Gå til innhold

Stakkars store flinke jenta mi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå drar hun på skitur med barnehagen og har absolutt ikke lyst. Vi har ikke fått gått så mye med henne før og i fjor fikk hun ofte slippe av barnehagen da de gikk en gang i uka. Forrige uke fikk vi vite at de skulle på skitur i dag (lang tur), men de hadde tenkt at hun ikke skulle bli med og heller gå med de små i morgen. (Denne turen var bare for 02 barna). Jeg ble ganske fxxxxxx, hva slags opplegg er det, lage noe som bare er for noen få og som ikke en av dem ikke får væer med på? Trodde barnehagen skulle være med å fremme mestringsopplevelser og gi barna selvtillit? På denne måten forsterker de jo hennes følelse av at hun er dårlig. Gutta erter henne med det og de vokse sier inderekte at de har rett i og med at de ikke vil ha henne med/setter henne sammen med de små. Vel, jeg ble ikke blid og vi la oss i hardtrening, gikk med henne i lysløypa tirsdag, torsdag og fredag, pluss at vi gikk den turen de skal gå i dag lørdag og søndag (tok 2,5 timer og skikkelig bratt nedover) Alle turene bortsett fra i går gikk kjempefint, jeg roste i ett sett og jenta blomstra og gikk som bare det, men i går gråt hun hele veien fordi hun grudde seg til i dag og var redd guttene skulle erte. Nå er hun ute i snøen der stakkars og jeg føler meg som verdens verste mor som tvinger henne gjennom dette. Men neste år går hun på skolen og da får hun jo ikke slippe.... Tenker så på henne og håper det går bra! Men hva synes dere om et sånt opplegg? Hadde det ikke vært bedre å ha en base hvor barna kunne gå ut fra og gå så langt hver enkelt ville istedet for at alle må gå fra a til b? Og hvor flinke er deres femåringer til å gå på ski?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønte ikke helt hvordan dette endte i dag?

Hun var lei seg fordi hun måtte gå med de små i morgen og ikke med de jevnaldrende i dag? Og så trente dere masse, og nå fikk hun gå med store likevel, men så var hun lei seg og redd for at hun skulle bli ertet?

Hvis dette var riktig oppfattet, mener jeg at det var riktig å gjøre sånn som du har gjort. Nå får hun vært med de hun "hører sammen med", og hun er helt sikkert ikke så mye dårligere enn de andre. Alle er jo ganske små, så de helt store variasjonene er det ikke.'Hun hadde selvfølgelig prestasjonsangst, siden hun liksom har vært klassifisert son "dårlig", men jeg aner at du kanskje vil møte en fornøyd og stolt femåring i barnehagen i ettermiddag, som har klart seg bra på skituren.

Skrevet

Får litt vondt i meg, å synes dette er dårlig av barnehagen,burde klare å ordne et bedre opplegg.

Synes du er ei super mor som har trent med og oppmuntret jenta di nå, så denne turen går sikkert kjempefint! særlig om de voksne i barnehagen er flink i dag å fortsette med ros og oppmuntring, til alle barna, å gjør det til en fin opplevelse.

Ikke alle er født på ski på bena..

Skrevet

Jeg synes du gjorde det rette. Det er jo bra for henne å få prøve ut ting selv om hun ikke alltid har lyst. Det kommer helt sikkert til å gå bra, og da kommer hun ikke til å grue seg neste gang!

En annen ting er at du bør ta opp ertingen med bhg. Ingen skal være redde for å bli ertet i bhg. Dette er en ting bhg må ta på alvor.

Synes det var litt rart at bhg sa at hun skulle være med de små.. Men dette er ting du må si fra om at du ikke vil at hun skal bli ekskludert fra ting de store gjør selv om hun kanskje ikke alltid har lyst. Da får de heller prøve å motivere og oppmuntre henne mer.

Skrevet

er jo forskjell fra familie til familie hvor flink ebarn er på ski, jeg fikk ski på beina da jeg var 1,5år og det gikk kjempe fint.. jeg gikk turer og akte i bakken mamma dro meg opp i oppoverbakker jeg ikke orket.. og jeg satt utfor.. syns det var kjempe moro..

mens andre syns kanskje det er litt skummelt å bruke ski istedet for beina:)

men jeg husker fra da jeg gikk på skolen kunne barna velge selv om di ville gå til fots eller på ski.. og da var det to lærere som oxo gikk til fots..

og da er det på en måte ingen inndeling..

men jeg er enig med deg at det er drøyt å sette en 5åring sammen med de på 2, barn skjønner ganske mye:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...