Gjest Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Er lenge til vi skal ha noe dåp, vet ikke om det er noe inni magen engang, men dette spm bare poppet opp i hodet mitt. Skal dere som ikke er kristne, døpe barnet? Blir det feil i forhold til den lille å la være å dåpe han/henne, bare fordi mor og/eller far ikke er kristne? Det skader jo ikke, liksom..
C&M&H Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Nei, jeg skal ikke døpe mitt barn. Syns det blir feil å stå å love at man skal oppdra sitt barn i den kristne forsakelse og tro når jeg ikke på noen måte kommer til å gjøre det. Dersom barnet mitt blir kristent kan det døpe seg selv når det vil. Synes ikke små barn trenger å "renses" fra arvesynden, noe dåpen blant annet er..... Så vi skal ha navnefest!
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Her er vi ikke kristne overhode. Men vil heller at jenta vår skal få velge selv om hun vil melde seg ut av statskirka. Enn og stå 15 år gammel å døpe seg For å kunne konfirmeres. Så blir litt tragisjon og praktisk
Pysjen Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Vi er ikke kristene, så derfor er det helt utenkelig for oss å døpe. Skal heller ikke melde barnet inn i noe annet trossamfunn.
lidolin Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 Hvorfor love å lære opp barnet i en tro som man selv ikke praktiserer og tror på? En dåp i kirken er ikke ment å være kun et koselig familierituale men en hellig handling innen kristendommen og man forplikter seg til å lære opp barnet i den kristne troen. Det er så mange nå for tida som betegner seg selv som ateister men som allikevel vil ha med seg bryllup, dåp osv i kirken fordi det er en fin ramme til begivenhetene (sier ikke at det gjelder HI), jeg synes det er hyklersk overfor de som er troende. Når barnet nærmer seg konfirmasjonsalder kan det selv få bestemme om det vil døpes og konfirmeres.
Maren - på overtid Skrevet 27. januar 2008 #6 Skrevet 27. januar 2008 Vi definerer oss ikke som kristne. Men det er rart med den gamle "barnetroa". Syntes det med engler og Gud og Jesus ga en slik trygghet når man var liten. Enig med henne over, vanskelig å være 15 år og velge å døpe seg. Lettere da og melde seg ut. Vi døpte 1.mann og kommer til å gjøre det med 2.mann. Ingen annen kristen påvirkning siden, med unntak av; Synger kjære Gud jeg har det godt som nattasang. Han elsker den sangen
Yndig_stolt 2 barnsmor=) Skrevet 27. januar 2008 #7 Skrevet 27. januar 2008 Blir feil for meg å døpe mine barn så lenge vi ikke er kristne,synes ikke noe om å stå forran presten og familien å lyve om at man skal oppdra sine barn i den kriste tro pga tradisjon eller andre grunner enn at man virkelig tror! Synes ikke en tradisjon der man er nødt til å lyve er så fint heller jeg;) Så her blir det nok navnefest denne gangen også.=)
Gjest Skrevet 27. januar 2008 #8 Skrevet 27. januar 2008 Å betegne meg som en ateist og døpe barnet mitt uten å oppfylle det jeg forpliktet meg til i kirken, har jeg eeeegentlig ikke noe problem med. Så hyklersk er jeg, hehe. Er jo en del som gjør det, så ser ikke på det som noe særlig galt. Har ikke tatt noe skade av det jeg vertfall, så får heller vær litt hyklersk da Nei, får tenke litt mer på det når den tid nærmer seg. Forstår hva du mener med at det blir litt feil..
Gjest Skrevet 27. januar 2008 #9 Skrevet 27. januar 2008 Piiiiiiittelitt feil blir det ja... Er ikke pent å lyve
Synnøve_Solbakken Skrevet 27. januar 2008 #10 Skrevet 27. januar 2008 Vi er ikke særlig kristne, er medlem av statskirken begge to da. Kommer uansett til å døpe dette barnet også, både fordi vi syns det er en fin tradisjon, samt at barna har kristne oldeforeldre. Ikke at de bestemmer noe, men vet de er glade for at vi døper barna. Vi er også veldig glade for at vi døpte den første, har fine minner fra den dagen. Angrer ikke i det hele tatt!
UpsyDaisy Skrevet 27. januar 2008 #11 Skrevet 27. januar 2008 Vi skal lyve i kirken... Blir ikke første gang da vi giftet oss i kirken også. Dåp er tradisjon for oss.
Bimsevimsen-på overtid :-( Skrevet 27. januar 2008 #12 Skrevet 27. januar 2008 Vi er ikke kristne, og valgte derfor navnefest for datteren vår på to år. Kommer til å gjøre dette med andremann også. jeg er medl. i humanetisk-forbund men jeg melder ikke mine barn inn her. De får velge når de blir gamle nok. Jeg ble ikke døpt da jeg var liten, som femtenåring valgte jeg å døpe og konfirmere meg. Ikke noe problem å døpe seg i den alderen. Vi hadde en "privat" dåp en lørdag formiddag, jeg og en venninne og våre familier. Det er jo ikke slik at man i denne alderen blir døpt på en vanlig gudstjeneste. Var små-kristen fra jeg var 14-16, og sang i gospelkor. Derfor valgte jeg å døpe meg. Da jeg var 20, fant jeg ut at kristendom og statskirken ikke var noe for meg, og valgte å melde meg ut. Jeg vil at mine barn selv skal få velge, slik mine foreldre lot meg velge!h
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #13 Skrevet 28. januar 2008 Jeg har blitt veldig usikker jeg. Først var både samboer og jeg helt klare på at vi ikke ønsker å døpe barnet vårt. Vi var også med på den tanken at barnet kan døpe seg senere dersom han/hun ønsker det. Men.. Så kom mamma og jeg inn på dette temaet da hun begynte å snakke om dåpskjolen. Hun har selv laget den og derfor kunne det vært stas å døpe barnet. I tillegg argumenterte mamma godt for hvorfor vi bør gå for dåp. Verken jeg eller søsknene mine ble døpt og det ga visst litt problemer for søstern og brodern. Selv har jeg aldri hatt noen større kristen tro og det var aldri aktuelt for meg å konfirmeres i kirka. Så nå vet jeg sannelig ikke hva vi gjør.. Vi blir vel nødt til å diskutere litt til da. Godt vi fortsatt har siste havldel av svangerskapet å snakke på da =)
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 28. januar 2008 #14 Skrevet 28. januar 2008 Hadde jeg ikke vært kristen synes jeg også det blir feil å døpe et barn som man lover å oppdra i den kristne tro. Det blir jo veldig feil. Men vi er døpt og konfirmert både jeg og min mann, og er medlem av statskirken og kristne- men ikke personlig. Går i kirken bare med då, bryllup og høytider. Men for oss er det mest rett å døpe barnet- men forstår godt at mange velger å ikke gjøre det!!
Eliise Skrevet 28. januar 2008 #15 Skrevet 28. januar 2008 Nummer en ble ikke døpt, og det kommer ikke nestemann til å bli heller... Synes det blir feil å stå å lyve i kirka, og forran familie og venner. De får gjerne døpes og konfirmeres senere om de vil, selv om jeg tviler sterkt på at det kommer til å bli et ønske. Konfirmasjon er på vei ut, og fler og fler velger borgelig konfirmasjon.. Men OM det skulle være et sterkt ønske så er det ikke såå grusomt å døpes som 15 åring, da ville de vel heller være stolt kanskje?? Men det er nå min mening da ;-)
Grateful mom Skrevet 28. januar 2008 #16 Skrevet 28. januar 2008 Vi velger å døpe fordi det er tradisjon. Kan ikke si at jeg kan kalle meg dypt kristen, men at jeg er en troende vil jeg si. Det er nok mange kristne som ikke vil kalle meg for kristen, da jeg velger å tolke disse "Guds ord" litt på min egen måte. Jeg syns kristendommen har mange fine verdier - selvom jeg IKKE kommer til å oppdra mine barn på den fordømmende måten jeg syns mange prester presenterer kristendommen på. Bibelen er skrevet og tolket av mennesker, så slik jeg ser det trenger jeg ikke forholde meg til denne annet enn at det kan være en fin historiebok. Om man kaller det "kristent" eller ikke, jeg kaller meg en troende, og syns at dåpen er et fint rituale. But hey, that's me.
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 28. januar 2008 #17 Skrevet 28. januar 2008 Jeg er ikke kristen i så måte, men er registrert i statskirken. Alle i familien både på hans og min side er døpt så det er en slags tradisjon. Vi skal følgelig døpe lillemor.
CB-BabyBoy Skrevet 28. januar 2008 #18 Skrevet 28. januar 2008 Personlig synes jeg det er feil å døpe ene og alene fordi det er tradisjon, man bør ta et bevist valg og gå for det. Det er grunnleggende feil å melde inn junior i noe han ikke har noe kontroll over og da samtidig stå å lyve sånn. Det er flere i familien som synes det er fælt at vi ikke døper, men det for være deres problem og ikke vårt. Vi er begge meldt ut av statskirken og kommer til å gå for navnfest gjennom Human Etisk Forbund (er også medlem der). Junior skal få lære om alle religioner og dersom han ønsker å følge en spesiell så skal vi støtte han i det. Men det skal være hans valg. Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan få problemer i livet uten å være døpt som noen nevnte her. Det er da overhodet ingen som har noe med om du er døpt eller ikke; du blir ikke spurt om det noe sted?? Det kan kanskje være ved bryllup eller som fadder for et annet barn i så fall?
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #19 Skrevet 28. januar 2008 Jeg er ikke kristen og skal da selvsagt ikke døpe barnet. Har IKKE tenkt å stå i en kirke og luge og si at jeg skal oppforstre dette barnet kristent osv. Såpass mye respekt har jeg både for meg selv og kirken. Det skader jo ikke?? Jo, jeg mener at det skader. Barnet skal få velge dette selv og ikke bli tvangsinnmeldt i noe trossamfunn. Jeg er selv utmeldt av statskirken og mannen min er fremdeles støttemedle. Vi er begge enige om den saken. Med første barnet arrangerte vi en navnefeiring i hagen til min mamma med grilling og festivitas for det nye barnet. Helt topp og alle var meget fornøyd med det. Hva vi gjør denne gangen vites ikke. En markering ønsker vi jo, men om det blir på samme vis som med forrige eller om vi går via humanetisk forbund må vi nok tenke litt på.
nitusa Skrevet 28. januar 2008 #20 Skrevet 28. januar 2008 ingen av oss er kristne, og i løpet av det siste halve året har eg meldt meg ut or statskirken. de to andre barna mine er døypt, derfor skal me døype nestemann og, ein annan grunn, er for å bevare familiefreden. ble nok stå hei når eg fortalte at eg hadde meldt meg ut or statskirken. dessuten syns eg det er mye letter å melde seg ut or statskirken enn å måtte døype seg som 14 åring for å bli konfirmert.....
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #21 Skrevet 28. januar 2008 Vi får se... svigers er kristne, så de vil jo veldig gjerne at vi døper barnet, men jeg er litt skeptisk. Er ikke døpt selv, og synes det er greit at barnet heller får velge når det blir eldre ;-) Men om det ikke blir dåp så blir det navnefest!
BitteLiten *har født* Skrevet 28. januar 2008 #22 Skrevet 28. januar 2008 Vi er absolutt ikke kristne. Og tilhører heller ikke noet annet trossamfunn. Vi har en søn nsom straks er 2 år, og har valgt å ikke døpe ham. Det blir heller ikke dåp for den lille jenta som kommer i mai. Bakgrunnen for dette er enkelt og greit, at hverken barnefar eller jeg kan stå forran en prest i det som er "guds hus" å lyve. Fordi det er fryktelig mangel på respekt både ovenfor oss selv og for de kristne og deres verdier. Min søster valgte å døpe seg samt konfirmere seg i krirken, og var tøff nok til å stå til dåp en uke før konfirmasjon. Dette ønsker jeg også at mine barn skal gjøre dersom de ønsker det selv. For det vil vise at det å konfirmere seg, er noe de selv virkelig ønsker, og ikke noe som blir gjort fordi alle andre gjøre det...
Maigutt08+aprilspire Skrevet 28. januar 2008 #23 Skrevet 28. januar 2008 Må bare si at som kristen synes jeg det er noe merkelig at foreldre som ikke tror lar barna sine døpe. Hva er poenget liksom? Greit at det er "koselig" og "tradisjon", men hele poenget er jo igrunn borte når man ikke har tenkt å følge opp dåpsløftet. Det er ingen "virkning" i dåpen hvis det ikke følger noen tro med. Samtidig sa Jesus at "la de små barna komme til meg og hindre dem ikke, for Guds rike er til for dem"...
Mini nr 2 i mars Skrevet 28. januar 2008 #24 Skrevet 28. januar 2008 Jeg forstår egentlig ikke at barnedåp har noe som helst å gjøre med det å være kristen! Og begrepet "kristen" er relativt, man legger veldig mye forskjellig i det! Barnedåp er tradisjon mener jeg! Selv er jeg troende, eller frelst, eller personlig kristen, alt etter hva man ønsker å kalle det, men jeg kommer ikke til å døpe barnet/barna mine. Barna blir ikke kristne/frelst av å få litt vannsprut på hodet!
Katharina88*Angelica08 Skrevet 28. januar 2008 #25 Skrevet 28. januar 2008 Idiotisk og døpe om man ikke er kristen, rett og slett tåplig!! Hvis barnet bestemmer seg for at det er kristent ved konfirmasjons tider kan de døpe seg selv da. Da er de også gamle nok til og bestemme det selv. Her blir det navnefest! Da får barnet to vitner. Pluss at det er en utrolig flott sermoni!! Dere kan lese litt mer her om dere vil : http://www.human.no/templates/Page____220.aspx
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå