeg skal sove, for det lindrer en del av smertene.
mor.monsen Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 Jepp...det glemte jeg. Fotsoneterapi virker på meg.Nå er jeg heldig som får dette gratis siden manna er naturterapaut. Passer på å treffe manna minst et par dager annen hver uka. Det er så bra at jeg er mer eller midre smertefri og sover nesten hele natten gjennom i 3-4 dager før det på nytt begynner å bli vondt. Gradvis... skal til mamma i morgen. Gleder meg. Også anbefalte fysioterapauten med å sitte på en slik stor treningsball (fitnessball) å rulle forsiktig mens jeg så på tv eller noe. Ikke mer enn 20 min i slengen. Best med 2*10 min. Dette skal stabilisere bekkenet.
Nybakt_mamma=) Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 28. januar 2008 Tusen takk for svar, og fine råd =) Jeg skal til legen i morgen, så får se hva han sier.. Ellers skal jeg sende samboeren på silkelaken og varmeflaske-shopping senere i dag, hehe..
mine små alver... Skrevet 28. januar 2008 #7 Skrevet 28. januar 2008 her er allt du bør vite om bl =) http://www.lkb.no/bekkenl.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå