annlaug Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 Sitter og leser litt om graviditet og vektøkning og får inntrykk av at alle som legger på seg så mye som meg har lagt på seg unødvendig mye og at dette skyldes ukontrollert inntak av usunn mat..Blir nesten litt lei meg her jeg sitter. Synes selv jeg har lagt på meg forferdelig mye (fra 63-80 kg) og regner jo med at det kommer en god del flere kg..Har kanskje spist litt ekstra mye i svangerskapet, men ikke veldig mye mer enn vanlig. Er selvfølgelig glad i søtt..og har nok spist en del av det i helger og jula..Men drikker bl.a aldri brus, spiser aldri grandiosa eller gatekjøkkenmat osv. Prøver å spise som før, men blir fortere sulten nå. Prøver å gå en del turer og går på vanngym men blir jo ikke helt som før graviditeten når jeg trente på treningsenter 3-4 g i uken. Alle kommenterer at jeg ikke kan ha lagt på meg noe mer enn på magen. Men jeg har en skikkelig stor struttemage.. Merker selv at jeg nok har lagt på meg en del på hofter og rumpe. Men ser ellers ikke så mye til alle kiloene. Har alltid vært ganske slank ( 1,68 høy 63 kg. strls 28 i bukser) Noen som har noen erfaringer med så stor vektøkning? er det bare min egen fortjeneste, eller kan det være slik at noen bare legger på seg mye? føler meg litt stor pga vekta...men er ellers fornøyd..
mammalade4 Skrevet 28. januar 2008 #2 Skrevet 28. januar 2008 Det kan jo hende du har en del vann i kroppen. Uansett ikke tenk så mye på det nå... Slapp av og nyt den tida du har igjen.
Lille`mor & lillebøll Skrevet 28. januar 2008 #3 Skrevet 28. januar 2008 Har lagt på meg 25 kilo til.. Var sinnsykt spinkel før jeg ble gravid.... Legen forkklarer vektøknigen med at kroppen min trenger det for og være gravid.De var ikke noe og ta av før jeg ble gravid. Nå har jeg en del vann jeg kan legge skylden på også da....det forsvinner heldigvis fort etter fødsel. Var det noe trøst;=) Kanskje det er slik med deg også,DIN kropp trenger det for og være gravid.
3troll blir til 4troll Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 jeg er 3 gangs gravid, og har lagt på meg 20 kg hver gang jeg har vært gravid. Denne gangen også, har 3 uker igjen til termin. Alt sammen gikk fint bort igjen etterpå også, har spist snop og ellers vanlig sunn mat . Ungene veide 3790, og 3890 ved fødsel. synes det er usunt å henge seg slik oppi vekta under et svangerskap, kos dere og spis sunt. Det er lov til å spise litt snop og godteri også ! Jeg var normalt tynn og er ikke redd for å klare å komme tilbake til min originale form etterpå nå heller !
amy_de Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 Du høres akkurat ut som meg! Jeg gikk opp 24 kg, synes det hørtes utrolig mye ut, men jeg så ikke stor ut bortsett fra magen. Levde sunt og godt men bekymret meg litt over vektøkningen som jeg syntes var voldsom. Fødte for to uker siden, babyen var helt gjennomsnittlig stor og jeg har gått ned 12 kg allerede. Jeg er veldig glad jeg har litt til å gå på, for ammingen krever mye av kroppen min Kos deg og nyt graviditeten. Plutselig er det over...
annlaug Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 28. januar 2008 Takk takk, var vel noe sånn jeg ønsket å høre...har jo også tenkt på om babyen blir veldig stor...Men det skal sies at det ikke virker som om jordmor og lege synes jeg bør prøve å bremse vektøkningen. så har jo tatt det som et godt tegn da. men legen var litt overrasket sist gang, da hadde jeg gjort et "hopp" opp 3 kg siden forrige kontroll..Men satser på at jeg er som dere. At det meste av kg forsvinner raskt..og at resten går av med ammingen. har egentlig alltid tenkt at jeg nok ikke blir helt meg selv igjen etter å ha fått barn. så et par kg ekstra kan jeg takle:)
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #7 Skrevet 28. januar 2008 Første gang la jeg på meg 30 kg... fødte en liten en på 3250 og 48 lang, 1 uke før termin. Spiste som vanlig. Denne gangen har jeg spist som sist og foreløpig lagt på meg 10kg (33 uker), 10 kg mindre denne gangen på samme tid som sist. Sist så la jeg på meg masse vann de siste 2 månedene, kan skje denne gangen også, men foreløpig så virker det ikke sånn! Eneste jeg skal passe litt bedre på denne gang er når jeg slutter å amme (dvs pumpet sist pga lite melk) er at jeg passer på hva jeg spiser da!! Jeg gikk opp 5 kg på 2 uker sist og da vil det si at jeg skulle ha av meg 35 kg til sammen og det var tøft. Jeg gikk sakte men sikkert ned mens jeg pumpet...sluttet og raste opp i vekt igjen!! Men har hørt at dette er veldig forskjellig fra person til person!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #8 Skrevet 28. januar 2008 Ved forrige graviditet så la jeg på meg 20kg... Men nå har jeg lagt på mej 13kg og har litt over 4 uker igjen... så kommer ikke til å bli noe mer en 20kg denne gangen heller.. kansje litt mindre hehe!! Men etter jeg hadde kommet hjem fra sykehuset så var jeg nesten 10kg mindre... å noen uker etter det igjen så var jeg gått ned litt over 5kg til.. å så trente jeg masse i noen mnd, så var alt vekke;) Det går vekk igjen om man gjør litt for det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå